Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Om jeg reiser til et annet sykehus enn det jeg sokner til, kan de da se min journal på det andre sykehuset? Altså se hva jeg har gjort på sykehus før.
timiane Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Nei. De får kun opp oplysninger om deg på det sykehuset du har vært innlagt. Finnes vist noen untak og det er om et sykehus er nedlagt og et annet har tatt over pasienter.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Ok. Har dessverre tatt en abort før. (Var 16 år). Er nå 30 og kondomer sprakk. Vil ta abort. Ønsker ikke at de skal se at jeg har gjort det en gang før.. Så da kan jeg altså ringe sykehuset i nabobyen, og de kan ikke se at jeg har tatt abort tidligere?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 I utgangspunktet nei, men det kommer litt an på. I Oslo er det litt sånn, til en viss grad (fordi feks Oslo Universitetssykehus og/eller Helse SørØst består av flere sykehus). Men det er sterke sperringer i journalen din likevel. Jeg jobber på sykehus, og der er det slik at om vi skal se på noe i en av våre pasienters journal som er skrevet på en annen avdeling/divisjon må vi gå inn via noe som heter "blålys". Da må vi skrive årsaken til at vi ønsker å se dette. I tillegg er det ikke alle som har tilgang til å slå opp via "blålys".
timiane Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Det er fritt sykehusvalg så det kan du gjøre. Tror ikke helsepesonell tenker slik. Er sykepleier selv, så det er ganske vanlig å ha tatt abort i ung alder. Om du gjorde det for 14 år siden er det før elektronisk jounal ble inført, så det er ikke sikkert de her det registrert engang.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Kan man ringe rett til sykehuset uten henvisning fra fastlege ved abort? Ofte kommer jo ikke opplysninger om tidligere sykehistorie fra journal, særlig når det er snakk om fra for veldig lenge siden og når det ikke er viktige opplysninger. Det er derimot ganske vanlig at fastlegen din legger ved tidligere sykehistorie i henvisningen og at opplysningen kan komme derfra.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 ok.. er bare så nervøs for at de skal tro at jeg ser på abort som en lettvint måte.. men er ikke sånn.. jeg har bare vært uheldig... takk for alle svar..
timiane Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Tror du kan ta kontakt med sykehuset direkte. Står litt om dette her: http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Uonsket-graviditet.aspx
NormaJean Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Jeg kan nesten garantere deg at ingen på sykehuset vil tenke ille om deg for at du tar abort fordi du har vært uheldig. At du har tatt en tidligere uansett hvor mange år siden, er noe du bør informere om. Dette fordi det kan ha betydning for hvordan de velger å gjennomføre prosedyren. Slik informasjon er kjempeviktig å komme med, for din egen helse og sikkerhets skyld! At du tar abort med 14 års mellomrom er ingenting å skamme seg over og ingen som jobber på avdelingen vil tenke at du ser på dette som en lettvint løsning! Og så om du syns det er lettvint så har de ingenting med det uansett;) Husk at legen og sykepleier er borti masse jenter som gjør dette hver dag på jobben sin. Men det er faktisk viktig å informere om alle relevante operasjoner/prosedyrer man har gjort tidligere. Så hvis de spør, så syns jeg du skal si sannheten. Hilsen sykepleier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå