Gå til innhold

Er dette vanlig i første klasse (lekser)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ei uke har de i lekser:

- lese ei barnebok de har valgt med seg selv (skolebibliotek)

- lese en tekst som er felles for klassen, minst 10 ganger

- lese en tekst som er laget til deres nivå, minst 10 ganger

- ha med en gjenstand som begynner på ukas bokstav

- skrive ukas bokstav mange ganger, først store, så små

- løse oppgaver med ukas bokstav, kryssord etc. Minst to oppgaver hver uke

- ringe rundt ukas bokstav i all lesetekst, telle hvor mange det er og oppi antallet

- tegne tre fine tegninger, med farger, som starter på ukas bokstav

- minst en, som regel to nye tall hver uke.

- det skal løses minst to sider med oppgaver vedr ukas tall

Tror jeg har husket alt da. De har tre leksetimer i uka, men jeg har enda til gode å se noen lekser bli gjort på denne tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres ut som lekse planen til jenta mi :) første kl her og

Skrevet

Om de har 3 leksetimer i uka så er ikke dette så mye. Jeg går ut fra du mener de da gjør disse leksene på skolen? Om det er hjemme de skal gjøre alt dette syntes jeg det var mye.

Skrevet

Det er mye mer enn hva min sønn har.

De har to sider i ABC boka ( da var halvparten gjort i timen).

Svare på en trivselsundersøkelse med foresatte

Tenke på hva de vil fortelle om favorittbamsen

En matteside

En enkel fargelegging i norsk boks ( tror jeg).

Skrevet

Mine har to lekser pr dag, men lese minst 10 ganger??

Skrevet (endret)

Høres nesten ut som lekseplanen til min 1 klassing. Bortsett frade 3 første punktene, og at det ikke er satt noe antall ganger man skal lese teksten.

Her har de en liten tekst satt sammen av setninger barna selv kommer med. Den skal "leses" og ringes rundt ukas bokstav + telle dem.

Endret av BettyBoob+2 gutter
Skrevet

Hvis dette er hjemmelekse høres det voldsomt mye ut for en 1. klassing.

Skrevet

Å ok. Syns det er mye jeg og særlig den tegninga irriterer meg. Gutten syns ikke det er moro og vi må forklare og forklare hver eneste uke... Sist uke sa jeg det var ok med tre tegninger uten farge, men da er det selvfølgelig kommentert i boka hans... Hva kan man gjøre, frustrerende... Hi

Skrevet (endret)

dette er jo i løpetav en hel uke, jenta mi har 30 min med lekse hjelp man,tir,onsdag. da har hun gjort ferdig leksene til neste dag der, og vi gjør lese lekse sammen og går igjenom det som hun har alt gjort. tar ikke 1 time en gang.

Endret av april042013
Skrevet

Om de har 3 leksetimer i uka så er ikke dette så mye. Jeg går ut fra du mener de da gjør disse leksene på skolen? Om det er hjemme de skal gjøre alt dette syntes jeg det var mye.

Nei, som det står gjøres ikke noe på skolen. Aner ikke hva de bruker leksetimene til... Alt tar vi hjemme. Hi
Skrevet

Oi, det var voldsomt. Snakk om å drepe lekselysten i ung alder.

Her er det (ukeslekse):

- En leselekse som består av noen enkle ord og et vers/en regle - gjøres hver kveld

- En bokstavlekse hvor bokstaven skrives flere ganger (stor og liten) + noen enkle oppgaver

- En mattelekse

- En fysisk lekse (løpe rundt huset, froskehopp, armhevinger e.l.) som skal gjøres hver kveld

- To ekstralekser. En bokstavlekse og en mattelekse. Disse er frivillige.

Skrevet

En ide å prate med læreren kanskje??

Skrevet

Det var ganske mye dersom alt skal gjøres hjemme..

Det skal jo fordeles utover dagene da, så det var ikke skrekkelig masse hver dag, men mer enn min førsteklassing har.

De har som regel 1-2 sider i den ene lekseboka der de skal lese (helst 5 ganger), streke under bokstaver, telle noe greier og gjerne tegne en tegning. Dette blir dag hver dag. Og så har de gjerne en mattelekse i uka. Da en side med oppgaver.

Nå har det økt litt i mengde og nivå de siste dagene, og for vår del er det veldig bra. Min førsteklassing leser ganske godt nå og trenger litt større utfordringer.

Forøvrig syns jeg det var ENORMT å skulle lese samme tekst TI ganger. Snakk om å ta fra ungen lesegleden da.. Her er det 5 og selv det syns jeg er i overkant. Når ungen er på 4. og 5. gangen, da begynner både jeg og barnet å bli lei.. Hvertfall når teksten er uproblematisk å lese..

Skrevet

En ide å prate med læreren kanskje??

Ja, foreldresamtale i morgen og jeg tenker ta det opp, men tenkte det var lurt å sjekke litt hva som er vanlig før jeg fyrer av ;)
Skrevet

dette er jo i løpetav en hel uke, jenta mi har 30 min med lekse hjelp man,tir,onsdag. da har hun gjort ferdig leksene til neste dag der, og vi gjør lese lekse sammen og går igjenom det som hun har alt gjort. tar ikke 1 time en gang.

Men en time er jo fryktelig lenge for en førsteklassing å sitte med leksene da, bare for å ha sagt det..

Skrevet

Hvis alt det skal gjøre hjemme og ingenting på skolen syns jeg det var mye!

Her har vi en del matte. 5-6 sider der dem må øve på f eks 7 tall. Telle antall, hva som er fler og færre, regnestykker. Her skal vi også lese i 15 min ca, men stusser litt over den lesingen.

Ikke akkurat så veldig varierende den boksen han leser.

Det kan stå "jeg har en snute" jeg har en nese" "jeg har en snabel" pluss bilder til teksten. lese det i 15 min kan fort bli kjedelig.

Skrevet

Ja det er det som er problemet. Han har for mye krutt i ræva og da er jo også det vårt ansvar, å få roet han ned. Og det eneste som hjelper er aktivitet... Så man skal rekke en god porsjon med der hver dag også... Hi

Skrevet

Høres ut som lekseplanen til dattera mi. Og vi som har hintet på foreldresamtalen om at det var for lite lekser...

Alle disse leksene blir gjordt mandag ettermiddag her i huset..

Skrevet

Min 1. klassing har disse leksene hver uke:

Leselekse hver dag:

lese 15 min i "lesekort-boka" (men siden gutten min er flink til å lese, og bøkene er veldig enkle, leser han de stortsett ut på mindre enn 5 min)

Annen lekse hver dag:

enten gjøre to sider i norskboka eller 1-2 sider i matteboka

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Litt mye siden alt må gjøres hjemme. Syns du kan si noe om og spørre om leksetimene. Men det er ikke mye dersom leksetimene hadde vært brukt til en del av det.

Gjest Morn du
Skrevet

Høres ut som lekseplanen til dattera mi. Og vi som har hintet på foreldresamtalen om at det var for lite lekser...

Alle disse leksene blir gjordt mandag ettermiddag her i huset..

Du høres skikkelig sympatisk ut ;)

Skulle min gjort dette da hun gikk i første klasse, villei hun nok slitt maks med motivasjonen.

Lykke til i morgen, du snakker for DITT barn, du kjenner han best!

Skrevet

Hørtes mye ut.

Min 1. klassing har:

-hver dag: en side i Tuba Luba lesebok (noen korte setninger som skal leses + en eller flere små oppgaver som å skrive en bokstav 5 ganger, sette kryss på bueformer eller lignende).

-ukeslekse: en side i Multi oppgavebok. Kan være å tegne noen figurer som skal fargelegges, telle noe og skrive antall eller lignende.

Tar max 10 minutter hver dag.

Skrevet

Lese bok og leseark hver dag

Øve/skrive til diktaten på fredag

En dag tubaluba

En dag multi

Men det er IKKE lurt at de gjør alle leksene på mandag. De trenger repetisjon og læring resten av uka også

Skrevet

Men en time er jo fryktelig lenge for en førsteklassing å sitte med leksene da, bare for å ha sagt det..

Tar ikke 1 time en gang sa jeg jo. lese leksa er ei bok som har kansje 5 6 sider med 1 settning vær side så tar altså ikke lang tid. og så går vi igjenom d andre da viser hun oss hva hun har gjort og vi ser at hun har forstått oppgaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...