Gå til innhold

Leggingen har blitt et mareritt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4år, Han har bestandig vært veldig enkel å legge for kvelden, men ikke de siste månedne.

Det har vært skriking, hyling, skriking, trass, trass, trass... Han vekker lillebror, lillebror skriker osv osv.

Vi har det riktig så koselig før vi skal si "gonatta", Vi leser bok, synger og av og til hører vi litt på lydbok. Men det blir liksom aldri godt nok. Han vil mer, mer, mer..

Han nekter å legge seg ned i senga, skal sove på vårt rom eller så er det en flue på rommet hans så han ikke kan sove, eller at han er for sliten for å sove.. tja, han har mange unnskyldinger, han kaster dyna og puta i gulvet, går ut av rommet og setter seg i trappa.. Vi må inn og ut flere ganger sammen med han.

Dette blir slitsomt for både han og oss. Vi skal på jobb kl 07:30, så vi må opp kl 06:00.

Det er flere netter han ikke har sovna før kl 22:00, da har han jo vært helt dau dagen etterpå. Så er det flere ganger dette skjer, føler jeg at jeg må la han legge seg i vår seng, for så å bære han i sin egen når vi legger oss, slik at han skal klare å være med på det som skjer dagen etterpå. Vet at det blir feil, men han trenger virkelig den søvnen..

I dag brukte vi 40min. på legginga før han la seg, å det er jo overkommelig, men uansett ganske så slitsomt.

Flere som har hatt det slik?? Er dette en periode som vil gå over eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han er sjalu på Lillebror? Og derfor vil ha oppmerksomheten deres?

Skrevet

Jeg hadde det litt slik i en periode nå nylig, men så tipset en kollega av meg om et belønningssystem.

Hun brukte klistremerker.

Jeg tegnet opp en tabell med 21 ruter i, og vi har tegnet stjerner inne i den hver gang hun har lagt seg fint og ikke stått opp igjen.- så venter vi til den blir fyllt opp. Da får hun seg en pakke.

Det ble litt så som så de første par dagene, men så skjønte hun tegninga, og har faktisk vært enormt enkel å legge:)

Skrevet

Kanskje han er sjalu på Lillebror? Og derfor vil ha oppmerksomheten deres?

Njo nja, kanskje :).. Men lillebror er 1,5år nå. Dette om kvelden har kanskje holdt på i 2-3 mnd.

Men nå når jeg tenker var det jo ca da jeg var ferdig med permisjonen å at dagene ble lengere i barnehagen, å mindre tid sammen enn det vi hadde hatt i det siste året.. Kan det kanskje ha en sammenheng?

HI

Skrevet

Så er det flere ganger dette skjer, føler jeg at jeg må la han legge seg i vår seng, for så å bære han i sin egen når vi legger oss, slik at han skal klare å være med på det som skjer dagen etterpå. Vet at det blir feil, men han trenger virkelig den søvnen..

Hvorfor blir det så feil da? Syns det høres ut som en god plan jeg :) Skjønner ikke at folk heller vil ha krig med ungene sine i timevis hver kveld enn å la de sovne på 5 min i foreldresenga og bære dem inn i egen seng når de skal sove selv. Han er sikkert i en periode hvor han trenger mer nærhet og omsorg fra foreldrene sine (ved å sove i deres seng med deres lukt), så hvorfor nekte ham det?

Skrevet

Jeg hadde det litt slik i en periode nå nylig, men så tipset en kollega av meg om et belønningssystem.

Hun brukte klistremerker.

Jeg tegnet opp en tabell med 21 ruter i, og vi har tegnet stjerner inne i den hver gang hun har lagt seg fint og ikke stått opp igjen.- så venter vi til den blir fyllt opp. Da får hun seg en pakke.

Det ble litt så som så de første par dagene, men så skjønte hun tegninga, og har faktisk vært enormt enkel å legge:)

Lurt! Det brukte jeg på dogåinga, funka jo som bare rakkern! Skal lage en å prøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...