Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Vi hadde besøk i helgen av en barnefamilie. Gutten er ekstremt kresen. Faren er også kresen, men ikke så ille. Jeg må si jeg takler det dårlig. Gutten er 9 år og klager på alt. Brødte kunne han ikke spise, det hadde frø i seg. Han elsker salami, men denne kunne han ikke spise. Det var galt merke. Rørt jordbærsyltetøy likte han ikke og ost er bare ekkelt. Vi hadde mer enn 10 helt ulike pålegg uten at han kunne ha noen av dem. Endte med at vi måtte steke fine rundstykker til ham og så fikk han nugatti som faren hadde med på. Det spiste han under tvil mot 10 kr og 15 minutter ekstra sjermtid i belønning. Drikke var like ille. Vann, melk eller vanlig juice var utelukket. Han måtte ha oboy, saft eller brus. Middagen fortsette på samme viset. Kunne til nød spise bare kjøttdeig og ost (ost var vist greit til middag, men ikke på skiva) med ketshup til. Snop på lørdagskvelden gikk greit. Der hadde han plukket ut det han ville ha selv, men neste dag var det på den igjen. Frokosten var ikke god og kaken jeg bakte var bare ekkel. Far betalte ham til og med for å spise kake. Tror gutten tjente over 50 kr på å godta å spise noe som helst hos oss. Storesøster er normal i matveien og får selvfølgelig heller ingen bestikkelser. På sett og vis er det jo ikke noe problem for oss hvordan denne gutten holder på, men vi har barn selv. Det er ikke bare lett å stille de vanlige kravene til våre egne barn som er litt yngre når det sitter en sånn en ved bordet. Hvorfor skal han få penger for alt han spiser og ikke våre, eller guttens storesøster? Hvorfor er det greit at han sitter å sier æsj og fysj og blæh hele tiden når våre ikke får lov? Hvordan håndterer dere kresne gjester?
Willy Wonka Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Har en nevø på 11 år som er sånn.....jeg lager ikke noe spesialkost. Men han er ikke sååå sær som din gjest, men alt for sær til å være 11 år
Gjest Ziva Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Er nok ikke så greit å være kresen hos oss. Det jeg serverer er det det blir.
marsve Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Å jøss. Makan til lite veloppdratt unge. Blir sjokkert over mennesker som ikke oppdrar ungene bedre enn det der..
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 Er nok ikke så greit å være kresen hos oss. Det jeg serverer er det det blir. Jeg lager jo ikke spessialkost jeg heller, selv om jeg forsøker å ha variert med pålegg ol i huset så det kan være noe som er "spislig", men hva når foreldrene har slike sære oppmuntringsregler og det blir så mye klaging ved bordet? Jeg kan jo ikke sende gutten ut av rommet til hvert måltid når foreldrene er dert og sitter og forsøker å bestikke ham til å spise heller. Han spiser for såvidt til slutt, bare bestikkelsen blir bra nok. Hvordan de behandler barna sine er stort sett deres sak, men hvordan behandler jeg mine i en slik setting? Sier jeg rett ut så alle hører det at ungene mine bare må godta at denne gutten er så sær at han har spessialregler, men at jeg er glad jeg har barn som oppfører seg bedre? HI
Mamma til 3? Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres.
Jaffs Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Om faren gir han nugatti og betaler han for og spise så er det ikke rart at gutten er sær og vanskelig i matveien. Her må foreldrene ta seg skikklig i nakken og få hjelp. En 9 åring dør heller ikke av sult om han må gå sulten. Jeg hadde nok ikke lagt noe styr av det, men hadde heller ikke lagd egen mat til han. Jeg hadde spurt han om hva han ville ha til middag om han da ikke vile ha det allikevel så hadde jeg ikke gitt han noen særbehandling med og steke ekstra rundstykker eller lagdt noe eksta bare til han..
Poteta Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Blir helt uvel av sånn. Kan ikke ungen spise det som blir servert får han eller hun gå uten mat. Og å bli belønna med penger for å være sær... Makan.... Skjønner godt at ikke alle liker alt, men et sted går grensen.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Han faren høres jo bare helt blåst ut. Barna mine hadde ikke fått lov til å snakke sånn. Betale for dårlig oppførsel er det dummeste jeg har hørt.
Mamma til 3? Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Er nok ikke så greit å være kresen hos oss. Det jeg serverer er det det blir. Jeg lager jo ikke spessialkost jeg heller, selv om jeg forsøker å ha variert med pålegg ol i huset så det kan være noe som er "spislig", men hva når foreldrene har slike sære oppmuntringsregler og det blir så mye klaging ved bordet? Jeg kan jo ikke sende gutten ut av rommet til hvert måltid når foreldrene er dert og sitter og forsøker å bestikke ham til å spise heller. Han spiser for såvidt til slutt, bare bestikkelsen blir bra nok. Hvordan de behandler barna sine er stort sett deres sak, men hvordan behandler jeg mine i en slik setting? Sier jeg rett ut så alle hører det at ungene mine bare må godta at denne gutten er så sær at han har spessialregler, men at jeg er glad jeg har barn som oppfører seg bedre? HI Hva med å forsøke å snakke med foreldrene til gutten først? Fortell at de ikke skal bestikke gutten. Dersom de krangler på dette kan de ihvertfall holde seg til å bestikke FØR maten, slik at ikke måltidet blir ødelagt, og slik at dine egne unger ikke hører det. Kanskje du kan fortelle dem på at gutten er litt spesiell i matveien, men jeg tror ikke jeg ville fortalt det til dem foran gutten. Han er sær, men det er nok ikke så gøy for ham om du "henger ham ut". Selv om jeg forstår at det nok kan friste.
Gjest marie-s Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Sier meg enig med marsve. Har selv opplevd noe lignende en gang så jeg hadde nok sagt fra dersom ungen satt å sa æsj til maten og foreldrene ikke reagerte. Da hadde jeg sagt at her i huset sier vi ikke slik til maten vi får, her er det lov til å høffelig si at man ikke liker det etter at man har smakt på det.
Jaffs Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Tror også jeg hadde tatt en forsiktig prat med foreldrene om at neste gang de kommer på besøk så kan dere ikke gå med på denne spesiallbehandlingen siden det ikke blir helt rettferdig ovenfor deres egne barn.. Jeg tipper egentlig at gutten hadde spist den maten hana hadde blitt servert bare han hadde vært sulten nok og IKKE fikk betalt for det..
Gjest marie-s Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 He he he det du kanskje burde ha gjort neste gang de var der var å foreslå forran alle: Siden han fikk 10 kr for en brødskive så burde de betale de andre barna undt bordet det samme for deres brødskiver slik at det ikke blir noen forskjell, for de vil vel ikke forskjellsbehandle barn? Om ikke annet kan det bli dyrt for dem i lengden og dine barn kan enkelt skaffe seg lommepenger. Du får heller forklare dine barn at dette kun gjelder når de er på besøk.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Høres helt vilt ut. Jeg hadde satt fram vanlig brød, pålegg, drikke og middag - dog når vi har besøk av andre barnefamilier passer jeg på at vi har litt barnevennlige middager, brød barna kan like (ikke altfor grovt/harde skorper/store korn i osv.. Deretter hadde jeg latt foreldrene styre selv med sitt kresne barn. Jeg hadde ikke servert spesialkost. Men jeg kunne nok kjøpt en boks nugatti. Det har vi aldri i hus, så om vi hadde kjøpt det i en sånn anledning hadde det ikke gjort noe, sånn sett. Jeg hadde nok rost mine barn litt ekstra for å spise fint, og forklart at dette er mat de liker, og at de ikke betales for å spise. Men hadde det kommet fine rundstykker/nugatti/annet ekstraordinært "godt" på bordet, skulle mine barn også fått lov til å spise av det - selv om de liker det som stod på bordet fra før også. Men betaling for å spise etc. hadde de aldri fått.
