Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Feks et halvt år eller mer, eller evt sagt opp jobben og blitt hjemmeværende: Har dere gjort noe ift huslånet i banken? Jeg planlegger å være hjemme en lengre periode (et halvt til ett år) og skal selvsagt spare til det. Men det er jo kjekt å ha litt å rutte med så jeg lurte på om dere har fått til noen avtale med banken i denne perioden? Bryr banken seg om det er ubetalt permisjon eller om jeg sier opp? (det er lett for meg å få ny jobb)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Jeg skal ha 50% ulønnet perm nå, gjør ikke noe med lånet mitt - klarer å betjene det som vanlig. Blir bare litt mindre lommepenger
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Vi betalte bare renter på lånet det halvåret jeg var hjemme i ulønnet permisjon, men vi har flexilån så vi styrer selv hvor mye vi vil betale i avdrag hver måned.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Slenger meg på her. Tar en ulønnet permisjon mister en vel alle opptjente rettigheter i form av ferie osv? Hvis en blir gravid når en er hjemme i ulønnet permisjon, hvordan blir de da med foreldrepenger når babyen kommer? Vi har foresten tenkt til å spare og betjene lån som før.
Fomle84 Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Vet en mister opptjent egenmeldingsdager og sykt barn dager. Ferie har man rett på uansett, dog ikke nødvendigvis med lønn.. Vi venter en i april så blir nok gående hjemme til august 2014, kanskje med unntak av pappapermen. Vet ikke helt hvordan vi løser dette enda. Leier heldigvis ut kjellerleiligheten så kommer til å spare mesteparten av de pengene fra etter sommeren.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Feks et halvt år eller mer, eller evt sagt opp jobben og blitt hjemmeværende: Har dere gjort noe ift huslånet i banken? Jeg planlegger å være hjemme en lengre periode (et halvt til ett år) og skal selvsagt spare til det. Men det er jo kjekt å ha litt å rutte med så jeg lurte på om dere har fått til noen avtale med banken i denne perioden? Bryr banken seg om det er ubetalt permisjon eller om jeg sier opp? (det er lett for meg å få ny jobb) Var hjemme noen måner ekstra sist, søkte da om avdragsfrihet, var ikke noe problem å få.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Hva skjer om man blir syk i ulønnet perm. Feks blir syk 1 mnd før man skal begynne igjen etter 6 mnd ulønnet perm? Har man da rett på sykemelding?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Første gang var jeg hjemme til barnet var 1,5 år, andre gang 1 år og 2 mnd og nå skal jeg være hjemme til barnet er 1 år og 7 mnd. Jeg har alle gangene begynt å legge til sides penger med en gang jeg visste jeg var gravid for å ha å bruke i tiden i ulønnet permisjon. Huslån og billån har vi betalt som vanlig. Ei venninne av meg fikk i alle fall avtale med banken om å bare betale renter, tror det er greit å få til i de fleste tilfeller. Jeg har tatt kortere permisjon og 100 % lønn da dette totalt sett gir litt mere utbetalt enn lengre permisjon og 80% lønn. Dette forutsetternjo at man klarer å legge til sides. Vi har selvfølgelig litt mindre å rutte med, men det går helt fint. Har blitt litt billigere feriealternativ etc i perioden jeg har gått uten lønn. Hvorfor i all verden skal du si opp jobben din? Du har krav på permisjon et år utover fødselspermisjonen. Må da være fryktelig dumt å si opp før du har noe nytt uansett hvor lett det er å få ny jobb. Om noe uforutsett skulle skje har du noe å gå tilbake til.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Vi betalte bare renter på lånet det halvåret jeg var hjemme i ulønnet permisjon, men vi har flexilån så vi styrer selv hvor mye vi vil betale i avdrag hver måned. Det der med flexilån høres lurt ut. Det skal jeg sjekke om banken min har. Takk for tips. HI
Zara84 Skrevet 6. november 2012 #11 Skrevet 6. november 2012 Jeg er hjemme et år uten lønn. Vi har et lavt og fornuftig forbruk og klarer fint å betjene huslånet vårt som før. For oss er det vel verdt å prioritere å bruke mindre penger på oss selv i et år for at minsten skal få være hjemme til han er nesten 2 år. Ser på det som en fornuftig innvestering. Vi storkoser oss med å få være mye sammen et år til før den travle hverdagen begynner igjen.
4Hjerter Skrevet 6. november 2012 #12 Skrevet 6. november 2012 Tok tidskonto sist, både jeg og mannen+ ett par mnd ekstra perm uten lønn.. kommer til å ta ca 4-5 mnd perm uten lønn denne gangen.... Vi må selvfølgelig knipe litt inn på forbruket, men vi tjener bra så det går fint med lån osv.. Jeg ønsker å være hjemme hele første året med babyen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå