Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Har to tenåringer, og de er veldig forskjellige. Den eldste er mer den typen som "sturer" på rommet sitt. Men, vi kan godt ha lange gode samtaler. Den yngste på 13 år er en skikkelig hissigpropp! Den siste mnd. har det tatt helt av. Hun diskuterer (noe jeg synes er bra siden hun er ganske sakelig) men hun blir så fort sint. I går kveld skulle hun legge seg. Kom med en "uskyldig" kommentar om at hun hadde så strenge foreldre. (lo og blunket) Ble rasende og trampet avgårde. Slo med to dører, og det er noe som ikke er akseptabelt. Etter stund gikk jeg ned og snakket rolig med henne. Sa at slikt ikke lov her i huset. Sa vi måtte få tulle litt, men hun var bare sint. Begynte å le til slutt, og endte med at hun slamret døren hardt etter meg. Da fikk jeg nok og tok mobil og pc fra henne. For streng? Hun har vert helt pyton den siste mnd. Greit hun er hormonell, men hun har yngre søsken. De skjønner jo ingenting av denne slamringen. Den eldre søsteren hater hun. Klarer ikke snakke ordentlig til henne, noe søsteren synes er slitsomt. Regner med dette blir bedre, men hvor mye skal en akseptere?
**lykke!!** Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Ikke le av henne, jeg husker jeg ble rasende på mamma og pappa om de flirte at meg når jeg var hissig!
Cat_Woman Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Huff, jeg husker så altfor godt hvordan det var å være 13 år :-P Jeg var sint HELE tiden, og pottesur på foreldrene mine, uten noen ordentlig grunn. Jeg klarte ikke å la være! Jeg kunne være i godt humør en dag, men likevel kunne en liten filleting, et misforstått blikk, noe jeg måtte lete etter, hva som helst, få meg til å klikke i vinkel. Også angret jeg etterpå, men var for stolt til å be om unnskyldning...
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Velkjent fenomen. Vi har iallefall skjønt at vi ikke må le av raseriutbruddene hennes. Jeg sier ikke så mye mens det står på, men lar henne faktisk brase opp trappa til rommet, og slamre døra etter seg. Så får hun en stund hun kan kjøle seg ned på, og så kan vi heller prates. Men noen ganger blir vi også sinte, og da har hun gått over streken. Vi tolererer ikke stygge tilsnakk og banning, hverken til oss foreldre eller søsken. Det er det vi slår hardest ned på. Da får hun datanekt. Ellers svinger det veldig fra totale raseriutbrudd til tårer, og trusler om rømming...... Slitsomt, men det blir forhåpentligvis bedre:-P
Elsker livet Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 (endret) Det er ikke grei oppførsel og bør få konsekvenser. Men jeg er enig med de andre, ikke le av henne selv om det kan være vanskelig å holde inni seg. Jeg ser at det på sin måte kan være litt sjarmerende med hormonelle utbrudd. Hormonene raser, og det vil nesten være umulig for henne å legge bånd på seg selv. Selv håper jeg min datter heller tar en "fight" enn å sitte å være sur. Da er det mye lettere å finne en anledning til å ta tak i det. Endret 5. november 2012 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Pleier ikke å le av henne slik at det er sagt, men klarte bare ikke holde meg i går Har ganske høy terskel når det gjelder denne surmulingen, men kommer selvsagt litt ann på dagsformen min også. Faren er nok ikke så tålmodig Synes ikke man kan akspetere at hennes humør skal gå utover hele familien da..
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Jeg tenker at det er viktig å ha en måte å avreagere på. Da er det å slamre i dørene bedre enn mye annet. Hva med å ta en prat med helsesøster (det finnes sikkert et mer politisk korekt ord, men dere vet nok hvem jeg mener) på skolen. Kansje dere kan få noen tips om hvordan det er best å takle rasende 13 åringer. Det kan også hende det hadde vært fint for jenta å få en utenforstående å prate med.
kamik Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Som de andre sier: ikke le av henne. Da virker det jo som dere ikke tar henne alvorlig, og for henne er dette alvor. Sterke følelser, og hormoner i fritt fall, ikke lett å kntrollere seg da... Jeg tror faktisk jeg ville oversett slamringen med dører. I hvert fall der og da, og heller snakket med henne i fredstider om at jeg ikke ønsket det dersom jeg virkelig ikke kunne akseptere det. Men da må hun kanskje hjelpes til å finne andre måter å ventilere ut litt damp... Ikke bra å stenge sterke følelser inne, og litt slamring med dører hadde jeg foretrukket fremfor banning og fysisk utagering.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Synes iallfall ikke at det er greit å slå med dører! Man kan være så sint man vil, men finnes andre måter å få utløp for slikt..
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Pleier ikke å le av henne slik at det er sagt, men klarte bare ikke holde meg i går Har ganske høy terskel når det gjelder denne surmulingen, men kommer selvsagt litt ann på dagsformen min også. Faren er nok ikke så tålmodig Synes ikke man kan akspetere at hennes humør skal gå utover hele familien da.. Her er det nok også meg som er mest tålmodig. Idagmorges hadde jeg en særdeles lav terskel for det dårlige mumøret hennes. Jeg kjeftet veldig før jeg gikk på jobb. Tok en telefon hjem, og fikk snakket ordentlig med henne, og hun sa at hun hadde tenkt over det jeg sa og at hun faktisk var enig. Så noen ganger funker det tydeligvis å ta "samme tone tilbake". Selv om det ikke er optimal oppførsel av oss voksne:-P Det er aldri greit med krangler, men noen ganger har man ikke helt dagsformen selv nei, så da blir det litt tumulter. Ikke til å unngå. Sjarmerende med tenåringer? Vel......ikke alltid gitt:-P
Anonym bruker Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Pleier ikke å le av henne slik at det er sagt, men klarte bare ikke holde meg i går Har ganske høy terskel når det gjelder denne surmulingen, men kommer selvsagt litt ann på dagsformen min også. Faren er nok ikke så tålmodig Synes ikke man kan akspetere at hennes humør skal gå utover hele familien da.. Her er det nok også meg som er mest tålmodig. Idagmorges hadde jeg en særdeles lav terskel for det dårlige mumøret hennes. Jeg kjeftet veldig før jeg gikk på jobb. Tok en telefon hjem, og fikk snakket ordentlig med henne, og hun sa at hun hadde tenkt over det jeg sa og at hun faktisk var enig. Så noen ganger funker det tydeligvis å ta "samme tone tilbake". Selv om det ikke er optimal oppførsel av oss voksne:-P Det er aldri greit med krangler, men noen ganger har man ikke helt dagsformen selv nei, så da blir det litt tumulter. Ikke til å unngå. Sjarmerende med tenåringer? Vel......ikke alltid gitt:-P Hehe! Godt det ikke bare er i huset det kan gå en kule varmt HI
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Pleier ikke å le av henne slik at det er sagt, men klarte bare ikke holde meg i går Har ganske høy terskel når det gjelder denne surmulingen, men kommer selvsagt litt ann på dagsformen min også. Faren er nok ikke så tålmodig Synes ikke man kan akspetere at hennes humør skal gå utover hele familien da.. Her er det nok også meg som er mest tålmodig. Idagmorges hadde jeg en særdeles lav terskel for det dårlige mumøret hennes. Jeg kjeftet veldig før jeg gikk på jobb. Tok en telefon hjem, og fikk snakket ordentlig med henne, og hun sa at hun hadde tenkt over det jeg sa og at hun faktisk var enig. Så noen ganger funker det tydeligvis å ta "samme tone tilbake". Selv om det ikke er optimal oppførsel av oss voksne:-P Det er aldri greit med krangler, men noen ganger har man ikke helt dagsformen selv nei, så da blir det litt tumulter. Ikke til å unngå. Sjarmerende med tenåringer? Vel......ikke alltid gitt:-P Hehe! Godt det ikke bare er i huset det kan gå en kule varmt HI Nei, det er tøffe tak innimellom :-D Men jeg tenker at når hun er slik nå, så må det jo bare bli bedre etterhvert jo eldre hun blir....Men jeg kan ta feil:-P Får bare stålsette oss;-)
MizzaM Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 Åh, jeg river snart av meg håret... Godt å se man ikke er alene☺!
Nikamo Skrevet 19. november 2012 #14 Skrevet 19. november 2012 Hvis alt hun gjorde var å trampe opp trappa og smelle med dørene, så synes jeg du overreagerte ved å ta fra henne mobil og pc. Synes da dette er relativt uskyldige måter å få ut frustrasjon på. Hadde vært noe annet om hun bannet, kjeftet og kalte dere stygge ting! Dessuten er du ikke helt uten skyld selv, når du ler av henne. Som gravid hormontroll selv akkurat nå, så kan jeg love deg at jeg hadde følt meg tråkka på hvis noen lo av meg, og kunne fint funnet på å slamre med noen dører!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Enig med Nikamo, synes du er altfor streng når hun mister pc og mobil pga dette. Tenåringer trenger å avreagere og få ut sinne og frustrasjoner og jeg synes din datter avreagerer relativt "greit". Eller er målet ditt at hun skal stenge alle negative følelser inne? Evt si "filler'n" og gå pent og pyntlig på rommet sitt? Og jo, noen ganger går tenåringens humør ut over hele familien. Det er sånn det er å være en familie med tenåringer, de er tenåringer både på godt og vondt. Akkurat som alle andres humør kan gå ut over andre i familien. Hvis noen hadde ledd av meg når jeg var sint hadde jeg nok smelt tilbake! Anonym poster: f6006a448c8890a653030ed83364eb6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå