Gå til innhold

Kredittkortgjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har brukt penger vi ikke har:-( Har nå ca 300000 tusen i kredittgjeld. What to do? Han mener vi klarer å betjene det fint. Jeg er helt ute av meg. Noen som har noen gode sparetips? Hvordan få mest ut av pengene hver måned? Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første bør dere lære dere å snakke sammen. Bedre å lage en bufferkonto enn å bruke penger dere ikke har. Det er billigere å spare enn å betale renter og greier på kredittkort.

Skrevet

kan dere refinansiere et eventuelt huslån, og inkorporere denne gjelden inn? Desverre er ofte kredittkortgjeld utrolig dyre, for de har så høy rente.....Ellers ville jeg forsøkt å betale ned så mye som mulig hver mnd.

Er det han som har tatt opp lån bak din rygg? Du bør på en eller annen måte forsikre deg om at han ikke gjør dette igjen!

Lykke til HI :-)

Skrevet

Jeg ville nok ha prøvd å betalt ned så mye som mulig hver mnd jeg også, som nerdybirdy her sa :)

Skrevet

Skal høre med han ang refinansiering. Han har ikke brukt pengene på tull. Noe av det viste jeg, men jeg trodde vi betalte ned. Noe vi også gjør, men det hjelper jo lite når han bruker i tillegg:-/

Skrevet

Ja, det må vi gjøre. Betale ned mest mulig altså. Noen som har noen gode tips i forhold til å spare på matutgifter osv? Hvordan legge dette bak oss, og hvordan skal jeg kunne stole på han igjen?

Skrevet

Hans gjeld, hans problem. Ikke noe nytt til ham før han har betalt ned gjelda. Resten av familien skal ikke lide for dette selvsagt!

Skrevet

Mannen min er student, så vi prøver å holde et lavt husholdsningsbudsjett, men samtidig spise sunn og god mat. Mye av dette har du sikkert tenkt på allerede, men kan jo skrive hva vi gjør:

For det første er det mye å spare på å ukeshandle og å lage matpakke hver dag, pluss å lage mat fra bunnen, brød og rundstykker selv. Vaner som å drikke brus eller iskaffe eller takeawaykaffe er dyrt når man gjør det ofte. Hvis dere skal på søndagstur så lag boller eller muffins hjemme og ha med matpakke og termos i stedet for å handle ute. Hvis barna er i bleiealder vil jeg anbefale bleien fra Rema 1000. De koster 50 øre per bleie og er etter min mening like gode som de dyrere merkene. Sjekk tilbudsaviser. Varer som ost, kaffe og kjøtt er det mye å spare på ved å hamstre på tilbud. Dopapir og tørkepapir kjøper vi sekkevis på tilbud.

Skrevet

Først klipper du kortet/kortene i biter. Så sjekker dere med banken om refinansiering.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Klipp kort og dropp felles økonomi!

Jeg hadde gått. En mann som setter familien sin i far på den måten er ikke mye til mann. 300000 er sinnsykt mye penger i kredittkort gjeld!

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Visste du ingenting om dette?

Først ville jeg bestemt at fra nå skal vi (altså dere) snakke sammen om økønomi.

Jeg syns det er fint at man snakker sammen, blir enige om fremtidens prosjekter. Hvis ønskene spriker i hver sin retning, syns jeg man skal møtes på midten så godt det lar seg gjøre. Eller at man tar og gir.

Jeg syns det er vitktig at man vet om hverandres planer.

For eksempel jeg skal på jentetur til Syden neste år. Da fortalte jeg det til mannen. Ingen spørsmål om jeg fikk lov. Nå vet jeg at vi har råd, for jeg har full innsyn i økonomien. Men jeg sier ifra så han vet det, så ikke han plutselig har brukt 10-20.000 før meg.

Man må planlegge sin økomoni.

Dere klarer sikkert å rette opp i dette. Jeg hadde gitt han en ny sjanse. Og en leksjon i økonomi.

Og beskjed om at dette ikke skal gjenta seg.

Jeg hadde vært super streng!!

Skrevet

Takk for svar jenter:-) Gode tips! Forlate han, er uaktuelt. Alle kan gjøre feil. Han er en fantastisk pappa. Veldig tilstede for familien. Vi har slitt lenge med å få barn. Jeg har et barn fra før. Vi måtte få hjelp til å få barn. Det kostet oss myyye penger. ( vi ikke hadde) Vi lyktes etter flere tøffe år, og har nå blitt mamma. Det har gjort at vi har kommet på etterskudd. ( selv om vi tilsammen har ca 600000 utbetalt hver måned. Han har da prøvd å betale ned kreditt hver måned. Men så kom plutselig masse uforutsette regninger, og kom da i minus igjen. Han har ikke villet skuffe meg, og har da styret på egenhånd. Han har ikke brukt det på fjas for å si det sånn.

Gjest ________
Skrevet

Først refinansiere dere ved å belåne huslån

Om det ikke går prøv å få samlet lånet i ett lån med god rente i banken deres (ikke forbrukslån i Santander, gemoney, oppfinans osv)

Så betaler dere unna alt, ringer å sier opp alle kredittkontoer

Så slutter dere å handle på kredittkort og lager avtale giroer på alle andre regninger.

Dra en gang i uken i butikken å handle for en uke av gangen og hold dere til den planen.

Se på bilutgifter, bytte til billigere bil/forsikring eller bare ha en bil hvis dere har to?

Lykke til :)

Skrevet

Har dere 600 000 i måneden, så synes jeg ihvertfall ikke synd på dere!

Gjest Baby♡Lykke
Skrevet

Har dere 600 000 i måneden, så synes jeg ihvertfall ikke synd på dere!

Jeg tenker nok hun mente 60.000 :-)

Skrevet

60000 ja. Har heller ikke sagt det er synd på oss. Jeg er bare lei meg over at det har blitt slik.

Skrevet

Du kan ringe 800GJELD i morgen for tips og råd. Rådgiverne som betjener telefonen er ansatte i NAV og har god erfaring med slike saker.

Skrevet

Hvis dere har 60 000 utbetalt når du jobber og han er student, så har jo du en ganske grei lønn. Da bør han få seg en jobb, og jobbe til gjelda er betalt. Da kan han begynne og studere igjen.

Veldig få som har så mye utbetalt, så dette bør dere klare ganske greit. Tenker at dere bør klare å betale minst 10 000 i mnd på dette lånet.

Skrevet

Ingen av oss er student. Vi jobber begge to

Skrevet

Har dere 30.000 kr i kredittgjeld eller 300.000 kr?

Enig med de over er,prøv å betale mest mulig på dette i mnd,er mye renter på slike lån:-( Evnt om dere kan refinansiere så er nok det det lureste.

Ville nok ikke forlatt mannen min for dette,men ville absolutt vært VELDIG delaktig i økonomien, og fulgt ekstra nøye med:-)

Masse lykke til,det ordner seg skal du se:-)

Skrevet

Tusen takk for oppløftende ord:-) Hadde han vært en som handlet over evne, så hadde det vært vanskelig å godta. Han har bare prøvd å klare alt selv, uten å involvere meg. Han handler aldri noe stæsj til seg selv, så det er ikke der problemet ligger. Han unner seg sjelden noe selv. Vi skal prøve å samle gjelden litt, og betale så mye vi makter:-) Takk for at du ikke hogde hodet av han:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...