Gå til innhold

Hva hjelper mot fødselsangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med mitt første barn, og etter å ha sett endel fødsler på nett og lest noen fødselshistorier merker jeg nå en voksende fødselsangst. Har sluttet å søke etter info om fødsler, men skrekken har satt seg. Jeg er over halvveis i svangerskapet, og det føles som om frykten vokser hver dag.

Jeg er redd for smerter, for å miste kontrollen, redd for å ikke bli tatt på alvor av jordmor/leger, for å ikke bli hørt, for å revne etc etc. Var til samtale om dette på mitt sykehus i forrige uke, men følte ikke at det hjalp så mye.

I utgangspunktet ønsker jeg ikke KS - man kurerer ikke angst ved å booke keisersnitt. Jordmoren jeg snakket med lovet epidural tidlig, snakket varmt om alle som jobber der, fortalte at de ønsker at min fødsel skal gå så fint som mulig, at jeg trolig vil få en fin fødsel siden jeg er høy, slank og i god form osv. Dette ga meg imidlertid ikke mindre angst. Hun spurte om jeg ville se på fødestuen, men det tør jeg ikke. Jeg frykter å høre skrik fra rommene - noe som vil gi meg 100 ganger mer angst.

Spørsmålet er: Har noen av dere hatt angst som dere har klart å bekjempe/ overvinne? I så fall - hva hjalp dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis "vanlig praksis" (samtaler med jordmord/lege) ikke hjelper deg synes jeg du skal ta kontakt med en psykolog (privat eller offentlig). Ønsker du offentlig er det lengre ventetid, og man trenger henvisning fra fastlege, mens man privat kommer til på kort tid, uten henvisning.

Lykke til! :)

Skrevet

For meg er det samtale® på sykehuset som hjalp meg sist, så håper det funker denne gangen og. Har du en flink JM som du går på kontrol til? Er vel viktigst at du har noen å snakke med om det, det blir bedre med tiden.

Skrevet (endret)

Les boka "Småen blir født" av Gro Nylander :) Jeg har fødselsangst etter forrige fødsel men det hjelper veldig mye å tilegne seg kunnskap om hvordan en fødsel faktisk går frem. Og husk at om fødselen din varer i 10 timer så er du antakeligvis smertefri i 7 av dem selv uten smertelindring :)

Selv ønsker jeg denne gangen å få pudendalblokkade (to sprøytestikk ca midtveis oppover i skjeden som lokalbedøver nervene til selve fødselsåpningen, de lindrer altså ikke rier) for å ha mindre smerter under utdrivingsfasen. Regner nesten med at jeg ikke rekker epidural denne gangen heller da jeg hadde 1,5 t styrtåpning med forrigemann, men min ineffektive utdrivingsfase uten pressetrang var lang, lang, lang. Med pudendalblokkade som legges av lege eller jordmor vil du heller ikke merke så godt om du evt revner litt. Jeg fikk andregrads perinealrift og ble sydd pent etterpå. Det gjorde overhodet ikke vondt å sy (og jeg opplevde riene som ekstremt smertefulle) og jeg har ikke hatt noen problemer eller endret utseende nedentil i ettertid. Var i dusjen 30 min etter at gutten var ute ;)

PS: søsteren min som er lege fikk epidural med nr 1 og hun sa virkningen var helt fantastisk. Hun småsov seg fra 7-10 cm åpning og hadde ingen smerter under utdrivingsfasen. Trykte ut ungen på 3 press ;)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Hos meg hjelper det å se filmen "orgasmic birth". Det hjelper meg å rette fokuset mitt på at det er naturlig å føde :)

Hjalp føste gangen, denne gangen er det min mor som har skremt meg så nå tar jeg fram filmen og ser den helt til hodet mitt er omstilt til normalen igjen:)

Skrevet

Takk for innspill. Skal på ny samtale på sykehuset med ny jordmor, men det er først i starten av januar. Føles litt lenge til. Skal vurdere å kjøpe Gro Nylander-boken i mellomtiden / be om tidligere time.

Jordmoren jeg snakket med sa at ingen smertestillende tar bort smerten når barnets hode står i åpningen..

Skrevet (endret)

Takk for innspill. Skal på ny samtale på sykehuset med ny jordmor, men det er først i starten av januar. Føles litt lenge til. Skal vurdere å kjøpe Gro Nylander-boken i mellomtiden / be om tidligere time.

Jordmoren jeg snakket med sa at ingen smertestillende tar bort smerten når barnets hode står i åpningen..

Det er riktig at du ikke vil oppleve total smertefrihet under utdrivingsfasen selv om du får pudendalblokkade. Men:

Pudendalbedøvelse er en nerveblokkade som bedøver nedre del av fødselsveiene. Bedøvelsen reduserer sprengsmerter og smerter ved klipp/rift. Pudendal blokkade anlegges av jordmor eller lege i begynnelsen av utdrivningstiden.

Bedøvelsen reduserer altså sprengsmertene og smerter ved klipp/rift. Bare å bli kvitt 30-40 % av smertene vil være utrulig verdt det for min del! :) Mange fødesteder har som standard å sette pudendalblokkade før babyer som må tas med tang eller sugekopp, så da er det er jo klart at det gjør mye mindre vondt med en slik bedøvelse.

Er så mange jordmødre som er så vanvittig gniene på selv lokalvirkende smertestillende som ikke påvirker babyen. Det gav hvertfall babyen min og meg en mye dårligere og mer langtrukken fødsel enn jeg ellers kunne ha fått, siden smertene gjorde at jeg ikke klarte å samarbeide eller jobbe fokusert.

Men husk - selv med babyens hode i åpningen så opplever mange lite smerte mellom pressriene. Dette kommer til å gå fint!

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Vil anbefale deg å melde deg (og mannen) på Lamazekurs. Hadde en forferdelig fødsel med nr 1, tok dette kurset da jeg var gravid med nr 2 og det ble en helt annen opplevelse. Fødsel nr en var helt jævlig selv med spinalbedøvelse, epidural og lystgass. Fødsel nr to gikk kjempefint uten noe som helst! Ikke at det var noe mål, men følte faktisk ikke at jeg hadde behov for noe takke være pusteteknikkene og avspennngsteknikkene vi lærte på kurset.

Skrevet

Å få trykket ungen ut og bli ferdig med det.

Skrevet

Finnes det noen som ikke har fødselsangst??? en hver kvinne begir seg ut på noe nytt og ukjent her,og js- det kommer til å gjøre jævlig vondt.Du kan desverre glemme å få KS som førstegangsfødende med mindre du har en heavy diagnose eller er lettere funksjonshemmed av noe slag.Å sloss for ks vil føre til at du stiller deg selv i litt dårlig-skikket-mor-lys hos leger og jordmødre..hvertfall veldig umoden.

Masse lykke til! tenk at dette har millioner av kvinner gjort før deg og vært akuratt like redde.:=))

Skrevet

Finnes det noen som ikke har fødselsangst??? en hver kvinne begir seg ut på noe nytt og ukjent her,og js- det kommer til å gjøre jævlig vondt.Du kan desverre glemme å få KS som førstegangsfødende med mindre du har en heavy diagnose eller er lettere funksjonshemmed av noe slag.Å sloss for ks vil føre til at du stiller deg selv i litt dårlig-skikket-mor-lys hos leger og jordmødre..hvertfall veldig umoden.

Masse lykke til! tenk at dette har millioner av kvinner gjort før deg og vært akuratt like redde.:=))

Henger meg på jeg også! De fleste er da livredd for dette ukjente! Det er bare flaut å nevne det for venner, derfor hører du neppe venninner snakke om dette.

Jeg klarte ikke sovne om kveldene av redsel, og gikk med konstant angst dagen lang fra ca 3 mnd. Var egentlig deprimert hele graviditeten.

For å hjelpe meg selv med min egen angst tenkte jeg mye på de milliarder kvinner som har født før meg, - og de fødte ikke bare et barn.. Flesteparten fikk aldri noe smertestillende heller. Hvorfor utsatte de seg selv for dette?

