Gå til innhold

Kul i brystet:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merka at jeg hadde vondt i den ene puppen på fredag, pluss at det kom ut væske som så ut som melk (over et år siden jeg slutta å amme). Tok en grundig sjekk i dag, og oppdaga en liten hard kul som er veldig øm:( Vet at de fleste kuler er godartet og at sjansen for at det er kreft er liten når jeg bare er 25, men allikvel. Har rukket å tenke mange katastrofetanker i dag. Håper jeg får legetime i morra, er så redd *syt syt*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd, selv om det skulle være det verste (Noe det er liten sjans for) så har legevitenskapen kommet LANGT når det gjelder kreft! Du har tatt symptomene på alvor og kontaktet lege.

Flott! Klemmer til deg, dette går nok bra!

Skrevet

Sender deg en god klem. Godt du får sjekket det med engang! Krysser fingrene for at det ikke er noe farlig.

Skrevet

Har du mulighet til å dra på en privat klinikk typ. Volvat så gjør det !!! Du får mye grundigere sjekk, og raskere svar.

Skrevet

Takk for klemmer:) Er god på å krisemaksimere, håper det bare er en betennelse av noe slag. Men man rekker jammen å tenke mange skumle tanker gjennom en hel helg:/

Skrevet

De farlige knutene/kulene i brystet er de som ikke gjør vondt.

Jeg husker ikke om det gjaldt 95 eller 98% av tilfellene, men er det vondt er i alle fall sjansen veldig liten for at kulen er farlig.

Dra uansett til legen og få det undersøkt, men denne informasjonen er kjekk å ha i mellomtiden. :)

Skrevet

Ah, det er sånt som jeg liker å høre! Googlet litt også (egentlig teit av meg, men dog:P). Klar væsking tydet også på en irritasjon i melkegangene, hvis det er blod i det er det skummelt (og det var det heldigvis ikke). Men få sjekket det fort som rakkeren uansett. Prøver fastlegen først, pleier å være tak i henne, hvis det blir no krøll så ringer jeg Volvat.

Gjest Morn du
Skrevet

Vet veldig godt hvordan du har det nå.

Bra at du kommer deg til legen så fort som mulig.

Da jeg hadde en kul i brystet, tok det 1 uke fra jeg kjente den til jeg var på mammografi og fikk tatt prøve av den ( de tok bort hele kulen). Det var en nervepirrende uke, men heldigvis gikk det bra :)

Klem og lykke til!

Skrevet

Bestil deg time å få det sjekket. Har opplevd selv å finne kuler og tok privat mammografi. Verdt hver en krone. Kostet ca 700,- mener jeg og hadde gjort det glatt igjen. Jo mer du kjenner jo ømmere vil det bli, og er det farlig er det neppe vondt for å si det sånn.

Hos meg var det ingenting farlig. Kun fettkuler som fremdeles er der-. spesielt rundt eggløsning. Om du er midt i syklus f.eks er det vanlig at der skjer forandringer i brystene.

MEN bestill time så du får det ut av systemet:))

Lykke til:))

Skrevet

Ser du skal til legen i morgen og jeg skjønner godt at dette er en helt grusom situasjon.

Jeg var igjennom samme prosessen i fjor og har blitt fulgt opp veldig bra. Det er ventetid i det offentlige på mammografi og volvat ( rundt meg) kunne teste meg, men de kunne ikke gi meg noe svar annet enn å henvise meg tilbake i offentlig kø. Jeg valgte å spare pengene mine å vente på det offentlige.

Mammografi kan ikke gi deg en diagnose, men det kan styrke eller svekke mistanken om ondartet svuls. For å få helt klart svar så må du igjennom en trippeldiagnostikk dvs en fysisk undersøkelse, mamografi eller MR undersøkelse av bryst ( lang ventetid pga mangel på utstyr) og biopsi.

Jeg måtte tilbake og tok til sammen fire mamografier og kliniske undersøkelser ( heldigvis bare en biopsi) pga min familiehistorie, men jeg må si igjen at jeg har blitt veldig godt i vare tatt av helsevesenet selv om det har vært en lang prosess.

Noen spørsmål det kan være greit å ha gått igjennom før du kommer til legen er.

- Er det tilfeller av bryst eller eggstokk kreft i familien.

- Hvor lenge har kulen vært der.

- Andre vedvarende symptomer som kan støtte teorien om kreft?

Husk også at symptomene på kreft er vage og mange, så derfor er de lett å tillegge i et sykdomsbilde.

Skrevet

Blir helt rørt av alle gode lykkeønskningene her jeg. Takk for utfyllende svar du på slutten her. Ikke arvelig disponert iallefall. Men aner ikke hvor lenge kulen har vært der, ikke vært så flink til å sjekke tidligere. Verken kul, ømhet eller væsking er etter hva jeg har lest noe godt tegn, men som du sier, symptomer på kreft er vage og de kan like gjerne passe inn i andre diagnoser.

Har lest litt angående private undersøkelser, ser ut som man må påregne en hel del ventetid der også (iallefall til man får svar), så kommer nok til å gå til det offentlige. Alle mine tidligere opplevelser med helsevesenet har heldigvis vært gode, så har tillitt til at jeg blir ivaretatt,

Bare håper håper håper dette er godartet (noe jeg leste av 9 av 10 kuler var). Men alle disse tankene.. "hvis om". Bare håper ikke legesekretæren slår seg vrang så jeg må vente på time i 3 uker:P

Gjest Morn du
Skrevet

Hos min lege er dette grunn til hastetime ihvertfall, jeg fikk time dagen etter jeg ringte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...