marsve Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Er nok ikke så greit å være kresen hos oss. Det jeg serverer er det det blir. Jeg lager jo ikke spessialkost jeg heller, selv om jeg forsøker å ha variert med pålegg ol i huset så det kan være noe som er "spislig", men hva når foreldrene har slike sære oppmuntringsregler og det blir så mye klaging ved bordet? Jeg kan jo ikke sende gutten ut av rommet til hvert måltid når foreldrene er dert og sitter og forsøker å bestikke ham til å spise heller. Han spiser for såvidt til slutt, bare bestikkelsen blir bra nok. Hvordan de behandler barna sine er stort sett deres sak, men hvordan behandler jeg mine i en slik setting? Sier jeg rett ut så alle hører det at ungene mine bare må godta at denne gutten er så sær at han har spessialregler, men at jeg er glad jeg har barn som oppfører seg bedre? HI Er jo litt vanskelig det der, nytter jo ikke akkurat si ved matbordet at de ikke får lov til å bli slike frekke drittunger som han der. Men nå vet du jo åssen de er så da kan du jo evnt ta en prat med ungene om det før de kommer neste gang. Ellers går det jo ann å si til de at "her hos oss bestemmer jeg at det er sånn og sånn, og hva andre gjør spiller ingen rolle for dere", og det at man har forlsjellige regler i forskjellige hjem, og at hos dere er det du som bestemmer og at de har å følge dine regler. Men klart, kan jo fort høres ut som kritikk av disse andre uansett. Så kanskje best å ta praten med de før de kommer neste gang. Hvis ungene dine protesterer på noe de vanligvis ikke gjør når de er på besøk så kan du jo bare se strengt på de og si "du vet veldig godt hvordan vi har det her hos oss" å håpe de gir seg med det.. huff.. vanskelig
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #16 Skrevet 5. november 2012 Her er det jo foreldrene som gjør noe galt og ikke ungen! Ungen tjener jo på å nekte å spise og foreldrene forsterker denne atferden. Foreldrene lærer med andre ord ungen å gjøre dette. Han får både oppmerksomhet, penger og ekstra skjermtid. Hva er vel bedre enn det? Foreldrene trenger hjelp til å se hvordan de oppfører seg og det er jeg redd ikke HI oppnår ved å si at neste gang de kommer på besøk blir det ikke spesialbehandling.Videre skal det ganske mye til for både foreldre og barn å avlære denne atferden som sikkert har pågått over ganske lang tid (flere år) når gutten er 9 år. Dette kan selvsagt også utvikle seg til værre problemer, både fordi voksne vil se på ungen som en ufordragelig drittunge og behandle han deretter, og dette mønsteret kan også generaliseres til andre situasjoner og man kan risikere atferdsproblemer i større eller mindre grad. Dette synes jeg faktisk var ganske alvorlig, og langt verre enn et kresent barn!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #17 Skrevet 5. november 2012 Det der er jo helt feil. Det blir jo negativ forsterkning, og gutten lærer at bare han er vrang nok, blir han rik.. Ikke akkurat slik ting foregår her i verden. Jeg hadde ikke hatt spesialbehandling. Har man et bredt utvalg at pålegg, burde det holde. Hvis ikke guttungen spiser da, er han rett og slett ikke sulten. Mange unger idag vet ikke hva det vil si å være sulten, ordentlig sulten. Hadde de vært det, hadde de spist med god apetitt og ikke klaget og vært kresne.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #18 Skrevet 5. november 2012 De gjør gutten en bjørnetjeneste ihvertfall. De burde sette frem det som er maten, og er han sulten, så spiser han. Greit nok at man ikke liker ALT, men av normalt brød og pålegg, bør NOE være greit. Tror nok foreldrene har en stor del av skylden i at gutten er så kresen.
marsgutt 2013 Skrevet 5. november 2012 #19 Skrevet 5. november 2012 (endret) Gutten har i en alder av 9 lært og utnytte foreldrene for penger. flott d:P Min datter var skikkelig ille i mat veien, fra hun var liten og skulle gi henne sånn middags glass, skulle ikke ha kjøtt. eneste kjøttet vi fikk henne til og spise var pølse og kjøtt kaker. Fisk var hun veldig gla i. Potet var også en utfordring. Da hun var 4 år fikk jeg henne endelig til og spise kylling. Det ble til slutt en vane for meg og lage 2 middager, men så ble jeg lei. Jeg ga klar beskje om at her i huset og til andre spiser vi det vi får servert. er ikke det bra nok så får hun gå sulten. Noen tårer og dager gikk det, Men nå spiser jenta kjøtt og til og med noen grønnsaker som en helt. Litt slapt av meg og ikke ta skikkelig tak i det før ja, men det føltes lettere og gjøre det slik jeg gjorde det og ungå "kranglingen" ved mat borde. Eneste jeg ikke tvinger i henne er potetstappe for da kaster hun opp for hun liker det virkelig ikke. Hadde de vært på besøk til meg hadde jeg også sakt fra rundt mat borde at her i huset spiser vi det som er på bordet, er det ikke bra nok så lar man det være, for slik er det her. Hadde faren hatt et problem med det så hadde han fått drad på en butikk og kjøpt det sønnen liker og laget det selv. Endret 5. november 2012 av april042013
stearin Skrevet 5. november 2012 #20 Skrevet 5. november 2012 Whaaat? Ungen får belønning for å ikke spise ditt og datt? Jeg har også et kresent barn (riktignok bare to år og redd for å smake på nye ting), men kunne aldri i mine villeste fantasier brukt belønning/straffing i forbindelse med mat. Mine gjester pleier å handle mat selv. Så avtaler vi å lage noe alle spiser, eventuelt egen barnemat om vi voksne vil ha noe sterk mat som barna naturligvis ikke liker. Jeg må heldigvis ikke gjøre noen innkjøp, hadde ikke hatt økonomi til det.
stearin Skrevet 5. november 2012 #21 Skrevet 5. november 2012 De gjør gutten en bjørnetjeneste ihvertfall. De burde sette frem det som er maten, og er han sulten, så spiser han. Greit nok at man ikke liker ALT, men av normalt brød og pålegg, bør NOE være greit. Tror nok foreldrene har en stor del av skylden i at gutten er så kresen. Foreldrene er HOVEDÅRSAKEN. Barnet hadde jo kanskje likt makrell om han ikke hadde blitt tilbudt nugatti før dette. Og det kan jeg si når jeg hører at foreldrene belønner barnet med penger. Eller lar barnet forhandle seg frem. Et sted startet det uansett. "Hvis du er snill og spiser opp maten din så skal du få 10 kroner av pappa" og lignende...
bokormamma Skrevet 5. november 2012 #22 Skrevet 5. november 2012 Åååååh, dette kjenner jeg meg igjen i! Vi har en slik nevø. Der i gården er det mamma som er sprengt i topplokket og lar barnet spise hveteboller og sjokoladebar i stedet for mat... Han er ti år nå og spiser bare hvitt brød uten pålegg, hveteboller, pannekaker og sjokoladekake hvis den ikke har fyll eller topping!!! Det er absolutt alt han spiser, jeg tuller ikke!!! Jeg får apoplektisk anfall bare han er her når vi skal spise. Nå er det faren som er i vår familie, og siden foreldrene er skilt og mor har hovedomsorgen, kommer ikke far langt med å bedre vanene, heller. Jeg har imidlertid sagt ifra, og fått med resten av familien på, at han er en STOR gutt som må lære seg å spise normal mat. Derfor er det ingen særbehandling i matveien i familien vår lenger og jeg har sagt ifra at i mitt hus får han klar beskjed hvis han kommer med de sure minene sine eller lager lyder til maten jeg serverer. Her er et helt greit å ikke like alt, men det må prøves både en og to og tre ganger før man kan si man ikke liker noe, og uansett hva som serveres er det NOE man liker. Det siste halvannet året har også barnets far satt hardt mot hardt med guttungen når han har ham, og tror dre ikke han spiser det han får servert når han er hos faren.... men hjemme hos mor er det fortsatt en diett av hvitt brød, boller og sjokolade. I rest my case! Det er mange kresne unger i verden, mine går også gjennom faser der de ikke skal like det ene eller det andre, men min erfaring er at blir de sultne nok, spiser de det som blir servert. Og spiser de ikke maten som blir servert, blir det heller ikke godter eller snacks mellom måltidene. Enkelt og greit. Slike problemer som du beskriver, og som jeg har observert i min nevø, skyldes utelukkende foreldrenes mislykkede håndtering av problemet. Tenk å belønne slik oppførsel!!! Mine unger kunne bare se langt etter noe lørdagsgodteri om de ikke spisste maten... og belønning!? Kødder du, eller?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #23 Skrevet 5. november 2012 Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres. Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres. Æh...muslimer unngår Halalkjøtt? Muslimer spiser BARE halalkjøtt de...snakk om å bomme da. :-/
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #24 Skrevet 5. november 2012 Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres. Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres. Æh...muslimer unngår Halalkjøtt? Muslimer spiser BARE halalkjøtt de...snakk om å bomme da. :-/ Dessuten...å la enten vegeterianere eller muslimer eller andre "sulte" fordi du ikke gidder å varte opp med spesiell mat er Wrong !! Da får du heller la være å be de på mat.
Mamma til 3? Skrevet 5. november 2012 #25 Skrevet 5. november 2012 Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres. Jeg lager ikke egen mat til kresne gjester, men lager vegetarmat dersom gjestene er vegetarianere eller muslimer (unngår halalkjøtt). Er man sulten nok spiser man det som serveres. Æh...muslimer unngår Halalkjøtt? Muslimer spiser BARE halalkjøtt de...snakk om å bomme da. :-/ Dessuten...å la enten vegeterianere eller muslimer eller andre "sulte" fordi du ikke gidder å varte opp med spesiell mat er Wrong !! Da får du heller la være å be de på mat. Jøss. Trodde ikke det var mulig å misforstå det jeg skreiv SÅ mye! Jeg forsøker igjen: Dersom jeg får muslimer eller vegetarianere på besøk så lager jeg vegetarmat. Både mine muslimske venner og de vegetarianerne jeg har invitert til nå har likt seg svært godt på middagsbesøk her skal jeg si deg JEG unngår halalkjøtt. Ikke egentlig av prinsipp, har lagd mat med halalkjøtt noen ganger når det har vært nødvendig, men jeg synes det er lettere å lage god, sunn mat med annen type protein enn å få tak i halalkjøtt. De selger det ikke på mine nærbutikker. Forståelig for deg nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå