Gå til innhold

Hva vil "lege i spesielisering" si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og kikker på jobber. (ja, ikke at jeg hadde tenkt å søke på denne da men ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det betyr hva man vil jobbe med som lege, for eksempel Fastlege, Gynolog og sånne ting

Skrevet

Sitter og kikker på jobber. (ja, ikke at jeg hadde tenkt å søke på denne da men wink.png )

Lege i spesialisering = Assistentlege. Dvs. begynnerstilling for en lege som ikke er godkjent som spesialist i noe fag ennå. Underordnet overleger.

Skrevet

det betyr hva man vil jobbe med som lege, for eksempel Fastlege, Gynolog og sånne ting

Nei, fastlege er ikke noen spesialitet. Lege i spesialisering er en begynnerstilling på sykehus for leger som ikke er spesialister ennå.

Skrevet

Oki,da mistforsto jeg overskriften

Skrevet

Sitter og kikker på jobber. (ja, ikke at jeg hadde tenkt å søke på denne da men ;) )

Lege i spesialisering = Assistentlege. Dvs. begynnerstilling for en lege som ikke er godkjent som spesialist i noe fag ennå. Underordnet overleger.

Aha, så dette er en slags opplæringsstilling?

Skrevet

Sitter og kikker på jobber. (ja, ikke at jeg hadde tenkt å søke på denne da men wink.png )

Aha, så dette er en slags opplæringsstilling?

Ja. Men det tar minst 5-6 år å bli spesialist, ofte lenger (og avhengig av at man har riktige jobber), så mange leger er assistentleger opp mot 10-15 år før de evt. blir spesialist/overlege.

Skrevet

Er en opplæringsstilling ja :)

Og fastlege er ingen spesialitet nei, men mange fastleger er spesialister i allmennmedisin (eller på vei til å bli det) ;)

Skrevet

Ok, så legeutdannelsen er 6 år på skole før 1,5 år turnuskandidat. Etter dette kan man enten jobbe som fastlege eller begynne på spesialisering?

Kan man altså møte en lege som har sittet å lest i 6 år og som kun har 1,5 års pasient erfaring?

Skrevet

En lege i spesialisering, er ferdig med turnustiden, og arbeider på sykehus i en veilledet stilling. Alle leger som arbeider på sykehuset er i en slik stilling frem til de blir konstituerte overleger eller spesialister.

Ok, så legeutdannelsen er 6 år på skole før 1,5 år turnuskandidat. Etter dette kan man enten jobbe som fastlege eller begynne på spesialisering?

Kan man altså møte en lege som har sittet å lest i 6 år og som kun har 1,5 års pasient erfaring?

Ja det kan du. Etter 5-6 år er de som regel konstituerte overleger.

Skrevet

De har masse pasienterfaring fra studietiden også, da. Det er ikke 6 år med lesing og så første møte med pasienter og sykehus i turnustjenesten..

En assistentlege kan ganske mye, ville følt meg rimelig trygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...