Gå til innhold

Barn med mange foreldre, men ingen som har tid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del venner/bekjente som er skilt og barna sitter med 4 stk foreldre. Skjønner at mitt utvalg ikke er stort nok til den store forskningen men sitter igjen med et inntrykk av at foreldrene ofte blir "late" i mangel av bedre ord. Har sett dette også de årene jeg tidligere jobbet i skolen. Foreldre som er skilt var ofte de som ikke stilte på foreldremøter, foreldrekaffe og de var også fraværende når det gjaldt aktiviteter som skulle planlegges av foreldrene. De hentet ofte ikke selv, og barna ble hentet av steforelder, stebesteforeldre, besteforeldre, stesøsken osv. Barna viste sjelden hvor de skulle eller hvem som hentet.

Nå har jeg 2 vennepar som jeg ser samme mønsteret i. Foreldrene stiller aldri opp på noe. Hadde blant annet fest for barn og foreldre for noen uker siden arrangert på skolen og alle barna hadde foreldre representert, unntatt et av barna. Og det barnet har 4 foreldre. Ikke vet foreldrene om ting som skjer på skolen, sjekker f.eks aldri fronter o.l. Virker som de stoler på andre parten gjør det, eller en av steforeldrene.

Som sagt- skjønner at dette kan være tilfeldigheter. Eller kan det være det at mange som er skilte faktisk ikke anser seg som foreldre når barnet ikke er hos dem? Og er det lett å føre for mye av ansvaret over på steforelder?

Den verste i min omgangskrets er faktisk en mor som lar stefar gjøre alt. Sjelden jeg leser om det her inne, som regel går det i mennene som lar ny partner ta "over" når det gjelder barna.

Alt en skal fundere over på en mandagsmorra;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stusser over at du først betegner alle fire som foreldre, for deretter å kritisere når noen av de fire henter på skolen (altså steforeldrene). Kanskje er alle fire likeverdige foreldre, og da tenker jeg at det må være til barnas beste!

Skrevet

Vi er skilt og barna har både stemor og stefar. Ila de to årene jeg har vært sammen med kjæresten min tror jeg han har hentet i bhg tre ganger og den ene gangen var det fordi datteren min ba om det selv. Han har sittet barnevakt for meg to ganger på kvelden og det er vel det hele, tror jeg. Pappaen til ungene er på samme måte med sin samboer,. Er det noe ekstra, så spør han heller meg om å bytte dag.

Så hos oss passer ikke dette i det hele tatt. Det er eksen og jeg som er foreldrene, ikke våre nye partnere.

Skrevet

Jeg stusser over at du først betegner alle fire som foreldre, for deretter å kritisere når noen av de fire henter på skolen (altså steforeldrene). Kanskje er alle fire likeverdige foreldre, og da tenker jeg at det må være til barnas beste!

Følte du deg støtt?

Skrevet

Haha, nei, absolutt ikke! Her er vi bare en lykkelig kjernefamilie med mor, far og barn!

Jeg reagerer på formuleringen, den var rotete!

Skrevet

Nytter ikke være likeverdige foreldre når ingen stiller opp. Det være seg enten en er forelder eller steforelder. Utrolig merkelig ting du hengte deg opp i...

Skrevet

Javel? Du fremstilte det som forferdelig for ungene at steforeldrene henter, og ikke foreldrene, samtidig sier du at barna har fire foreldre. Jeg tenker at dersom en "ny" familie har det så bra at alle fire er foreldre til ungene, må jo dette være topp. I noen familier passer det best at mor henter/leverer, pga jobb f.eks, i disse familiene er det gjerne slik-uansett om mor er stemor eller ei..

Skrevet

Jeg har sett det samme. Her har de stakkars barna til og med en xsteforelder de må ha kontakt med. Hun bodde med barna i 8mnd og hun har barna 2 dgr i uken den uken barna er hos faren. Så disse barna har 5 foreldre. De biologiske foreldrene er aldri å se, verken på skolen eller på aktiviteter.

Skrevet

Javel? Du fremstilte det som forferdelig for ungene at steforeldrene henter, og ikke foreldrene, samtidig sier du at barna har fire foreldre. Jeg tenker at dersom en "ny" familie har det så bra at alle fire er foreldre til ungene, må jo dette være topp. I noen familier passer det best at mor henter/leverer, pga jobb f.eks, i disse familiene er det gjerne slik-uansett om mor er stemor eller ei..

Hehe, foreslår du hopper videre til et annet innlegg og prøver lese skikkelig:) Lykke til:)

Skrevet

Topp at barna har 4 foreldre som sjelden har tid følge dem opp? Du har en rar form for å rangere hva som er bra for barn.

Skrevet

Nå har jeg 2 vennepar som jeg ser samme mønsteret i. Foreldrene stiller aldri opp på noe. Hadde blant annet fest for barn og foreldre for noen uker siden arrangert på skolen og alle barna hadde foreldre representert, unntatt et av barna. Og det barnet har 4 foreldre. Ikke vet foreldrene om ting som skjer på skolen, sjekker f.eks aldri fronter o.l. Virker som de stoler på andre parten gjør det, eller en av steforeldrene.

Ingen er forpliktet å stille opp. Vi har som regel ikke interesse på fest i skolens regi og lar derfor, helt bevisst, være å delta.

Skrevet

Jeg tror det er lett å "glemme" barna litt i overgangsfasen, når en eller begge av foreldrene finner ny partner.

