Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Hvordan fungerer det? Det er jo ganske nøyaktig en time jeg blir borte da. Litt over en time med reisingen. Må jeg be om bekreftelse fra min lege om at jeg må til behandling eller lignende? Har vært sykemeldt lenge, og er nå tilbake i jobb. Arbeidsgiveren min er veldig streng på pauser og slikt, det er knapt jeg får ta 5 minutters pauser. Vil bare ikke stå i en situasjon der jeg må avlyse timen i siste liten fordi arbeidsgiver ikke lar meg gå.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Legetimer kan arbeidsgiver kreve at du legger utenom arbeidstid, men timer til spesialist må du ta når du får tilbud. Det betyr at han ikke kan nekte deg å gå. Men det kan sikkert være lurt ånde en bekreftelse fra psykologen slik at han ser hva du skal
Boulengerina Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Kan du ikke bare si hva du skal da?
<3 2G <3 Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 Bare si du skal til behandling, og at det er eneste muligheten du har til å dra er da. Om jobben da ikke vil dekke lønn for den tiden du er borte og du vil de skal det må du nesten høre med fagforeningen din hvilke rettigheter du har.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Jeg har ikke lyst til at arbeidsgiver skal vite at jeg går til terapi. De vet ikke hvorfor jeg har vært sykemeldt så lenge, men har sagt at jeg venter på behandling når jeg har hatt møter med jobben. Ikke hvilken type behandling dette er. Og jeg har vært hos psykologen tidligere, men da mens jeg var sykemeldt. Kan jeg spørre fastlegen min om bekreftelse? Og har arbeidsgiver krav på å vite hvor jeg skal, om jeg bare sier det er en del av behandlingen? Dersom psykologen skal gi noe bekreftelse, vil det jo avsløre hvorfor jeg har vært sykemeldt. Eller kan jeg bare si til arbeidsgiver at jeg skal til legen? HI
<3 2G <3 Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Jeg har valgt å kalle det behandling, som er viktig for at du klarer å være i jobb.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Ja, behandling høres bra ut. Men har jeg rett til fri i arbeidstiden for å gå til behandling (psykolog)? Er så redd arbeidsgiver nekter meg å dra. Hun er veldig, veldig streng. HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Hvis hun ikke vil gi deg fri i arbeidstiden for å gå til behandling, så kontakter du fastlegen din og ber om feks 10% sykmelding som du kan fordele på de dagene du skal til behandling - dette heter en "sykmelding for behandlingsdager". Det er også vanlig at folk får dette når de må gå fast til fysioterapeut el.l. i en periode.
<3 2G <3 Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Hvis hun ikke vil gi deg fri i arbeidstiden for å gå til behandling, så kontakter du fastlegen din og ber om feks 10% sykmelding som du kan fordele på de dagene du skal til behandling - dette heter en "sykmelding for behandlingsdager". Det er også vanlig at folk får dette når de må gå fast til fysioterapeut el.l. i en periode. Høres lurt ut. Jeg har alltid så godt det går lagt timene til slutten av dagen, og da ikke brydd meg så hardt om jeg får den dekt. Har kunnet jobbe inn litt før eller etter. Men snakk med fastlegen din, er lurt å ha legen i ryggen før jobben begynner å krangle.
timiane Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Nå vet ikke jeg hvilken jobb du har og om du har muligheten til å jobbe denne timen inn. Mye rare arbeidsgivere som praktiserer ulike ting. Vanskelig å si hva du har rett til. Jeg jobber som sykepleier i turnus og må ta all behandlig utenom jordmor og gravidting på fritiden. Og det har ikke vært noe problem heller. Vet ikke psykologen hvilken rettigheter du har?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 Jo, psykologen vet nok om rettighetene. Men har legetime før jeg skal til psykolog, så kan heller spørre legen om muligens sykemelding for disse dagene. Slik at jeg har han i ryggen slik en lenger oppe sa:) Takk for svar alle sammen! HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 Så vidt jeg vet har du i de fleste tilfeller rett på fri, men arbeidsgiver kan kreve at du dokumenterer fraværet time for time og i god tid. Det holder ikke å komme samme dag og fortelle at du blir borte en stund for behandling. Det klart enkleste er å være åpen om hva du skal. Da kan du bare vise timekort eller liknende. Hvordan du skal få dokumenert at du blir borte for eksempel fra 12.00 til 13.30 torsdag, uten at det fremkommer hva du skal aner jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå