Gå til innhold

Kan noen se hit? Ang blodtrykk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle ta helsesjekk på jobben idag, der vi skulle sjekke hørsel, lunger og blodtrykk. Alt var fint, bortsett fra at blodtrykket mitt var høyt. Det var på 174 over 98. Jeg hadde vært ute i aktivitet i 3 timer da ( jobber i barnehage ) og var litt nervøs for hele sjekken... Er det vanlig at blodtrykket kan stige fra normalen ( 120 over 80 ) til 174 over 98 pga litt aktivitet og stress?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, syntes det var høyt med tanke på aktivitet. Men noen får høyt BT pga stress i forbindelse med måling av dette.

Gjest uni kum
Skrevet

undertrykket var litt høyt

Synes du bare undertrykket var høyt? Jeg får høyt bt bare jeg vet jeg har time til legen. Har målt normalt her hjemme flere ganger.

Skrevet

Begge trykkene var høye. Men, det farligste trykket er det diastoliske, altså undertrykket. Noen får "kontortrykk" dvs det går litt opp når man måler pga spenning, men da er det vanlig å vente noen min og ta et nytt. Ellers måler apparatene et gj.snitt trykk basert på 3 måling tatt i ett, og resultatet er middelverdien av disse.

Gjest uni kum
Skrevet

Begge trykkene var høye. Men, det farligste trykket er det diastoliske, altså undertrykket. Noen får "kontortrykk" dvs det går litt opp når man måler pga spenning, men da er det vanlig å vente noen min og ta et nytt. Ellers måler apparatene et gj.snitt trykk basert på 3 måling tatt i ett, og resultatet er middelverdien av disse.

Det hjelper ikke for min del, har vært på legekontoret i 30 min for "å roe ned". Fungerte overhodet ikke på meg, men har ok bt hjemme. Ja, høyt undertrykk er verre enn overtrykket. Men synes bt var høyt og burde utredes nærmere...

Skrevet

Mange som er plaget med høye målinger på legekontor, sykehus osv. Ville tatt det opp med fastlegen, så får du nok undersøkt nærmere om det er noe galt eller ikke, bedre å undersøke enn å gå og bekymre seg.. Målingen din var høy, men kan være et resultat av at du bare grudde deg, får du 24t blodtrykksmåling foregår dette hjemme hos deg selv og det kan da være helt fint.<br /><br /> Anonym poster: f0927a9c4a0482e8aaf5d29b7e4d09d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...