Gå til innhold

Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 6 år. Vi bor på vestlandet.

Det har seg slik at jenta mi har begynnt å snakke mer og mer bokmål. Hun har alltid snakket bokmål i lek noe som jo er helt vanlig. Men nå har hun begynnt å snakke bokmål i andre sammenhenger også.

Ser at hun ofte bruker bokmål om hun snakker med personer hun ikke kjenner så godt, eller føler seg litt usikker.

Hun har en eldre søster men hun har aldri gjort dette.

Er dette vanlig? Noe som gir seg etter en stund?

(Må legge til at jeg er litt ekstra bekymret siden vi har en del i familien med diagnosen asbergersyndrom)

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeggjorde det som liten, og gjør det fortsatt til tider, enda om "alle" hadde samme dialekt som meg, så var jeg engsterlig for at andre ikke skulle forstå meg, så davalgte jeg bokmål, samme gjør jeg jo nå, og jeg har ikke noe syndrom i de baner hvertfall :)

Skrevet

Femåringen vår er den eneste som snakker østlending/'bokmål'. Han er i likhet med oss andre født og oppvokst i Nord-Norge.

Skrevet

Jeg vet med meg sjøl at hvis jeg er i vanskelige/krevende/kjedelige situasjoner så prater jeg veldig formelt. Mener å ha lest et sted at det er ganske vanlig å gjøre (ubevisst) for å distansere seg. Sikkert samme greia..

Skrevet

Vi bor og på v3estlandet, gutten min har alltid snakket bokmål og han er 8 år nå. Faren hans er fra østlandet så han har det sikkert derifra. Men, det er faktisk 2 andre i klassen hans som og snakker bokmål som ikke har noe slektskap derifra. Hvorfor tenker du aspergers da? Bare fordi han snakker bokmål?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...