Gå til innhold

Ang risiko for svangerskapsdiabetes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det høyt sukkerinntak eller høyt matinntak generelet som utgjør den største faren?

Jeg hadde et problemfritt svangerskap sist, og var da overvektig ved svangerskapsstart.

Denne gangen hadde jeg samme startvekt, men har mer problemer med kvalme, og opplever at det eenste som døyver kvalmen så jeg kommer meg gjennom dagen, er å spise veldig ofte.

Jeg spiser godteri kun på lørdager og drikker jus til søndagsmiddagen, men ellers spiser jeg ganske så sunt.

Spiser kansjkje litt mye frukt, kan prøve å kutte ned.

Men er det mye mat og vektoppgang eller høyt sukkerinntak som er verst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en blanding.Overvekt,store posjoner og usunn mat. Spist ofte men lite,kutt godteri,frukt og juice.

Jeg har sv.diabetes nå og det er et helvete.. tar en masse piller,streng diett,insulin,måler hver 1,5 t og er på sykehuset 1 gang i uka.Alikevel hjelper det ingen ting,alt for høyt blodsukker,sovner hele tiden,er slapp,trøtt og grinete,får kosntant sopp nedentil.. babyen blir for stor og alt i alt en kjempeslitsom sykdom.. håper du slipper å få dette.

Skrevet

Det er en blanding.Overvekt,store posjoner og usunn mat. Spist ofte men lite,kutt godteri,frukt og juice.

Jeg har sv.diabetes nå og det er et helvete.. tar en masse piller,streng diett,insulin,måler hver 1,5 t og er på sykehuset 1 gang i uka.Alikevel hjelper det ingen ting,alt for høyt blodsukker,sovner hele tiden,er slapp,trøtt og grinete,får kosntant sopp nedentil.. babyen blir for stor og alt i alt en kjempeslitsom sykdom.. håper du slipper å få dette.

Uff, det høres forfrdelig kjipt ut, det vil jeg virkelig unngå!

Hvor tidlig fikk du det?

Skal kutte ned på frukt, droppe jus og droppe godis, og så skal jeg forsøke å spise mindre. Maten er heldigvis sunn, i hvert fall, og så håper jeg å orke å være mer aktiv snart, er 18 uker på vei, så hadde trodd jeg skulle være i bedre form nå :(

Håper det bedrer seg for deg, eller at du i det minst eikke har lenge igjen til termin!

Skrevet

Jeg har ikke noen faglig bakgrunn for å mene noe om dette, men kan iallefall fortelle om mine erfaringer.

Har hatt svangerskapsdiabetes to ganger, og er gravid for tredje gang nå uten tegn til svangerskapsdiabetes.

Første svangerskap var jeg normalvektig, la på meg normalt og fikk diagnosen i uke 28, men har trolig hatt det lenger. Stratos og nugatti, appelsiner og juice var mine beste venner. Nektet å ta insulin, men passet heller ikke kostholdet. Dette førte til diabetisk ketoacidose, noe som kan være svært farlig.

Andre svangerskap var jeg enda lettere, men fikk diagnosen allerede i uke 12. Begynte på insulin i uke 18 (tok sprøyter), og la på meg 6 kg i svangerskapet. Var frisk og rask hele veien etter at jeg begynte på insulin, men var jeg uheldig og tok for lite, ble jeg trøtt og slapp av høyt blodsukker. Men i mitt tilfelle var blodsukkeret lett å kontrollere. Jeg spiste ikke spesielt usunt i dette svangerskapet,og syntes ikke at diabetesen var noe problem. Eneste styr var ultralyd flere ganger i måneden, og kontroll på sykehuset hver uke. Men som sagt, var frisk og rask hele veien. Følte egentlig at svangerskapet var problemfritt.

Denne gangen veide jeg mer før svangerskapet enn da jeg var høygravid med første (la på meg 22 kg da). Men jeg spiser lite søtt, unngår frukt, selv om jeg ikke boikotter det helt. Spiser normal mat, men er mindre aktiv enn noensinne. Har ingen tegn til svangerskapsdiabetes, på tross av at jeg har tatt glukosebelastning flere ganger allerede. Jeg spiser mye, men som sagt nesten bare normal mat.

Min erfaring er altså at vekta er ikke nødvendigvis et stort problem, men sukkerinntak er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...