I tillegg tenkte jeg på kjendiser/kongelige osv. som heller ikke slipper unna akkurat dette. F,eks Madonna brukte 14 eller 16 timer på sin første fødsel. Heldige jeg brukte bare 6 :D

Til sist tenkte jeg på at jeg selv hadde satt meg i denne situasjonen, og måtte ta det ansvaret seksuell omgang med motsatt kjønn faktisk gir.

Men kroppen er bare fantastisk da vi er laget for dette! Jeg har hatt to fødsler uten noe slags smertestillende og har overlevd som milliarder før meg. Det er ikke slik at du aldri har kjent denne smerten før, du har mest sannsynlig hatt menssmerter og det er jo det det er, bare i sterkere skala såklart ;)

Dette klarer du! Jeg - superpysa - klarte det, og er ikke fremmed for enda et barn :D

Skrevet

For det første, du må la vær å lese om andre sine fødsler/ høre på hva andre sier de har opplevd. INGEN fødsel er lik.

Jeg var den siste i venneflokken som fikk barn og hadde blitt matet med div skremselspropaganda.

Jeg grudde meg sånn til den fødselen at jeg ble fysisk og psykisk dårlig bare ved tanken.

Jeg tok alt dette opp med jordmor og lege, og de anbefalte meg å ta et fødselsforberedende kurs på sykehuset, og det gjorde susen hos meg.

Følte meg mye tryggere etter det kurset.

En mulighet er jo også å få en henvisning til psykolog, men mange sykehus har også et behandlingstilbud for gravide med fødselsangst, du kan jo gjerne forhøre deg litt om det. Har hørt at de som har benyttet seg av dette tilbudet, har hatt god nytte av det.

Skrevet

Jag gruet meg ikke for første fødsel, tenkte at dette skulle jeg da klare fint. Milliarder av kvinner hadde tross alt gjort det i tusenvis av år. Men det er nå etter nr 1 at fødselsangsten kom, nettopp pga dårlige erfaringer med første fødsel. Så det er langt fra alle som gruer seg når de er førstegangs, kjenner flere enn meg som egentlig bare gledet seg før fødselen, til å bli kjent med sin indre urkvinne osv.

Skrevet

Hvis du skal lese en eneste, lettlest og VELDIG bra bok, les Susanna Heli's bok "Føda utan redsla".

Jeg var livredd før fødsel pga en tøff førstefødsel og den hjalp meg så mye at jeg ikke klarer å beskrive det med få ord.

Det er den viktigste boka jeg har lest noen gang, den hjalp meg til å ikke være redd for smertene, så jeg tok i mot dem isteden for å få panikk og prøve å flykte fra smertene. Dette gjør at smertene faktisk blir lettere å takle, fordi når man spenner kroppen, roper Neeeei osv, jobber kroppen automatisk mot smertene og det som skjer i kroppen og alt føles mye, mye vondere.

Jeg leste boka en gang, følte at jeg kunne de enkle "triksene" og selv om jeg hadde skuldrene under ørene de siste dagene før før fødselen startet, var det som om noen skrudde på en bryter og ble roligheten selv da riene kom. Og jeg er ingen rolig, harmonisk eller avbalansert person!

I steden for å spenne kroppen MOT riene, åpnet jeg opp kjeve, hender, senket skuldrene og var helt avslappet i hele kroppen, tok i mot rien og pustet helt lydløst og mykt. Ble det på grensen til at jeg begynte å spenne meg, få lyst til å si "dette orker jeg ikke" eller "neeeei", så jeg rett og slett "jaaaaa" og det funket som bare rakkern!

Og hvis du får mulighet til å ligge i badekar, burde du prøve det, for meg var det ihvertfall utrolig smertelindrende! Fordi man da er vektløs og kroppen slapper lettere av.

Men les den boka, jeg anbefaler den igjen og igjen, den gjorde HELE forskjellen for meg!

Ikke mange kompliserte teknikker, bare en måte å bruke kroppen på så redselen ikke tar overtaket. Frykt og panikk er grunnen til at man ikke takler smertene, ikke smertene i seg selv :)

Lykke til med fødselen, det kan bli en fantastisk opplevelse!

Skrevet

Hvis du skal lese en eneste, lettlest og VELDIG bra bok, les Susanna Heli's bok "Føda utan redsla".

Jeg var livredd før fødsel pga en tøff førstefødsel og den hjalp meg så mye at jeg ikke klarer å beskrive det med få ord.

Den skal hvertfall jeg bestille :D Takk for tips!

Skrevet

Les boka "Småen blir født" av Gro Nylander :) Jeg har fødselsangst etter forrige fødsel men det hjelper veldig mye å tilegne seg kunnskap om hvordan en fødsel faktisk går frem. Og husk at om fødselen din varer i 10 timer så er du antakeligvis smertefri i 7 av dem selv uten smertelindring :)

Selv ønsker jeg denne gangen å få pudendalblokkade (to sprøytestikk ca midtveis oppover i skjeden som lokalbedøver nervene til selve fødselsåpningen, de lindrer altså ikke rier) for å ha mindre smerter under utdrivingsfasen. Regner nesten med at jeg ikke rekker epidural denne gangen heller da jeg hadde 1,5 t styrtåpning med forrigemann, men min ineffektive utdrivingsfase uten pressetrang var lang, lang, lang. Med pudendalblokkade som legges av lege eller jordmor vil du heller ikke merke så godt om du evt revner litt. Jeg fikk andregrads perinealrift og ble sydd pent etterpå. Det gjorde overhodet ikke vondt å sy (og jeg opplevde riene som ekstremt smertefulle) og jeg har ikke hatt noen problemer eller endret utseende nedentil i ettertid. Var i dusjen 30 min etter at gutten var ute ;)

PS: søsteren min som er lege fikk epidural med nr 1 og hun sa virkningen var helt fantastisk. Hun småsov seg fra 7-10 cm åpning og hadde ingen smerter under utdrivingsfasen. Trykte ut ungen på 3 press ;)

Nå skrur de ned epiduralen når hun skal presse,så skal love deg at det er voldsom smerte likevel.

Skrevet (endret)

Nå skrur de ned epiduralen når hun skal presse,så skal love deg at det er voldsom smerte likevel.

Hvis fødekvinnen uansett klarer å presse på en fornuftig og fremgangsrik måte så er det jo ikke noen grunn til å titrere ned på EDA-pumpa. Ved hvilke sykehus har de gjort dette til standard praksis, om jeg tør spørre?

De fleste opplever forøvrig ikke smertelindring i utdrivingsfasen når de får epidural, da epidural er til for å lindre riesmertene og ikke utdrivingssmertene. Men noen er heldige og opplever særdeles god smertelindring også gjennom utdrivingsfasen, deriblant min søster.

Helt enig i at det er en voldsom smerte å presse ut barnet, men da er jo pudendalblokkade et flott hjelpemiddel :) Og de aller fleste fødekvinner opplever utdrivingsfasen som positiv, for da har de noe målrettet å jobbe mot. Og premien er jo like rundt hjørnet ;)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

De skrudde ikke av hos meg, så jeg lå og slumret og drømte mellom pressriene. Eneste jeg kjente va litt press da hodet sto i åpningen, men det var på ingen måte vondt:-)

Skrevet

Her skrudde de også ned epiduralen så kjente smertene godt.

Skrevet

De skrudde ikke av hos meg, så jeg lå og slumret og drømte mellom pressriene. Eneste jeg kjente va litt press da hodet sto i åpningen, men det var på ingen måte vondt:-)

Samme her. Men jeg var så bedøva at jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle presse.

Skrevet (endret)

Samme her. Men jeg var så bedøva at jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle presse.

Jeg fikk ingen smertestillende under fødselen og likevel hadde jeg ingen pressetrang under den 1,5 t lange utdrivningsfasen. Så syns ikke det skal være et avgjørende kriterie mot å ikke velge epidural.

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...