Etter et brudd skal noen foreldrene finne seg selv igjen, spesielt de som har levd lenge i et dårlig forhold der de kanskje i praksis har vært alene med alt ansvar. Etter bruddet oppdager de plutselig at de har mer tid til seg selv, og de liker det :)

Jeg har også erfaring med at jo mindre tid man tilbringer med barna jo mer sliten blir man av dem.

Og til poenget. Jo flere kokker jo mere søl.

Skrevet

Kom borti knappen der...

Poenget er at det er mye lettere med misforståelser. Jeg opplever det samme selv ;)

Jeg var nok på topp som forelder da jeg var 100% alenemor. Da klarte jeg alt og hadde full kontroll på alt fordi jeg måtte ;)

Skrevet

Ingen er forpliktet å stille opp. Vi har som regel ikke interesse på fest i skolens regi og lar derfor, helt bevisst, være å delta.

Så din interresse er viktigere enn om du vet at ditt barn vil bli det eneste barnet uten foreldre tilstede på arrangement? På juletrefest kom ene barnetmed naboer fordi pappa ikke gadd og mor ikke ville siden det ikke var hennes uke. Syns det er utrolig sært!

Som ei sa lenger opp er det jo topp med flere foreldre og flere som bryr seg. Jeg stusser bare over at det ser ut til å føre til at ingen bryr seg nevneverdig.

Skrevet

Barna mine har kun 2 foreldre de.. Selv om vi ikke bor sammen, og har gått videre i livet.

Skrevet

Så din interresse er viktigere enn om du vet at ditt barn vil bli det eneste barnet uten foreldre tilstede på arrangement? På juletrefest kom ene barnetmed naboer fordi pappa ikke gadd og mor ikke ville siden det ikke var hennes uke. Syns det er utrolig sært!

Som ei sa lenger opp er det jo topp med flere foreldre og flere som bryr seg. Jeg stusser bare over at det ser ut til å føre til at ingen bryr seg nevneverdig.

Vel, vi er et lykkelig gift foreldrepar og likevel har vi lite interesse for juletrefest og vinteravslutninger. Som regel er det kakespising, loddsalg (premier kjøpt av foreldrene, så man betaler i praksis 2 ganger), og masse pjatting med folk jeg ikke tilbringer tid med til vanlig.

Skrevet

Her er jeg stemor, men ville nok ikke betegner meg som forelder til barnet, men klart stiller opp der jeg kan. Men slik som vi har opplevd ofte, er at mor lar vær å fortelle hva som skjer på skolen o.l slik at vi ikke får komme, så det ser ut som vi ikke bryr oss (hun er bitter.. meget bitter...). Dette skjedde ofte, og far snakket med klasseforstandere, og ba om å få mail når noe skjedde.. det viste seg at mor hadde sagt i fra om at de ikke trengte å si ifra til far om ting, for det skulle hun gjøre..

Det jeg vil frem til da, er at det er mange grunner til at noen ikke dukker opp på ting. Ikke nødvendigvis slik vi har opplevd det, men det blir dumt å spekulere i at man blir lat jo flere foreldre man har. De fleste foreldre er interessert i barnet sitt og vil gjerne følge opp, av og til kommer det hindringer i veien.

Skrevet

Vel, vi er et lykkelig gift foreldrepar og likevel har vi lite interesse for juletrefest og vinteravslutninger. Som regel er det kakespising, loddsalg (premier kjøpt av foreldrene, så man betaler i praksis 2 ganger), og masse pjatting med folk jeg ikke tilbringer tid med til vanlig.

Men herrgud, menneske! Det går jo på og bli kjent med barnas venner og familien til barnas venner: Ikke at man skal utvide vennskapskretsen sin til vanlig. Men vise interesse for hva BARNET ditt faktisk gjør på skolen/barnehagen og hvem det omgåes med..

VET du i det hele tatt hvor trist barna blir når alle andre foreldre er tilstede, men ikke ens eget? Eller hvor lei seg barna kan væer når de andre snakker om juletrefesten eller avslutningen de ikke var med på,- for mamma og pappa ikke har tid, ikke gidder bli kjent med nye mennesker? Jeg har hatt barn på besøk som har brutt ut i gråt fordi vi har snakket om juleavslutningen, og hva vi skal bake...Dette barent var på besøk, og begynte og gråte.."Mamma og pappa har aldri tid til og være med på sånn":.ELler når barnet blir kjøt ivei på avslutning/tilstelning, fotballkamp, trenign og foreldrene styrter ivei tvert barnet er ute av bilen. ..Også står det der og vet ikke hva det skal den dagen,- mer eller mindre..Og mens de andre barna får heirop, støtte, klem, og leker med foreldrene sine, blir dette barnet stående alene. Barna holder seg nær sine foreldre, og som mindre barn ser man fort at barna leker med de barna hvis foreldre vi voksne snakker med...

VI andre foreldre prøver så godt vi kan(en del av oss) og involvere disse barna. Tilby oss og ta de med og behnalder de som våre egne disse tilstelninge.r.Men det blri ikke det samme.....Men har jo også vennepar/slekt som har opplevd og få "ekstrabarn" når slike barn vokser opp..Altså, man fungerer som en forelder på den måte at de får besøk av de, gaver til bursdager og jul, blir involvert i studier, jobb, ektesakp...Ja rett og seltt en "foreldrefigur" fordi foreldrene aldri "gadd"/rakk gjøre en dritt for og vise interesse for barna sine..

Skremmende holdning..GIdder ikke snakke med folk jeg ikke jenner. Det er BARNA Dine sin hverdag og liv du snakker om ..Gidder du ikke bry deg om det, så burde du ikke hatt barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...