Gå til innhold

Andre studenter med termin i Juli? :)


kanmam

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er gravid med nr 2, har ei nydelig jente på 1 1/2 fra før.

Jeg er student på 3. året og har menstermin 8. juli. Jeg skal skrive bacheloroppgave til våren og håper jeg blir ferdig med det før fødsel.

 

Jeg lurer på om noen har oversikt over hva man har rett på i følge lånekassen og NAV?

Jeg har hørt at man får best betingelser dersom man ikke tar permisjon fra studiene, men fortsetter med minimum 15 studiepoeng (jeg må da søke meg inn på nytt studium siden jeg egentlig er ferdig våren 2013) og lar mannen (som jobber fullt) ta ut permisjon. Hva får i tilfelle jeg da? Engangsstønad eller foreldrestipend? Er dette mulig å få ut dersom han evt tar gradert permisjon?

 

Håper noen kan hjelpe, systemet er så forvirrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, gravidstudent jeg også, skal også skrive min bachlor til våren men skal egentlig ut i turnus fra august 2013, så svært usikker på hva jeg skal gjør og hva jeg har krav på.. :-/ så lurer på mye av det samme som deg.. Jeg har forresten termin ca 6. Juli og dette blir min første <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student jeg også med termin 2. eller 3. juli :) Jeg håper jeg får skrevet ferdig masteroppgaven min før babyen kommer, hvis ikke utsetter jeg oppgaven til innlevering i 2014. Jeg aner egentlig ikke hva jeg har krav på helt enda. Får sette meg inn i det hvis alt går fint denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer begge to :)

 

Jeg vet i alle fall at man må ha permisjon fra studiet for å ha rett på støtte; altså man må ha et studie å gå tilbake til etter permisjonen. Man får ikke annet enn engangsstønad fra NAV dersom man er helt ferdig med utdanningen rett før barnet kommer. Så det kan faktisk lønne seg å utsette litt... Eller melde seg opp i nye fag etter permisjonen.

 

Lykke til, håper alt går fint med dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Jeg tenkte å levere inn oppgaven til fristen i mai, men d bør jeg egentlig drøye det et år? Skrive mest mulig egentlig, men bare la den ligge til året etter og heller søke permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Jeg tenkte å levere inn oppgaven til fristen i mai, men d bør jeg egentlig drøye det et år? Skrive mest mulig egentlig, men bare la den ligge til året etter og heller søke permisjon?

 

Vel, jeg har skjønt det sånn at du faktisk ikke trenger å bestå det du er oppmeldt i etter permisjon... Du må bare være oppmeldt. Så hvis du evt. har studierett også etter sommeren ville jeg bare meldt meg opp i noen nye fag, minimum 15 stp tror jeg. Jeg har ikke studierett etter sommerferien, men har tenkt å søke meg inn på ettellerannet, og så se om jeg fullfører det eller ikke. Hvis jeg ikke fullfører så er det ikke så farlig, for jeg har jo graden min som jeg fullførte før sommeren, og hvis jeg bestemmer meg for å fullføre så skader det aldri med noen flere stp ;)

 

Æææ, men jeg trenger fortsatt litt hjelp når det gjelder NAV/lånekassen, for jeg skjønner ikke helt de reglene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer! Er lit usikker på om jeg skal ta permisjon, eller om jeg skal prøve og fortsett studiet. Går lærerutdanning desentralisert, så har samlinger 2 dager annenhver uke fra høsten av, men er litt mer usikker på hvordan jeg skal gjøre det ift praksis. Alternativet er jo å ta et år permisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleierstudent som skal være ferdig vår 2014 men har termin 16 juli 2013. Planen er å la pappaen være hjemme også studerer jeg. Orker ikke nok ett avbrekk i studiene og har allerede hatt 2 permisjoner hjemme så kan være greit at han kan gjøre det. Lite skole de første 4 månedene uansett!

Endret av Castho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også student. Og pga mannens arbeid, er jeg nødt å ha et års permisjon. Hvordan vi ordner dette må jeg sette meg mer inn i etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også student. Studerer sykepleie og rekker akkurat å fullføre andre året før jeg går ut i ett års permisjon. Har foreløbig termin 15.juli :-) Er spendt på hvordan studenttilværelsen f.eks ute i praksis blir med stor mage og alt som hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tenker nok å prøve i alle fall 50% studier samtidig med at pappaen går i gradert permisjon. Hvis vi kan ordne det slik tror jeg at jeg har rett på både engangsstønad fra NAV og foreldrestipend fra lånekassen, i tillegg til at samboeren får permisjonslønn for den permisjonsprosenten han har (hvis han er i mer enn 50% permisjon). Så han kan altså ta 51% permisjon og jobbe 49% (teit eksempel, men reglene er slik at det må være over 50% :P ) og jeg kan prøve å ta minimum 15 studiepoeng til høsten og 15 til våren, så har vi det plutselig helt greit økonomisk og tidsmessig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 års student her også, termin 19 juli :) jeg tenkte og skrive ferdig bachleroppgaven min men ha siste modulen igjen som er på 1 mnd igjen til neste år for og få perm penger. Men har ik rett på det vist ikke legen min sykemld meg fra mai da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer! Er lit usikker på om jeg skal ta permisjon, eller om jeg skal prøve og fortsett studiet. Går lærerutdanning desentralisert, så har samlinger 2 dager annenhver uke fra høsten av, men er litt mer usikker på hvordan jeg skal gjøre det ift praksis. Alternativet er jo å ta et år permisjon..

 

Samme her, men praksis er ikke noe problem:) Det får du utsatt, så kan du ta den senere ila skoleåret f.eks. Mulig det er forskjeller fra skole til skole da, sjekk det opp med skolen din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...