Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Jeg vet det heter "småbarn 0-6 år", men er det virkelig slik i praksis også? Hva kan konsekvensene av dette bli for barnet?
Cat_Woman Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Det er nok ikke så vanlig i Norge, men det er tillatt. Og det er vanlig i mange andre land. Vil tro det er forsket på, og at det ikke er så gunstig...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 De aller fleste har 8-12 mnd regel, men noen få har nesten fra barnet er født.. Den ene plassen jeg jobbet før, fikk vi inn en søknad hvor moren søkte bhg plass fra ungen var 1 mnd gammel, hun hadde ikke tid til permisjon, var begrunnelsen Jeg synes det er ille.. Hun fikk blankt avslag, og vi ønsket ungen velkommen til oss når h*n var 10 mnd. Folk snakker om at far kan "ødelegge" barnet ved å delta i barnets liv aktivt det første året, men å sende de i bhg når de bare er mnd gammle, det skal liksom være normalt?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 De aller fleste har 8-12 mnd regel, men noen få har nesten fra barnet er født.. Den ene plassen jeg jobbet før, fikk vi inn en søknad hvor moren søkte bhg plass fra ungen var 1 mnd gammel, hun hadde ikke tid til permisjon, var begrunnelsen Jeg synes det er ille.. Hun fikk blankt avslag, og vi ønsket ungen velkommen til oss når h*n var 10 mnd. Folk snakker om at far kan "ødelegge" barnet ved å delta i barnets liv aktivt det første året, men å sende de i bhg når de bare er mnd gammle, det skal liksom være normalt? Tilfellet jeg kjenner til, ville ikke mor gå hjemme med barnet. Prioriterte heller jobb. Er det lov til å gi avslag om man har ledig plass i bhg, uansett grunn?
stearin Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Er det ikke slik at man får betalt lønn for å gå hjemme med barn i 10-11-12 mnd? Permisjon? Får man ikke full lønn i den perioden man er hjemme med barn? Det som skal gjelde alle som er fast ansatt og har jobbet mer enn 6 mnd? Vet ikke hvordan det fungerer, har kun fått overgangsstønad. Er alenemor.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Er det ikke slik at man får betalt lønn for å gå hjemme med barn i 10-11-12 mnd? Permisjon? Får man ikke full lønn i den perioden man er hjemme med barn? Det som skal gjelde alle som er fast ansatt og har jobbet mer enn 6 mnd? Vet ikke hvordan det fungerer, har kun fått overgangsstønad. Er alenemor. Om man har jobbet minst 6 mnd i løpet av de 10 siste mnd før fødsel har man rett på foreldrepenger, men man er ikke nødt til å ta i mot tilbudet om man ikke vil. Da vår yngste var 9,5 mnd begynte hun i bhg for da var permisjonen over.
Edelweis Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 ved studentbarnehagen hvor jeg studerte var det yngste barnet som hadde gått der 4 uker! det er ille! stakkars lite. får ikke h'n tilknyttningsproblemer så vet ikke jeg! synes det er grusomt å sende min 10 mnd gamle sønn i bhg jeg. men har ikke noe valg!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Noen kommuner vet jeg setter grensen ved 1 år eller 10 mnd. I en barnehage jeg jobbet, var yngste barnet 6 mnd. Han er snart 6 år og har ingen problemer ennå iallefall, men man vet jo ikke hva som skjer senere. Vi har vært nøye på at en person skal ta seg av babyene så de skal ha en de er ekstra knyttet til i barnehagen også, og slippe uforutsigbarhet. Vi har også hatt et barn på 4 mnd, men det var barnevernstiltak. Moren var veldig alvorlig syk og faren og resten av familien hadde så mye å gjøre med å gjøre hennes siste måneder best mulig, så de hadde barnehageplass til avlastning. Men det var ikke på full tid da, og kun en person som hadde ansvaret for dette barnet. Han har heller ikke noen tilknytningsproblemer som vi vet om ennå. Jobber ikke i disse barnehagene lenger, men bor i nærheten av dette siste barnet. Jeg synes at så små skal ha en eller maks to personer å være knyttet til, og barnehagen bør ikke la dem få plass om ikke de kan tilby dette. Selv hadde jeg bare engangsstønad da jeg fikk mitt første barn og fikk ikke permisjon i det hele tatt. Glad jeg slapp å begynne å jobbe så tidlig. Skjønner ikke de som gjør det frivillig. Dette er tid man ALDRI får tilbake. Senere blir de jo mye mer selvstendige. Men jeg skjønner at enkelte må. Da er det ikke bare bare å sende dem til hvilken som helst barnehage som gjerne ikke har kapasitet til det.
Nangiliama Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Vet at ved vår studentbarnehage har de hatt veldig små babyer av og til.. Dette har da vært barn av internasjonale studenter, som ikke får noen som helst støtte økonomisk (typ. Ikke norsk studiestøtte).. Men syntes selv det er brutalt! Det var ille å sende min i bhg når hanvar 10 mnd! Nestemann blir nok 1,5 år :-)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 Yngste vi har hatt i vår barnehage er 3 mnd, og det var helt fryktelig.. Moren skulle komme å amme og dukket ikke opp pga forelesninger ol. Vi måtte ha en ekstra person på den babyen, og jeg tror neppe vi tar inn så små spedbarn igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå