Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. november 2012 #1 Skrevet 4. november 2012 Skal kontakte legen i morgen altså, så er ikke slik at jeg vil ha en diagnose fra dibere/bimere. Men det her starter å bli noe skremende og ekelt.. Når jeg var 15 år opplevde jeg at ene hånda mi ble nummen, ogsåmistet jeg følelsen i den for noen sekunder, før den ble normal igjen, dette opplevde jeg også senere med den andre hånda og høyere ben også. Men tenkte ikke stort over det, fordet hendte bare 4-5 ganger på 2 år. Så har det forsiktig økt på, både hvor lenge hender/benet er numment/følelsesløst og hvor ofte iløpet av året det hendte. Men stortsett har det vært når jeg er stressa/utslitt/depresiv, så jeg har vel bare slått meg til ro med at det er kroppen som sier ifra at nå må jeg roe meg ned. Men denne uka har det eskalert, opplevd det 4 ganger denne uka nå, senest i går, da mistet jeg all følelse fra albuen og ned til fingerspissene, det varte i 2-3 minutter, denne gangen uten noe "forvarsel" med at den ble nummen, den bare døde bort, var uregjerlig i 2-3 minutter, før den numnet til igjen, hadde små vondt/ubehag i den i ca 20 minutter etterpå Har i tillegg vondt i nakke, skuldre, ryggen, knærne og ledd generelt, dette startet opp når jeg var 18-19 år. Har alltid vondt en plass eller en annen, ikke en eneste dag går uten smerter et sted, men til nå så har jeg da inbildt meg at det bare er overvekten min sin skyld, men nå som jeg har trent opp muskler, og ikke er så overvektig lenger (170 cm og ca 80 kg nå, veide 125 for 5 år siden) såvirker det ikke som om det er pga vekten heller..
Athina' Skrevet 4. november 2012 #2 Skrevet 4. november 2012 Få legen til å henvise deg til nevrolog, for eventuelt utelukke MS.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. november 2012 #3 Skrevet 4. november 2012 Få legen til å henvise deg til nevrolog, for eventuelt utelukke MS. Oida... Som om man ikke var små engstelig fra før :-p huff... Glemte forresten å nevne at jeg har en konstant, lettere sjelving i kroppen, spesielt i venste hånd..
Athina' Skrevet 4. november 2012 #4 Skrevet 4. november 2012 (endret) Få legen til å henvise deg til nevrolog, for eventuelt utelukke MS. Oida... Som om man ikke var små engstelig fra før :-p huff... Glemte forresten å nevne at jeg har en konstant, lettere sjelving i kroppen, spesielt i venste hånd.. Du har veldig mye av det de med MS har av symptomer, men dette er det kun en nevrolog som kan diagnostisere med MR, spinalprøve og andre fysiske funn og blodprøver. Det er en prosess som tar litt tid, men er viktig å eventuelt utelukke eller diagnostisere Les litt om det her, kanskje du blir litt klokere http://www.ms.no/ http://www.multippelsklerose.no/ Endret 4. november 2012 av Athina's verden
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #5 Skrevet 4. november 2012 Ja, få utelukket MS... Jeg har det og kjenner igjen symptomer, men det kan også være slikt som stoffskifteproblemer, diabetes og borreliose, så kom deg til en nevrolog asap! Masse lykke til og hold oss oppdaterte <3
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. november 2012 #6 Skrevet 4. november 2012 Ja, få utelukket MS... Jeg har det og kjenner igjen symptomer, men det kan også være slikt som stoffskifteproblemer, diabetes og borreliose, så kom deg til en nevrolog asap! Masse lykke til og hold oss oppdaterte <3 Stoffskiftesykdom eller diabetes er det ikke, ble sjekket for det for noen mnd siden, pga sykdom som ga tegn på en av de to :-/
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #7 Skrevet 4. november 2012 Både angst og depresjoner kan gi rekkevis med nevrologiske symptomer. Har du/har hatt angst og/eller depresjoner?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Både angst og depresjoner kan gi rekkevis med nevrologiske symptomer. Har du/har hatt angst og/eller depresjoner? Slitt med angst og depresjon i mange år, depresjonen er jeg over og angsten er ikke så ille lenger.. Men under behandling både hos lege og psykolog, så ble det aldri koblet sammen, de "anfallene" mine og psykiske plagene. Desuten forværrer det seg nå, når psyken er bedre enn på flere år (her snakker vi 10-12 år minst) Er jo litt rart at de "anfallene" ikke ble gransket for psyken min, både psykolog og lege fikk vite om det når det hendte, men på den tiden ble det konstantert at det var kroppen som avreagerte på at jeg var sliten, og jeg trengte hvile. Men nå er jo psyken min snart "normal".
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Tenker MS jeg også, greit å få det sjekket opp fortløpende.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Det kan være flere ting, de andre over her nevner noen av dem. Det kan være psykiske eller fysiske årsaker, MS, Borrelia, nerver i klem og noe så banalt som migrene. Umulig å vite før man har sjekket skikkelig, så jeg håper du kommer deg raskt til lege og nevrolog slik at du slipper å gå å være så engstelig. Lykke til, håper du finner utav det og at det er noe som er enkelt å "fikse" .
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 Det kan være flere ting, de andre over her nevner noen av dem. Det kan være psykiske eller fysiske årsaker, MS, Borrelia, nerver i klem og noe så banalt som migrene. Umulig å vite før man har sjekket skikkelig, så jeg håper du kommer deg raskt til lege og nevrolog slik at du slipper å gå å være så engstelig. Lykke til, håper du finner utav det og at det er noe som er enkelt å "fikse" . Ved migrene har man vel hodepine også?Jeg har kun vondt i hodet en dag eller tre i året, og funker fint de dagene..
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 Det kan være flere ting, de andre over her nevner noen av dem. Det kan være psykiske eller fysiske årsaker, MS, Borrelia, nerver i klem og noe så banalt som migrene. Umulig å vite før man har sjekket skikkelig, så jeg håper du kommer deg raskt til lege og nevrolog slik at du slipper å gå å være så engstelig. Lykke til, håper du finner utav det og at det er noe som er enkelt å "fikse" . Ved migrene har man vel hodepine også?Jeg har kun vondt i hodet en dag eller tre i året, og funker fint de dagene.. Vel, min svigerinne har perioder der hun mister følelsen i fingrene, det prikker i armene og ene siden av ansiktet, og hun "faller vekk". Dvs hun får ikke helt med seg det man sier, og av og til sliter hun med å få ut ord. I starten ble man jo livredd, fordi dette kan være symptomer på svært alvorlige ting som slag og svulst osv, men etter grundige undersøkelser, så finner de ingen annen sammenheng enn med migrene. Altså, dette er en del av hennes sykdomsbilde ift det. Så er du "heldig" er det noe sånt.
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. november 2012 #13 Skrevet 4. november 2012 Skal kontakte legen i morgen altså, så er ikke slik at jeg vil ha en diagnose fra dibere/bimere. Men det her starter å bli noe skremende og ekelt.. Når jeg var 15 år opplevde jeg at ene hånda mi ble nummen, ogsåmistet jeg følelsen i den for noen sekunder, før den ble normal igjen, dette opplevde jeg også senere med den andre hånda og høyere ben også. Men tenkte ikke stort over det, fordet hendte bare 4-5 ganger på 2 år. Så har det forsiktig økt på, både hvor lenge hender/benet er numment/følelsesløst og hvor ofte iløpet av året det hendte. Men stortsett har det vært når jeg er stressa/utslitt/depresiv, så jeg har vel bare slått meg til ro med at det er kroppen som sier ifra at nå må jeg roe meg ned. Men denne uka har det eskalert, opplevd det 4 ganger denne uka nå, senest i går, da mistet jeg all følelse fra albuen og ned til fingerspissene, det varte i 2-3 minutter, denne gangen uten noe "forvarsel" med at den ble nummen, den bare døde bort, var uregjerlig i 2-3 minutter, før den numnet til igjen, hadde små vondt/ubehag i den i ca 20 minutter etterpå Har i tillegg vondt i nakke, skuldre, ryggen, knærne og ledd generelt, dette startet opp når jeg var 18-19 år. Har alltid vondt en plass eller en annen, ikke en eneste dag går uten smerter et sted, men til nå så har jeg da inbildt meg at det bare er overvekten min sin skyld, men nå som jeg har trent opp muskler, og ikke er så overvektig lenger (170 cm og ca 80 kg nå, veide 