Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Eller besøk som gir beskjed kort tid før de kommer. Noe som har ført til at familie og venner syns jeg er ganske sær. (For her er døren alltid låst, og jeg åpner ikke om noen kommer på døren. Tar heller ikke telefonen om de står ute og ringer) Så det ser jo at jeg er hjemme, og at jeg med vilje lar være å åpne. Tingen er at jeg har angst. Jeg går i behandling for dette hos psykolog en gang i uka, og bruker også medikamenter. Jeg har ikke noe problem med å være sosial eller få/gå på besøk, så lenge jeg vet om det på forhånd. Jeg må rett og slett mentalt forberede meg på at det kommer mennesker. Har opplevd noen ganger at det har kommet folk, og døren har vært ulåst så de bare har gått inn. Og jeg får rett og slett panikkanfall. Springer inn på badet, setter vasken på fult så de ikke skal merke at jeg står der og hyperventilerer. Problemet er jo at familie (vennenen mine pleier stort sett å si fra før de kommer), syns jeg er både sær og rar og kanskje også litt frekk/sur. For jeg blir litt knapp når jeg får uventet besøk. Det er ikke fordi jeg er sur, men fordi jeg må kjempe sånn med angsten. Min familie vet jeg har angst, men de klarer ikke forstå dette med at jeg får ansgt når de kommer på besøk "det er da bare oss, trenger ikke ha angst for det"... neida. Jeg TRENGER ikke å ha angst for noe egentlig, det bare er sånn. Svigers vet ingenting om at jeg har angst, mest fordi svigerfar ofte har uttalt at psykisk syke er svake suttrekopper som må ta seg sammen. Jeg har også skikkelig telefonangst. Jeg har ikke noe problem med å ringe selv, men tør ikke ta den når andre ringer. Det går greit når det er noe "formelt" når jeg ser at det er jobb, barnehage, skole eller lignende som ringer. men takler ikke når venner ringer "bare for å prate". Foretrekker en melding Jeg opplevde de første symptomene på angst etter at jeg ble overfalt uten for døren min etter å ha være på forelesning, og voldtatt for noen år tilbake.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Huff, så kjedelig! Syns det er veldig rart at de rundt deg ikke kan respektere dette etterhvert når de vet hvordan du blir når de bare dukker opp på den måten.. Er vel ikke så vanskelig å bare gi en lyd før man kommer..
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 Angste din har jo en ganske konkret grunn, og det syns jeg familien din bør forstå. At overraskelser ikke er noe positivt for deg. Det må kanskje bare sies i enda klarere klartekst?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Jeg hater også uanmeldt besøk og åpner heller ikke døren hvis noen ringer på uventet. Jeg er kanskje litt rar, men jeg har ikke angst :-)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Hvis noen ringer på døren og ser at du er hjemme, da er det frekt at du ikke åpner. Det fører bare til at du mister omgangskretsen din, for du blir "hun sære som går der med nesen i sky og ikke vil snakke med folk". Hvis folk ikke vet grunnen, så oppfattes du lett som overlegen, og tilslutt har du ingen som ringer deg eller ringer på.
Cat_Woman Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Skjønner deg godt, og hvis familien din har fått beskjed en gang, så bør de respektere dette og begynne å avtale besøkene på forhånd - det er faktisk ikke så vanskelig. Jeg liker heller ikke uanmeldt besøk, men jeg har ikke angst da. Jeg er bare sær :-P
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Hvis noen ringer på døren og ser at du er hjemme, da er det frekt at du ikke åpner. Det fører bare til at du mister omgangskretsen din, for du blir "hun sære som går der med nesen i sky og ikke vil snakke med folk". Hvis folk ikke vet grunnen, så oppfattes du lett som overlegen, og tilslutt har du ingen som ringer deg eller ringer på. Bare hvis omgangskretsen din er 12 år gammel. Hvis de er voksne, kan de få vite at dette takler man dårlig, og vil respektere det uten å uglese deg.
stearin Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Du er ikke alene om å hate umeldt besøk. Jeg liker heller ikke når folk buser inn uten å ringe først. Trenger også den mentale forberedningen. Har stor familie som er hjertelig velkommen til mitt hjem, men ønsker at de sier ifra før de kommer. Har også slitt med angst, men er heldigvis blitt litt bedre nå.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Å komme og røske i døren og bare gå inn hos andre mennesker er ikke normalt. Det er frekt og mangel på elementære sosiale ferdigheter. Det er normalt å ha en avtale på forhånd før man kommer. Det er høyst unormalt å komme uten noen avtale. Her syns jeg du bare kan gi beskjed til familien/vennene om at de må avtale på forhånd når de kommer.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Hvis noen ringer på døren og ser at du er hjemme, da er det frekt at du ikke åpner. Det fører bare til at du mister omgangskretsen din, for du blir "hun sære som går der med nesen i sky og ikke vil snakke med folk". Hvis folk ikke vet grunnen, så oppfattes du lett som overlegen, og tilslutt har du ingen som ringer deg eller ringer på. Nei, det er frekt å ringe på døren uten å ha noen avtale. Den som ikke har noen avtale kan ha det så godt. Man har ikke krav på at andre mennesker uforberedt, ustelt osv. skal åpne døren til sitt hjem.
Fru Blåbær Skrevet 6. november 2012 #11 Skrevet 6. november 2012 Hvis de vet om angsten og at du trenger både psykolog og medisiner for å takle den så burde de skjerpe seg. Å sende en melding før man kommer burde være helt overkommelig. Hvis de ikke vet om angsten så skjønner jeg at de synes at du er sær. Da er det kanskje på tide at de får vite det? Har du vært tydelig på hva som skal til for at du skal kunne ta imot besøk? Går det feks an å sende deg en mld først og så ringe, eller må de sende deg en mld og be deg om å ring tilbake?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #12 Skrevet 6. november 2012 Det er selvfølgelig kjedelig for dere å ha det slik, men jeg tror ikke dere kan forvente at dere får så mye hjelp av venner og familie som ikke en gang vet om problemene. Det er en fate for st dere rett og slett blir sittende igjen ganske venneløse om dere ikke klarer å åpne dere for litt spontan kontakt. Vennskap må gå begge veier.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #13 Skrevet 6. november 2012 Hvis noen ringer på døren og ser at du er hjemme, da er det frekt at du ikke åpner. Det fører bare til at du mister omgangskretsen din, for du blir "hun sære som går der med nesen i sky og ikke vil snakke med folk". Hvis folk ikke vet grunnen, så oppfattes du lett som overlegen, og tilslutt har du ingen som ringer deg eller ringer på. Nei, det er frekt å ringe på døren uten å ha noen avtale. Den som ikke har noen avtale kan ha det så godt. Man har ikke krav på at andre mennesker uforberedt, ustelt osv. skal åpne døren til sitt hjem. Selvfølgelig er det ikke frekt å ringe på, man kan bare ikke forvente at det passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå