Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Huff. Hadde gledet meg til barnedåp til minsten før jul, syntes vi hadde planlagt det så fint, med hele arrangementet så lettvint som mulig. Skal bruke en god del penger på å leie lokaler, kjøkken, kokk og servere skikkelig god mat uten at vi trenger å gjøre noe som helst selv. Har også prøvd å gjøre det "rettferdig" med å ha selve dåpen i sognet som den ene forelderen kommer fra, og så kjøre litt til lokalet i området som den ene forelderen kommer fra. Så må begges familier liksom reise litt. Men så klarer selvfølgelig noen å finne feil likevel! Det ene er at vi har valgt "feil" faddere. Full huskestue og kjefting fordi den ene familien ikke er representert. At vi faktisk ikke hadde avgjort det enda, fordi vi selv ikke var enige, det hadde de ikke fått med seg! Ikke trodde jeg det var så nøye heller? Samme oppstyr fordi "dere har jo heller ikke bedt folk fra familien vår". Vel, vi hadde ikke bedt noen som helst enda, hadde tenkt å sende ut felles invitasjon, men manglet noen detaljer som klokkeslett og slikt. Nå måtte jeg sende invitasjon likevel, for å få roet ned gemyttene. Så må jeg sende alle ny melding om tidspunktene etterpå... Grrrr! Og til slutt ÅPSKJOLEN!!! Der aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre... Uansett hva jeg velger blir det veldig feil for en av bestemødrene. Begge har, uten å spørre oss, tatt det for gitt at vi vil velge deres dåpskjole, og begynt å gjøre klart denne. På min manns side har de tradisjon for å døpe alle ungene i denne generasjonen i samme kjole, og vi har døpt de andre barna våre i denne. Denne tradisjonen har vi ikke på min side. Likevel har moren min nå bestemt at "denne gangen er det vår tur", og hevder det er skrikende urettferdig at ikke hennes barnebarn skal døpes i kjolen hun laget til lillebroren min. Søskenbarna mine har lånt den til sine barn, "så den er bra nok for DEM, men ikke for deg, min egen datter!", snufs snufs... Hva i alle dager gjør man med slikt? Jeg har mest lyst til å avlyse hele selskapet... Når de først begynner slik, så blir det bare verre er jeg redd. Det neste blir vel krangel om detaljer som bordpynt, gaver og meny...
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Det dere gjør er å sette seg selv i respekt og si klart ifra "Dette er vårt barn, vi arrangerer dåpen og vi prøver å tilfredstile alle. og dere enda ikke er fornøyde får dere heller velge å ikke komme, og forklare xxx (navnet til dåpsarnet) hvorfor dere valgte å ikke komme når h*N blir eldre." Makan til familie!
marsgutt 2013 Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Her har jeg alle rede fått beskje om at de fra min side ikke kommer, og barnet er ikke født enda. Dette fordi de reknermed at det blir på samme sted som største er døpt og mannen min kommer fra. Jeg har ikke noe kontakt med min familie heller akkurat nå så bryr meg ikke heller da men. da vi døpte sist husker jeg svigermor ble litt fornermet da jeg ikke ville bruke kjolen som min svigreinne hadde. vi har en kjole i familien som alle mine mors barn er døpt i og søsken barn. med dato og slikt og jeg har altid sett for meg det slikt. Jeg brydde meg ikke om hva hun mente rett og slett for det er mitt valg og mitt barn. Gjør det som dere mener er riktig, og ikke bry dere så mye om hva andre mener.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Her har jeg alle rede fått beskje om at de fra min side ikke kommer, og barnet er ikke født enda. Dette fordi de reknermed at det blir på samme sted som største er døpt og mannen min kommer fra. Jeg har ikke noe kontakt med min familie heller akkurat nå så bryr meg ikke heller da men. da vi døpte sist husker jeg svigermor ble litt fornermet da jeg ikke ville bruke kjolen som min svigreinne hadde. vi har en kjole i familien som alle mine mors barn er døpt i og søsken barn. med dato og slikt og jeg har altid sett for meg det slikt. Jeg brydde meg ikke om hva hun mente rett og slett for det er mitt valg og mitt barn. Gjør det som dere mener er riktig, og ikke bry dere så mye om hva andre mener. Dette med dåpskjolen til din mors familie er akkurat samme opplegg som vi har. Og vi er fra samme del av landet... Så ja, jeg hadde også egentlig sett for meg at vi skulle velge det samme for minsten som for de eldste søskene. Hvorfor må moren min legge så masse ekstra følelser (som ikke eksisterer) i det valget? Hvorfor har du ikke kontakt med familien din, hvis jeg kan spørre? (bortsett fra at de ikke godtar dåp i en annen del av landet) Er redd jeg havner der selv snart, hvis ikke mamma slutter å ta alt vi sier og gjør i verste mening snart. HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Du skal ta rennefart og drite i hva alle andre måtte mene. Ditt barn, din (eller, deres da) avgjørelse. Liker de det ikke, så får de la være å komme- og ta konsekvensen av det valget.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Er vel ikke stort annet å gjøre enn å rette ryggen og gi klar og klinkende beskjed om at dette er deres dåp og deres valg. Om de velger å ta de ulike valgene som blir gjort ille opp får det være deres problem. Herlighet, jeg hadde fått helt angst av en slik familie. Jammen glad begge familier her ikke legger seg opp i slikt.
Tired mama Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Det dere gjør er å sette seg selv i respekt og si klart ifra "Dette er vårt barn, vi arrangerer dåpen og vi prøver å tilfredstile alle. og dere enda ikke er fornøyde får dere heller velge å ikke komme, og forklare xxx (navnet til dåpsarnet) hvorfor dere valgte å ikke komme når h*N blir eldre." Makan til familie! Helt enig med Juliea her!!
Gjest Mrs. Careface Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Vi gjorde det helt enkelt! Kjøpte ny dåpskjole som vi fører videre til våre barnebarn om barna våre vil det når den tid kommer og søsteren min og bestekameraten til mannen min var faddere. Det bestemte vi og andre kunne si akkurat hva de ville uten at vi hørte på. Vårt barn, dåpen til vårt barn, vi bestemte!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Vi hadde også dåpskjole på begge sider av familien som begge familier ønsket at skulle bli brukt. Jeg gjorde kort prosess, tok en tur på Stoff og stil, handlet alt jeg trengte og satte meg ned å sydde dåpskjole selv:) Denne ble kjempefin. Fant et mønster jeg likte overdelen på og et jeg likte underdelen på og satte disse to mønstrene sammen til en kjole. Nå er denne brukt til våre tre barn, pluss at den er svigerinna mi har brukt den til sitt barn. Hun har også spurt om å få låne den til neste som snart kommer ut av magen fordi denne kjolen er så fin:)
Gjest Antarctica Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Ja, dette høres ut som to familier fulle av gode kristne mennesker, som virkelig har fattet hva dåpens pakt går ut på....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå