Gå til innhold

Har jeg rett på foreldrepenger? Hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært yrkesaktiv i 15 år i samme kommune. Vi har nå flyttet til ny kommune og jeg jobber i et vikariat som går ut 1 aug neste år.

Oppdaget i dag at jeg er gravid, termin i september...

Men jeg er trolig uten jobb fra 1 august. Hva skjer? Får jeg ikke foreldrepenger, kun dette engangsbeløpet? Er helt stressa her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kun jobbe 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter. Dersom vikariatet ditt går ut en mnd før termin har du rett på foreldrepenger ja!

Skrevet

Hva hvis terminen hadde vært 2-3 mnd etter at vikariatet tok slutt da?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvordan får du termin i september??

Skrevet

Hehe, ja tror du kan slappe helt av.. du har ikke termin i september

Skrevet

Jeg er ikke HI, men er i samme situasjon bortsett fra at jeg er prøver. Hvis jeg blir gravid og har termin 3-4 mnd etter at vikariatet er slutt...har jeg rett på foreldrepenger? (har vært yrkesaktiv i 10 år)

Noen som vet?

Skrevet

Du ville jo fått ledighetstrygd hvis du ikke fant ny jobb etter endt vikariat.

Alternativet er å gråte til legen og bli sykemeldt rett før vikariatet er over.

Skrevet

Hehe, tror nok du har termin senest i august, altså ;)

Med andre ord må du nok gå i permisjon ei stund før vikariatet går ut, og du har rett på foreldrepenger.

Skrevet

Jeg er ikke HI, men er i samme situasjon bortsett fra at jeg er prøver. Hvis jeg blir gravid og har termin 3-4 mnd etter at vikariatet er slutt...har jeg rett på foreldrepenger? (har vært yrkesaktiv i 10 år)

Noen som vet?

Noen som vet? Har ikke lyst å bli sykemeldt hvis helsa er i orden!

Skrevet

Når vikariatet går ut har du krav på dagpenger frem til permisjonen starter, og dagpengene gjelder som inntekt (de 6 av 10 mnd du må ha for å ha krav på foreldrepenger).

Så om du mister jobben i svangerskapet mister du ikke retten på foreldrepenger. Du vil få litt lavere pengesum i foreldrepenger da, siden dagpengene bare lavere enn lønnen du hadde.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Noen som vet?

Noen som vet? Har ikke lyst å bli sykemeldt hvis helsa er i orden!

du får foreldrepenger så lenge du har vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. Men du har fortsatt ikke termin i september, så det går veldig fint:)

Skrevet

Jeg er ikke HI fortsatt, men prøver å bli gravid. Mitt vikariat går ut 31.07 neste år. Hvis jeg får termin i oktober, november...har jrg krav på foreldrepenger, regnet ut fra den lønnen jeg har idag?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er ikke HI fortsatt, men prøver å bli gravid. Mitt vikariat går ut 31.07 neste år. Hvis jeg får termin i oktober, november...har jrg krav på foreldrepenger, regnet ut fra den lønnen jeg har idag?

trodde det var hi som siterte den over, sorry;)

Men ja, får du termin i oktober får du fortsatt penger.

Skrevet

Men blir disse foreldrepengene beregnet ut fra den lønna jeg har idag eller evt de dagpengene jeg mottar fra vikariatets slutt of frem til termin i oktober???

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men blir disse foreldrepengene beregnet ut fra den lønna jeg har idag eller evt de dagpengene jeg mottar fra vikariatets slutt of frem til termin i oktober???

Når du har variabel inntekt så får du et snitt av de 6 beste av de 10 siste mnd.

Skrevet

Når du har variabel inntekt så får du et snitt av de 6 beste av de 10 siste mnd.

Takk!! Jeg tjener bra nå, men tror ikke dagpenger jeg evt får er så bra! Hvis jeg ikke er gravid er nok sjansen for å få tilbud om nytt vikariat store, men hvis jeg forteller at jeg likevel vil forsvinne i permisjon i løpet av høsten tror jeg ikke jeg får det tilbudet....derfor må jeg forsikre meg hvilke rettigheter jeg har på forhånd.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Neh, dersom du er over på dp, er det vel denne satsen du får? Fp skal gjenspeile inntekt på permisjonstidspunktet?

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg lyger ser det ut til - heldigvis for deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...