Gå til innhold

(inspirert) kan en som er "normal" gifte seg med en som har downs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

???

Tror ikke så mange ønsker det, og uansett ville det vel dukke opp noen problemer der i forhold til myndighet. Tror ikke en person med psykisk utviklingshemming automatisk blir myndig ved 18 års alder, og dermed ville det krevd foreldres eller andre myndigheters tillatelse.

Å få barn sammen ville vel også vært et sjansespill...

Skrevet

Aner ikke, men er det virkelig en problemstilling? Har vondt for å forestille meg at en "normal" person skulle ha noe ønske om det...

Skrevet

Bruk heller betegnelsen funksjons frisk, å bruke ordet normalt er ikke mye pent.

Skrevet

???

Tror ikke så mange ønsker det, og uansett ville det vel dukke opp noen problemer der i forhold til myndighet. Tror ikke en person med psykisk utviklingshemming automatisk blir myndig ved 18 års alder, og dermed ville det krevd foreldres eller andre myndigheters tillatelse.

Om man er utviklingshemmet eller ikke, så blir man myndig når man blir 18. For at noen ikke skal være myndige, så må denne rettigheten tas fra dem, umyndiggjøring, og det skjer svært sjelden. Det som derimot er ganske vanlig er at personer som ikke kan ta helt vare på sine interesser får oppnevnt en hjelpeverge. Det er ikke det samme som å bli umyndiggjort.

Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Hvorfor ikke det?

Skrevet

Bruk heller betegnelsen funksjons frisk, å bruke ordet normalt er ikke mye pent.

Tar du deg nær av å bli kalt "normal"?

Skrevet (endret)

Tar du deg nær av å bli kalt "normal"?

Nei men i forhold til de som er funksjonshemmet synes jeg det er mer riktig å bruke betegnelsen funksjons frisk.

De som er funksjonshemmet er like mye normal som de som er funksjons frisk.

Endret av **lykke!!**
Skrevet

Men det får da være grenser for hvor "korrekt" alt skal være. Det enkleste er ofte det beste, betyr ikke at man mener å være ufin av den grunn...

Skrevet

Det er vel ikke noe juridisk i veien for det, men moralsk blir det noe annet.

Det er tre former for downs, den mildeste heter mosaikk. Da har ikke alle cellene det ekstra kromosomet, og ytre trekk er ikke så tydelige som på de andre typene. De er heller ikke så mye evnemessig satt tilbake.

Så en person med mosaikk kan være tilnærmet funksjonsfrisk.

Og, det er svært få personer med utviklingshemming som blir umyndiggjort. Alle blir myndige når de er 18, også de.

Skrevet

???

Er ikke de med Downs sterile? Eller kan de få barn..?

Skrevet

Det finnes grader av syndromet og hvor sterk innvirkning det har. Jeg vet om en som er gift med en dame som har det, hun har jobb, sertifikat og fungerer tilsynelatende bra. Så helt ulovlig kan det ikke være.

Skrevet

De med downs som er lavest fungerende har en verge, gjerne en av foreldrene, et søsken eller en institusjon. Vergen må da samtykke til ekteskapet. Å ha en verge vil ikke si det samme som å være umyndiggjort. Det moralske spørsmålet er jo noe annet i slike saker. Jeg vet ikke hvordan prosessen er i slike saker, men jeg vet om to med downs som ikke fikk gifte seg, jeg vet ikke hvorfor, om det var vertene som motsatte seg giftemålet eller om det var en annen grunn til det. Etter tid og stunder fikk de til slutt giftet seg hvertfall.

de fleste menn med downs er sterile, (skyldes ubalanse i kjønnshormonene og dårligntestikkel funksjon) mens kvinner med downs er fruktbare og fertile. Studier av mødre med downs syndrom viser at det er omlag 50% arvelighet av syndromet.

Skrevet

Jeg hørte om et par, der begge hadde downs, som fikk et funksjonsfriskt barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...