125 for 5 år siden) såvirker det ikke som om det er pga vekten heller.. Masse av det du beskriver høres likt ut som det jeg har. Jeg har vært i gjennom en laang prosess og først nå har legen funnet ut at jeg skal utredes for ms og lignende sykdommer. Har også vondt i ledd, kroppen, muskler, har også operert for karpal tunnel syndrom, som er nerve i klem i hendene. Har også noen slike anfall som du skriver med armer eller ben som dovner bort. Har også i det siste slitt med anfall der jeg blir svimmel, kvalm, må lukke øynene, har balanseproblemer og bil helst sette meg ned og holde meg fast. Kjennes ut som bittesmå vibreringer i musklene, som om mobilen konstant vibrerer i lomma. Sliter også med hodeverk og ekstrem tretthet. Det er ikke nødt å akkurat være ms, men høres uten tvil som om det er noe med nervesystemet.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2012 #14 Skrevet 4. november 2012 Jeg har fibromyalgi og opplever ofte slik nummenhet, det er ganske vanlig med den diagnosen.. http://www.fibromyal...ingen/Symptomer http://fmnytt.me/201...pa-fibromyalgi/
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 Oppdatering fra meg: Hos legen gikkdet tåle greit, han sendte henvisning til sykehuset, for ut ifra hva jeg forklarte var han redd for at det var MS og mye annet, skal også ta ryggmargsprøve, tilfelle det er ryggmargsskade fra ryggskaden min... Han henviste meg også til øyenlegen min, for å sjekke meg for øyemigrene.. Kunne være ME også, men det var i såfall endiagnose han kunne sette etter vi hadde sjekket for annet.. Tok en del blodprøver for å sjekke opp om det er mangelsykdom eller noe også, men han tror ikke det, siden det ikke slo ut på det sist jeg testet... Så jeg får en grunndig sjekk, er godt å ha en lege som tror en, og som følger opp nøye, hadde det vært min forige lege hadde jeg nok måtte krangle med han i 5-6 mnd før han gadd å gi meg noen prøver eller henvisning..
AussieAnette Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 Jeg har MS og kjenner igjen mange av symptomene.. Men det betyr ikke at det er det det er .. Så ikke ta "sorgene" på forskudd. Bra du blir godt fulgt opp og er fornøyd med legen din. :=) Kan jeg spørre hvilket sykehus du hører til?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Jeg har MS og kjenner igjen mange av symptomene.. Men det betyr ikke at det er det det er .. Så ikke ta "sorgene" på forskudd. Bra du blir godt fulgt opp og er fornøyd med legen din. :=) Kan jeg spørre hvilket sykehus du hører til? Nei,han sa det kunne være så enkelt som nerver i klem, men han vil ikke uttale seg før jeg harvært gjennom en full sjekk, for han ville ikke at jeg skulle se slaget som tapt
Athina' Skrevet 9. november 2012 #18 Skrevet 9. november 2012 (endret) Se der ja, bra legen tar dette alvorlig og henviser deg videre :-) Og spinal og MR må man alltid ta ved diagnostisering av MS, og spinalprøven er ubehagelig mildt sagt, men den må tas. Og med den og MR og blodprøvesvar så kan de iallefall eventuelt utelukke MS, noe jeg virkelig håper de gjør og finner en mye enklere diagnose. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til :-) Og om du ønsker så kan du jo oppdatere denne tråden, for om du har MS så er det allerede noen her som er i samme situasjon, og som kan være støttespillere for deg :-) Endret 9. november 2012 av Athina's verden
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 10. november 2012 #19 Skrevet 10. november 2012 Takk Athina's verden Er skremmende dette, men er godtå bli hørt av legen, og finne ut hva som feiler meg..
Vanillaf@ce Skrevet 10. november 2012 #20 Skrevet 10. november 2012 Vi er hvertfall to her inne som har MS:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå