Gå til innhold

Foreldrepenger.. Kan far overta alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Slik er nå vår sak.. Jeg går på AAP for hundrede året på rad pga kronisk sykdom og er ikke i stand til å ta meg av barnet 100 % alene hver dag. Det jeg da lurte på, var om far kan overta hele permisjonene og få foreldrepenger mens jeg fremdeles går på AAP? Når kan man få engangsstønad og hvor lenge før må man søke om foreldrepenger/permisjon?

Den som kunne gi meg litt informasjon er en engel ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Han kan ta det meste av permisjonen med unntak av 3 uker før fødsel og et visst antall etter fødsel, tror det er 6 uker, som er der for at mor skal komme seg fysisk.

Skrevet

Ja, om du har rett til permisjon. Du må ha opparbeidet deg rettigheter - men det har du vel med aap? Du må ha 9 uker, han kan ta resten.

Skrevet

har du rett til permisjon blir det forresten ikke noen engangsstønad - den er ment for de som ikke får foreldrepenger.

Skrevet

Ja, far kan ta over permisjonen forutsatt at det dokumenteres at du pga sykdom, sykehusinnleggelse eller annen krevende behandling ikke er i stand til å ta deg av barnet.

Det skal imidlertid endel til for å kunne dokumentere at du ikke er i stand til å ta deg av abrnet. En diagnose i seg selv er ikke tilstrekkelig. Så legen din må skrive en utfyllende og forklarende legeerklæring på HVA ved din tilstand som gjør at du ikke kan ta deg av barnet.

AAP gir forresten opptjening til foreldrepenger, og da få dere ikke engangsstønad.

Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med NAV. Siden du er på AAP er du i systemet. Be om et møte om mulig. Det er vanskelig å tyde de rettnings linjene for ulike stønader og permisjons ordninger.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Skal kontakte Nav lokalt hvor samboer også kan være med på møte. Jeg har ME og problemer med dagligdagse sysler som alt fra middagslaging og annet husarbeid. Er nok greit å få dette dokumentert av både fastlege og spesialist. Er under rehabilitering i hjemmet og vil prøve å holde på de fleste rutinene slik at jeg ikke blir dårligere når barnet har kommet.. Da er far til god hjelp!

Skrevet

Det er også viktig å huske at det ikke er mor som har opptjeningsrett for begge! Far må også ha tjent seg opp rett til permisjon, hvis ikke så kan han ikke få noe som helst!

Dine 9 uker (3 før og 6 etter fødsel) er vanskelig å overdra til far så akkurat de ukene burde du ta med NAV. De resterende ukene kan far ta om han har tjent seg opp rett - det er nemlig opp til dere hvordan dere skal fordele fellesukene, og pappapermisjonen er jo allerede hans :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...