Gå til innhold

Inspirert, har samtlige ansatte i helsevesenet tilgang til alle journaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker både på mapper og på pc. Kan alle som har en annens fødsel-og personnr. komme seg inn overalt i datasystemet? Og kan en ansatt på labratoriet lese legejournalene?

Saken er den at jeg og mine søstre har en del "dystre" hemmeligheter som kun vi tre vet om, ingen andre. Har en veldig nysgjerrig tante, som alltid tar opp dette i familieselskaper. Sier f.eks ALLTID "tenk at det finnes kvinner som har tatt hele 3 aborter, bare til pass at jenter blir voldtatt når de blir med utlendinger hjem, horete jenter som får clamydia gang på gang." Hun snakker aldri om noen, nevner bare dette "generelt". Er dette tilfeldig, eller har hun som sykepleier tilgang til våre journaler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet så har hun ikke lov å sjekke din journal uten ditt samtykke. Her måtte mine familiemedlemmer skrive under på at min genetikk lege kunne åpne deres mapper i forbindelse med en utredning av en sykdom.

Men helt sikker er jeg desverre ikke.

Skrevet

Hun har _ikke_ lov til å snoke i deres journaler! Hvis dere har mistanke om det ville jeg bedt om innsyn i loggen. All aktivitet som er i journalen deres (dvs hvem som har vært inne) loggføres nemlig.

Og nei, alle i helsevesenet har ikke tilgang til alles journaler. Jeg som er ansatt på et sykehus har bare tilgang til det sykehuset sitt journalsystem, og bare "automatisk" tilgang til de avdelingene jeg har fått tildelt tilganger til fordi jeg trenger det i arbeidet mitt. Skal jeg inn på journaler som tilhører en annen avdeling (hvis jeg feks skal lese journalen til en som akkurat er fylt 18, har jeg ikke automatisk tilgang på Barneavdelingen sine notater. Og psyk-journalen kan jeg bare glemme), må jeg enten aktualisere (som det heter i Doculive) og da må jeg oppgi en grunn, eller så får jeg ikke tilgang i det hele tatt. Så hvis hun jobber på sykehuset har hun ikke tilgang til fastlegejournalen, for eksempel, utenom akkurat det som står i henvisningene.

Men, en litt snikete måte å skremme på, er jo å ta opp i neste familieselskap at "Tenk så mange helsepersonell det er som sniker i journalene, kjendiser kan jo ikke legges inn uten at alle vet hva som har skjedd, jammen godt at all aktivitet på journalene loggføres!". Så ser du reaksjonen ;)

Igjen, har du mistanke, ta kontakt med sykehuset og si at du har mistanke om journalsnok, og at du vil se loggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...