Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Jeg skal til samtale hos en psykolog på DPS på sykehuset, og antar at det jeg sier blir lagt inn i en journal? Kan andre på sykehuset se dette? (På andre avdelinger) Kjenner så utrolig mange som jobber på medisinsk/kirurgisk/operasjon - vil de kunne få tilgang til notater fra samtaler?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Nei, de har ikke lov å gå inn på journalen til pasienter de ikke behandler selv. Om de skal inn på din journal må de logge seg på med navnet sitt, så om de leser journaler de ikke trenger lese for å behandle pasienten legger de inn et spor etter seg om at de "snoker" og kan straffes for det.
Christine209 Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Gynekologisk og psykatrisk har "egne" journaler hvor kun de som jobber der kan se journalen din. Er du innlagt på f.eks ortopedisk kan ikke de se gyn eller psyk journalen din:)
Gjest Visten Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Neppe. Ulike sykehus har kanskje litt ulik måte å håndtere det på, men der jeg jobbet var psykiatri og somatikk er skilt slik at jeg ikke kan se noe fra dps.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Nei, de har ikke lov å gå inn på journalen til pasienter de ikke behandler selv. Om de skal inn på din journal må de logge seg på med navnet sitt, så om de leser journaler de ikke trenger lese for å behandle pasienten legger de inn et spor etter seg om at de "snoker" og kan straffes for det. Ja, men om det gjør det så er det synd for dem. Men da har de lest, og skaden er skjedd for min del. Om du skjønner. Men de vil altså kunne skaffe seg tilgang? Selv om de egentlig ikke har lov?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Takk for svar. Då satser jeg på det går greit. hi
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Nei, de har ikke lov å gå inn på journalen til pasienter de ikke behandler selv. Om de skal inn på din journal må de logge seg på med navnet sitt, så om de leser journaler de ikke trenger lese for å behandle pasienten legger de inn et spor etter seg om at de "snoker" og kan straffes for det. Ja, men om det gjør det så er det synd for dem. Men da har de lest, og skaden er skjedd for min del. Om du skjønner. Men de vil altså kunne skaffe seg tilgang? Selv om de egentlig ikke har lov? De som jobber på en avdeling kan sjekke hva som er skrevet på en annen avdeling på sykehuset her, selv om de ikke har lov. Men den psykiatriske avdelingen er helt adskilt fra resten av sykehuset, ligger et annet sted, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan det blir da. Vet at en sykepleier som jobber på intensivavdelingen kan finne ut hva som er skrevet på f.eks gynekologisk, men aner ikke om det som skjer på psykiatrisk havner i samme systemet.
NormaJean Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Jeg jobber på Riksen, der er psykiatri og gynekologi holdt adskilt fra resten av journalsystemet. Så jeg har tilgang til pasienter som er innlagt på avdelingen, Både gamle pasienter som jeg har hatt eller pasienter fra andre avdelinger er avstengt. Men jeg kan selv be om tilgang, men da må jeg oppgi grunn og det blir logget med mitt navn først. Så det er uaktuelt å "snoke", spesielt hvis det er til en annen avdeling. Systemet er lagt opp slik at det er basert på "kontrollert tillit" hvis man kan kalle det det. Men i teorien så kan det gå an.
Enigt Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Hei, jobber selv på sykehus, og som flere sier her så er psykiatrisk journal atskilt fra "vanlig" journal. Men du kan jo be om at journalen din "lukkes" for alle andre enn de som behandler deg, da vil ingen kunne snoke i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 På de fleste sykehus er psykatri adskilt, man kan be om tilgang, det kalles "blålys"-funksjon, men hvis du er urolig for dette kan du spørre hvem som har sett på din journal, dette loggføres, hvis en som ikke direkte er involvert i din behandling har tittet på journalen, har det store konsekvenser og oppsigelsesgrunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå