Gå til innhold

5 åring som oppfører seg som et monster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et så utmattet at jeg til tider vurderer å gi fra meg barna for en periode.

Kommer selvfølgelig aldri til å gjøre det, men er helt rådvill og så langt nede etter en lang kamp mot krevende barn full av trass.

5åringen får voldsomme anfall minst en gang om dagen som vil si

hyling så høyt at taket nesten letter, kaller meg masse stygge ting, sparker og slår meg, gråter hysterisk og kan av og til finne på å ødelegge ting og leker. Anfallene utløses som regel av bagateller, som at hun ikke får ha med seg en bestemt ting etter at hun har stått og kalt meg masse stygt og slått meg. Da tar jeg nemlig vekk et gode, og sier til barnet at han skal få det når han klarer å snakke skikkelig til meg og oppføre seg fint. Og da blir det bare ti ganger verre.

Det er fordi barnet ikke får viljen sin at det skjer. Han prøver å bestemme alt, og når han ikke får det så kan det godt komme et skikkelig anfall.

Kjører hele tiden på med masse ros, oppmuntring og belønning, men det er ikke alltid det hjelper. Det spørs på humøret han er i. Pausetid er bare en vits og fjerning av goder hjelper heller ikke lenger.

Barnet har null respekt for meg og jeg er mildt sagt fortvilt.

Av og til topper det seg for meg etter å ha vært tålmodig lenge og jeg roper nå er det nok!

Ignorerer jeg gråte/trassanfallene kan han holde det gående i en time.

Jeg sier at jeg skal snakke med han når han klarer å snakke fint til meg og oppføre seg, men han drar det ut i det uendelige.

Søskenet er også et kapittel for seg selv, men ikke så gale som eldste.

HJELP!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har han ikke respekt for deg da? Min svigerinne feks. maser hele tiden på barna. Truer om kjefter. Vi rundt ser at barna tråkker over grensene gang på gang....og ingen konskvenser. Dette merker jo barna, og hun får mindre og mindre respekt.

Du må være konsekvent. Sett deg ned og tenk grundig gjennom situasjonen. Er ikke lett å være mamma. Det meste kommer med erfaring tror jeg. Jeg er en bedre mamma nå, enn jeg var til eldstemann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...