Gå til innhold

Lærere her?? Trenger litt akutt oppmuntring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en gangs skyld ble vii invitert til familiemiddag hos min far og hans kone. To avv hennes barn med unger kom også. Jeg får, som alltid når jeg er der, små stikk som går på lærernes lange ferie. Dette kommer stort sett fra min stemor, mens min far gjerne henger seg på. Jeg gir beskjed om hvor lang min arbeidsdag faktisk er, da gir de seg gjerne for en liten stund.

I dag derimot eskalerte det totalt! Idag ble jeg kritisert for ferien som vanlig, i tillegg til at jeg også fikk pes for dette av de to barna til stemor. 4 voksne mennesker 'kritiserte' meg for lang ferie foran alle ungene! Jeg måtte svare på hvordan dagene mine var etc, alt fordi en av stesøsknene mine var kalt inn på foreldrekonferanse kl13 en dag.

I denne 'kampens hete' sa jeg bla hvor mye jeg satt på søndager og rettet. Da fikk jeg som ørene flagret fordi jeg satt hjemme og rettet. Dette mente de var brudd på taushetsplikten! Det er jo ikke akkurat sånn at jeg sitter med familien rundt meg og retter. Jeg sitter på kontoret, helt for meg selv. Jeg går heller ALDRI fra elevarbeid på pulten min, i tilfelle mann/barn skulle komme inn. Alt dette nettopp grunnet taushetsplikten. Mine kollegaer tar da også arbeid med seg hjem og retter, hvordan skulle vi ellers greie å bli ferdi med dette arbeidet? Jobber på ungdomsskole, så blir jo endel retting... Jeg tar det med meg hjem for å rette etter at ungene er i seng. Bor to mil fra skolen jeg jobber, så jeg drar ikke tilbake på jobb for å rette på kveldstid, for å si det sånn...

Jeg kjenner at jeg er så lei av å hele tiden måtte forsvare meg fordi jeg er lærer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke lærer, men jeg vil iallefall rose deg for jobben du gjør, og si at du så absolutt fortjener litt ferie, å være lærer er ofte en 24-timers jobb!

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at familien din sitter og henger deg ut slik når alle er til stede. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror på at alle lærere jobber inn ferien sin. De steørste grunnen til det er at lærerne blir så hissige når det er snakk om å skrive ned overtid, de ville for all del ikke ha kontortid fra 8-16(som alle andre her i landet), og jeg kjenner flere lærere som overhodet ikke "jobber ut" arbeidsdagen. Beklager, ingen sympati fra meg!

Skrevet

Slutt å forsvar deg. Jeg gidder ikke å forsvare jobben min, de aner ikke hva jeg gjør. Etter 10 år som lærer så er standardsvaret fra meg: "hmmm, ja det er deilig med feriene.... men det er aldri forsent å bytte jobb, tror du ville passe i yrket" og jeg skal si deg at pipa får en annen tone. Som regel svarer de "nei, det hadde jeg aldri klart" Vel, så var det slutt på den diskusjonen!

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at familien din sitter og henger deg ut slik når alle er til stede. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror på at alle lærere jobber inn ferien sin. De steørste grunnen til det er at lærerne blir så hissige når det er snakk om å skrive ned overtid, de ville for all del ikke ha kontortid fra 8-16(som alle andre her i landet), og jeg kjenner flere lærere som overhodet ikke "jobber ut" arbeidsdagen. Beklager, ingen sympati fra meg!

Så flott at du vet hva de gjør resten av dagene, i helgene og i feriene. Er alltid så kjekt med folk som uttaler seg om ting de ikke vet noe om.

Ikke HI, men datter av to lærere

Skrevet

Begge mine foreldre er lærere. Jeg vet hvor mye lærere jobber utenom skoletiden. Den ferien går opp i opp for å si det sånn.,

Skrevet

Så flott at du vet hva de gjør resten av dagene, i helgene og i feriene. Er alltid så kjekt med folk som uttaler seg om ting de ikke vet noe om.

Jeg lytter gjerne til grunnene dere lærere har for å ikke ha kontortid fra 8-16, eller skrive ned overtid. Jeg nekter å tro at absolutt alle lærere i dette landet har akkurat samme mengde overtid.

Skrevet (endret)

Jeg pleier også å si, at hvis læreryrket er så attraktivt, så er det bare å begynne å jobbe som lærer. Men ALDRI i verden kunne de tenkt seg det nei...

Endret av Gullunger
Skrevet

Jeg lytter gjerne til grunnene dere lærere har for å ikke ha kontortid fra 8-16, eller skrive ned overtid. Jeg nekter å tro at absolutt alle lærere i dette landet har akkurat samme mengde overtid.

Håper du gjør jobben din litt mer grundig enn du leser svaret mitt. Jobber ikke som lærer selv, gikk en annen retning etter å ha vokst opp med to hardarbeidende lærere.

Selvfølgelig har ikke lærerne samme mengde overtid, det spørs jo helt hvilket trinn man jobber på. Men hvorfor orke å skrive overtid når man ikke får betalt for det? Og man kan ikke bare legge fra seg jobben kl. 16.."Sorry; Per og Kari, klokken var 16 da jeg kom til deres prøver så da var det bare å legge ned pennen!"

Skrevet

Altså.. la meg først gratulere deg med å bare måtte tilbringe tid med denne gjengen en gang i blant..

Dette har ingenting med brudd på taushetsplikt å gjøre, og det vet du strengt tatt bedre enn dem allerede. Er det slik at du skal begynne å lekse opp for forsamlingen rundt bordet hva deres jobb består av for at de skal skjønne hintet!? Dette høres både respektløst og merkelig ut. Og etter deres definisjon er det da ikke minst en uhorvelig mengde brudd på taushetsplikten..

På kommentarer om sommerfri svarer jeg gjerne; ja det er masse flott ved å være lærer! Det er utrolig travelt i perioder, med også deilig med avspasering i tillegg til ferie når den først kommer. Jeg har aldri hatt en viktigere jobb! Det kommer til å bli lærermangel om få år og jobbutsiktene er gode, så benytt deg av denne muligheten bli lærer du og da vel! Da blir det gjerne stille eller et "Neei tror ikke det"...

Det er vel grenser for hvor mange ganger du skal måtte forklare hva et komprimert arbeidsår innebærer, foreslår at du går inn på www.utdanningsforbundet.no og printer ut faktaark vedrørende dette før neste besøk og deler det ut ved bordet. (http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Publikasjoner/Faktaark/Alle/2012/Faktaark-102012-Larerarsverket-i-grunnskolen/)

Nå jobber jeg i barneskole, så kjenner vel på meg selv at jeg ville kalt dette "Trenger stadig å få beskjeder gjentatt".

Mulig jeg setter det litt på spissen, men sitter vel med en følelsen av at det er viljen forsamlingen har mest vondt i her.

P.S: Blir de like sinte når de får tannlegetimer, legetimer o.l. lagt til samme tidspunkt?

Skrevet

Nei, det er nok ikke alle lærere som jobber inn den lange ferien. Min mor er lærer og jeg har flere lærere i min bekjentskapskrets, dyktige alle sammen. Men at de jobber inn ferien stemmer nok ikke helt.

All ære til lærere, det er en tøff jobb (jeg har selv vært lærervikar i mine yngre dager). Men hvorfor trenger dere å forsvare dere? Dere gjør den jobben sånn som den er lagt opp og sånn som den er lønnet, sånn som alle andre jobber. Ingen yrker er like. Ser ikke problemet jeg altså. Hadde ikke giddet å ha en sånn diskusjon.

Skrevet

Gni det inn for en fin ferie du har. Når de jobber sine fire små ferieuker så legger du ut om at du gjerne skulle hatt lengre ferie. Skap deg gjerne i jula nå litt.

Skrevet

Hvorvidt alle lærere jobber inn all ferie skal ikke jeg legge meg opp i, og det er for min del helt uinteressant... For en så viktig jobb som lærere gjør!!! Jeg beundrer de som velger å bli lærere, det hadde jeg aldri turt/orket ;) tusen takk for den flotte jobben dere gjør for barna våre!

Skrevet

Jeg er ikke lærer, og skal ærlig innrømme at jeg noen ganger har tenkt at det ikke er alle som fortjener alle de ferieukene...

Men du skal da ikke behøve å sitte og forklare deg for familien din? Hvis jeg hadde vært i dine sko, så ville jeg sagt noe sånt som at:

"så godt at dere har troen på at jeg gjør jobben min, jævla nisser!!!" inni meg, og så hadde jeg forlat rommet hver gang temaet kom opp...

Skrevet

Det kalles vel avspasering, ikke ferie? Altså timer du har TJENT ved å jobbe utover 7,5 timers arbeidsdag, som du tar ut i avspasering når barna du underviser har skoleferie? Blir så skrekkelig provosert av de som maser om den lange ferien til lærerne!

Nei vet du hva, "feriene" dine har du fortjent!

Skrevet

Det kalles vel avspasering, ikke ferie? Altså timer du har TJENT ved å jobbe utover 7,5 timers arbeidsdag, som du tar ut i avspasering når barna du underviser har skoleferie? Blir så skrekkelig provosert av de som maser om den lange ferien til lærerne!

Teknisk sett heter det undervisningsfrie perioder. Ferie er kun juli måned. Lærere har altså _mindre_ ferie enn de fleste andre yrkesgrupper (som har 5 uker med ferie). Avspasering er kun dersom man har jobbet overtid (alt mer enn bunden og ubunden tid), akkurat som med andre jobber. Den tiden lærere har fri i romjulen, starten og slutten på sommerferie, vinterferie osv er undervisningsfrie perioder. Om alle lære jobber nok til å "fortjene" disse fridagene er en helt annen sak. Nei, ikke alle lærere jobber så mye at de jobber inn igjen de undervisningsfrie periode sine, men de fleste jeg kjenner gjør det, og noen jobber mye mer enn det også.

Om noen begynner å messe om lærerne sin lange ferie ovenfor meg, så bare ler jeg litt og sier at jeg nyter alle fridager jeg har og at de gjerne må bytte yrke om de er så misunnelig. Gidder ikke å forsvare meg uansett, vårt yrke er lagt opp på denne måten, og det vet alle den dagen de står foran valg av utdannelse og karrierevalg. Ønsker man mye fridager i året, så bør en bli lærer, velger man noe annet så vet man at man får 5 uker med ferie slik som er mest vanlig.

Skrevet

Først så ville jeg kanskje tatt opp med din far at du ikke syns det er så hyggelig å måtte sitte og forsvare jobben din på den måten. For det andre så er jo ferien fordi vi jobber 42 timers uke, og ikke 37. V får ikke et øre for overtidsarbeid, jobbing 17. mai osv, men får dette ut i fri.

Går det an at du "ler" og sier "ja, noen har valgt det beste yrket"..? Stå på! Og ta en alvorsprat med din far!

Skrevet

Oisann, her har jeg jammen meg fått respons!! TUSEN TAKK!

Jeg vet med meg selv at jeg fortjener avspaseringen/ferien min. Jeg greier å sette bekjente "på plass" dersom de forsøker å fyre opp, men jeg blir rett og slett såret og lei meg når familien gjør det...

Av og til skulle jeg ønsket at lærerhverdagen ble gjort om på, slik at jeg var ferdig for dagen når jeg gikk hjem. At vi mistet avspaseringene i løpet av skoleåret, men at vi faktisk fikk 5 uker ferie (ikke bare juli slik som det er nå.) Kanskje vi til og med kunne fått bestemt når ferien skulle tas ut vi og?? Hehe, det hadde faktisk vært ganske ok, men tror jeg hadde slitt med dårlig samvittighet over alt det arbeidet jeg ikke hadde fått tid til...

Vel, det blir lenge til neste gang jeg gidder å dra med meg mann og barn på middagsbesøk. Iallefall ikke før neste år;-)

HI

Skrevet

Du har garantert rett i at ikke alle lærere har lik mengde overtid, men du har tydeligvis ikke peiling på hvor mye overtid svært mange av oss har. De aller fleste av oss har nemlig ekstremt mye mer overtid enn hva du tør å tenke på.

Hadde jeg jobbet 8 - 16 OG hatt såpass mye avspasering som jeg har, så hadde jeg nok i grunnen vært nokså skamfull, men siden jeg jobber ekstremt mye mer enn 8-16, så avspaserer jeg med verdens beste samvittighet. Hvorfor tror du egentlig at jeg sitter og retter norskstiler på en søndagskveld, forresten? Ok, jeg skal svare deg på det: Rett og slett fordi jeg ikke har tid til det ellers i uka.

Skrevet

Uansett hvor mye lærere jobber eller ikke jobber i løpet av året, de har mange uker ferie, sånn er det. Det de ikke har er mulighet til å avspassere eller bytte vakter hvis det skjer noe midt på dagen i barnehagen. De har heller ikke mulighet for å ta seg en uke ferie i januar for å dra til syden mens det er billig. Dette er noe både alle lærere vet når de bestemmer at det er det de vil bli og det vet også alle (de fleste) som bestemmer seg for å bli noe annet.

Har man lyst på 8 uker sommerferie + juleferie, høstferie, lang påskeferie og vinterferie, så får man bli lærer. Ønsker man å ha færre uker ferie, men mer fleksibelt, da får man bli noe annet!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg tenker at dette handler om noe mer og noe annet enn læreryrket. Hvis mine foreldre (!), eller i ditt tilfelle far og stemor, hadde sittet og hengt meg ut slik at jeg måtte FORSVARE meg hver gang jeg besøkte dem, da hadde jeg blitt ekstremt såret.

Jeg ville ha valgt å ta opp dette ut fra den synsvinkelen: Neste gang de kommer opp med noe slikt, ikke forsvar jobben din. Spør faren din rett ut hvorfor han synes det er greit å drite ut deg, hans datter, foran "hele slekta" gang på gang. Fortell ham hva du føler når han holder på slik. Si at dette er så sårende at du alvorlig vurderer å kutte ut ALL kontakt med ham.

Jeg tror ikke du klarer å snu deres syn på lærere som noen late skapninger som ikke jobber halvparten så mye som alle andre, engang. Men kanskje du kan klare å få dem til å se hva de gjør mot deg når de driver på slik. Tar du det opp, kan det hende at du åpner øynene deres slik at de forstår hva de gjør mot deg.

Det kan også selvsagt hende at de er fullt klar over hva de driver med, og ikke kommer til å forandre på noe, men da har du i det minste prøvd.

Skrevet

Teknisk sett heter det undervisningsfrie perioder. Ferie er kun juli måned. Lærere har altså _mindre_ ferie enn de fleste andre yrkesgrupper (som har 5 uker med ferie). Avspasering er kun dersom man har jobbet overtid (alt mer enn bunden og ubunden tid), akkurat som med andre jobber. Den tiden lærere har fri i romjulen, starten og slutten på sommerferie, vinterferie osv er undervisningsfrie perioder. Om alle lære jobber nok til å "fortjene" disse fridagene er en helt annen sak. Nei, ikke alle lærere jobber så mye at de jobber inn igjen de undervisningsfrie periode sine, men de fleste jeg kjenner gjør det, og noen jobber mye mer enn det også.

Om noen begynner å messe om lærerne sin lange ferie ovenfor meg, så bare ler jeg litt og sier at jeg nyter alle fridager jeg har og at de gjerne må bytte yrke om de er så misunnelig. Gidder ikke å forsvare meg uansett, vårt yrke er lagt opp på denne måten, og det vet alle den dagen de står foran valg av utdannelse og karrierevalg. Ønsker man mye fridager i året, så bør en bli lærer, velger man noe annet så vet man at man får 5 uker med ferie slik som er mest vanlig.

Beklager, der jeg er assistent kaller lærerne det for avspasering så trodde det var det :) Men uansett syns jeg ingenting om folk som sutrer over dette, de har selv valgt andre yrker med andre ferie/friordninger..

Skrevet

" Ja, det er deilig å ha den "ferien" å tenke på når jeg jobber fra 8- 18 hver dag ellers i året og i foreldresamtaleperioden 8- 20"

"jobber du virkelig så lenge?"

"Jo, det gjør jeg, og det må jeg skal jeg ta ut "ferien" med god samvittighet"

Jeg kjenner mange lærere som ikke jobber "nok" til å få denne avspaseringen, men enten gjør de en dårlig jobb, og det blir oppdaget, eller så er de så rutinerte lærere at de kan alt opp og ned og til tusen i mente, da har de jobbet nok i livet sitt til å kunne "ta litt enkle løsninger" litt senere.....

PS: noen oppdaget " knappen gitt:)

Skrevet

Statistisk sett jobber ungdomskolelærere i Norge veldig lite, langt mindre enn de skal for å jobbe inn de undervisningsfrie perioden, og det er ekstremt irriterende å måtte ta fri en halv dag fra jobb for en 20 minutters samtale med en lærer. Likevell er det sansynligvis ikke du som har bestemt hvordan dette skal fungere. Selv om det er noe familien ergrer seg over bør de ikke dra det frem hver gang dere treffes.

Neste gang kan du jo bare svare noe sånt som at "ja, det er noen av godene ved å være lærer".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...