Gå til innhold

Enormt temprament og gravid


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med hvor sint jeg kan bli på spe min 6 å gammle sønn som er litt av en utfordring i hjemmet. Vi er gode foreldre og sønnen vår på 4,5 er bare verdens snilleste og sjønneste og disse får lik oppdragelse, like mye jærlighet osv.. Men han eldste har tedens til adferdsproblemer og om vi sier nei til noe klikker han. Griner, roper . Kaster ting og smeller med dører...

Jeg prøver å beholde roen men jeg blir så sint av dette når det skjer gang på gang på gang og vi prater med han og forklarer så godt vi kan gang på gang på gang. Enkelte ganger blir jeg så sint at jeg roper kjefter tar han hardt i armen og sier tinge til han jeg ikke burde gjort... Jeg er helt utslitt etter en sånn kamp og de har det blitt flere av siste dagene. Er i uke 38 og får kjempe dårlig samvitighet for broren på 4,5 år og babyen i magen samt 6 åringen som har en mor som ikke klarer å behrske seg. Samtidige føler jeg mannen gjør ting feil og gutten vår har ingen respekt for han så oppi det hele klikker jeg på mannen å.

Jeg visste ikke at jeg hadde disse sidene før 6 åringen var 2 år. Han har vært vanskelig siden. Vi har oppsøkt hjelp men alt tar jo hundre år og de mener han kan ha tedens til adferdproblemer. Han har begynt på skolen i høst og både i barnehagen og der oppfører han seg bra. Han er veldig opptatt av at andre ikke skal vite hvordan han er hjemme ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han oppfører seg bra i barnehage og skole så kan han ihvertfall å oppføre seg. Med andre ord er det hos dere problemet ligger. Jeg foreslår at u og mannen tar en barnefri helg, lader opp og kommer tilbake som sterke autoriteter. Og da mener jeg kjærlig omsorg. Et barn med sterk personlighet trenger sterke foreldre. Dere må sette grensene og ikke vike en millimeter. Bli enig om hvor grensene går, og sanksjonene for å tråkke over grensene. Og kom dere ut av sirkelen hvor du kjefter, smeller osv, det hjelper ingenting. Jeg ville prøvd å tatt en prat med gutten om at nå syns du det har blitt innmari leit sånn som dere har det, og at han er en flott gutt som du vet kan å oppføre seg og at du er lei deg for at du blir sint og gjør dumme ting. Deretter forklarer du han rolig hvor grensene går på de og de områdene, og spør om ikke han tror han kan klare følge de. Bruk belønningsskjemaer om det trengs, 3 advarsler før du sanksjonerer.. og aldri la han overskride grensene du har satt eller la være ta kampen fordi du er sliten. Hvis u og mannen stiller på samme front og setter grensene på samme sted uten noe omogmen så bør han skjønne tegninga ganske fort. Og så fort en episode er over så er den over. Da er dere gode venner igjen. Det er viktig at han vet at det er handlingen hans og ikke han du ikke liker. Jeg ville også om han "straffes" tatt en kjapp peptalk etterpå om at det ble leit, men nå er vi venner igjen. Det er mine forslag ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...