Gå til innhold

Dere med to tette..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får dere det til å gå rundt mens barna er små?

Har en jente på 10 mnd, og skal ha en til om 8 uker.

Jenta mi tar virkelig all tiden min mens hun er våken, og nå begynner jeg rett og slett å lure på om dette kommer til å gå?? (Litt seint, innser det) :P Ser bare ikke helt for meg hvordan jeg skal klare å være den mammaen jeg er for henne nå med en liten til hengende på meg..

 

Har dere noen råd/tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får 4 tette. 4 barn på 4 år og 4 mnd.

 

Grua meg litt da jeg skulle få nr. 2. Tenkte hvordan skulle jeg få dette til? Men det gikk over all forventning :) Ble ikke så strevsomt som jeg forestilte meg.

 

Men å gå fra 2 til 3 tette, det var faktisk litt slitsomt. Elller, mest de første ukene. Så har det gått seg veldig fint til :)

 

Så nå blir det jo morsomt å se når nr 4 kommer om 1 mnd!

 

Et råd har jeg: Rutine! Det betyr mye når man har flere småbarn. Ihvertfall her i gården ;)

 

Lykke til, det kommer nok til å gå kjempe bra!

Skrevet

Du blir nok ikke sen samme mammaen uansett hvor tette eller ikke barna er. Men hun vil lære at mamma ikke alltid kan selv om hun vil det. Har ei venninne med to så tette og det har gått på et vis. Det går nok bra skal du se :D

Skrevet

Vi får 4 tette. 4 barn på 4 år og 4 mnd.

 

Grua meg litt da jeg skulle få nr. 2. Tenkte hvordan skulle jeg få dette til? Men det gikk over all forventning :) Ble ikke så strevsomt som jeg forestilte meg.

 

Men å gå fra 2 til 3 tette, det var faktisk litt slitsomt. Elller, mest de første ukene. Så har det gått seg veldig fint til :)

 

Så nå blir det jo morsomt å se når nr 4 kommer om 1 mnd!

 

Et råd har jeg: Rutine! Det betyr mye når man har flere småbarn. Ihvertfall her i gården ;)

 

Lykke til, det kommer nok til å gå kjempe bra!

 

Omg, bøyer meg i støvet for alle med fler enn 1 unge, men FIRE så tette tror jeg ikke jeg hadde fikset uansett!!!

Skrevet

Det går på et vis. Men jeg var fryktelig sliten! Trøsten er at det blir bedre. Mine er nå 3 og 4 år, og når jeg ser tilbake skjønner jeg ikke helt hvordan jeg klarte å holde hodet over vannet. Men man ser ikke helt hvor sliten man er når man står midt oppe i alt.... Vet ikke helt hvilke råd du er ute etter, men ikke vær redd for å ta i mot hjelp. Utnytt famile og venner og få litt hjelp og avlastning innimellom. Mener ikke å skremme deg - alle barn er forskjellige, kanskje du får to små engler ( i motsetning til mine to djevler...;-). Ting blir mye bedre når de blir litt større. Nå kan mine knapt være fra hverandre mer enn noen timer før de savner hverandre. Spurte minstemann i dag hvem hans beste venn var - svaret var storesøster.

 

Lykke til som tobarnsmor

Skrevet

Vi får 4 tette. 4 barn på 4 år og 4 mnd.

 

Grua meg litt da jeg skulle få nr. 2. Tenkte hvordan skulle jeg få dette til? Men det gikk over all forventning smile.png Ble ikke så strevsomt som jeg forestilte meg.

 

Men å gå fra 2 til 3 tette, det var faktisk litt slitsomt. Elller, mest de første ukene. Så har det gått seg veldig fint til smile.png

 

Så nå blir det jo morsomt å se når nr 4 kommer om 1 mnd!

 

Et råd har jeg: Rutine! Det betyr mye når man har flere småbarn. Ihvertfall her i gården wink.png

 

Lykke til, det kommer nok til å gå kjempe bra!

 

Omg, bøyer meg i støvet for alle med fler enn 1 unge, men FIRE så tette tror jeg ikke jeg hadde fikset uansett!!!

 

Hehe, tusen takk! Vi er innstilte på det, siden alle (kanskje utrolig nok) er planlagte barn, så da går det veldig bra :) Men nå sier vi stopp. Da vi føler vi absolutt har nok å gjøre ;)

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Det blir til å gå bare godt skal du se :)

Har ei på 3 år og tvillinger på 7 mnd. Rett etter jul melder to til sin ankomst, så må si jeg er veldig spent på hvordan dette blir til å gå. For oss har det hjulpet veldig å ha rutine. Tok litt tid før vi klarte å få inn en rutine som passet alle 3, men nå går det over all forventning. Prøv å få barna inn på samme rutine, det kommer til å hjelpe mye.

Men ikke stress! lær deg å ta en dag om gangen når den tid kommer. Det kan være krevende i begynnelsen, men jeg vet at du kommer til å takle det. Mye kommer jo også an på hvordan det nye barnet er :) Alle finner sine måter å takle hverdagen på, og husk at det som er best for oss, ikke nødvendigvis er det som kommer til å passe best for dere :)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Det blir til å gå bare godt skal du se :)

Har ei på 3 år og tvillinger på 7 mnd. Rett etter jul melder to til sin ankomst, så må si jeg er veldig spent på hvordan dette blir til å gå. For oss har det hjulpet veldig å ha rutine. Tok litt tid før vi klarte å få inn en rutine som passet alle 3, men nå går det over all forventning. Prøv å få barna inn på samme rutine, det kommer til å hjelpe mye.

Men ikke stress! lær deg å ta en dag om gangen når den tid kommer. Det kan være krevende i begynnelsen, men jeg vet at du kommer til å takle det. Mye kommer jo også an på hvordan det nye barnet er :) Alle finner sine måter å takle hverdagen på, og husk at det som er best for oss, ikke nødvendigvis er det som kommer til å passe best for dere :)

 

Oi, to tette par med tvillinger og en 3-åring! Det er hva jeg kaller mot :) Lykke til, kan tenke meg barna får mye glede av søsknene sine opp gjennom årene!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Ser det er flere her som har MYE mer å henge fingrene i enn meg..! :)

Tror bare det føles overveldende siden jenta vår er inne i en krevende periode og jeg er mye alene med henne. Dette svangerskapet har i tillegg vært tøft, så føler meg helt tappet for krefter.

Veldig godt å høre at det har gått bra for så mange!

 

Brukte dere mye bæretøy til den minste? Kan for eksempel ikke sette fra meg snuppa i tripp-trapp stolen mens jeg lager frokost, da er hun med hodet først i gulvet med et dunk. Setter jeg henne på gulvet er det hyling og skriking mens hun haler i beina mine.. På sånne dager jeg tenker at det ikke kommer til å gå med enda en baby..

 

Vi har også bad og stue i forskjellig etasje, og ser ikke helt for meg å klare å bære begge barna opp og ned hver gang det skal skiftes.. Kanskje jeg må lage en stellestasjon i stua?

 

Uff, kjenner jeg gruer meg litt (selv om det var planlagt), er plutselig så virkelig! Men krysser fingrene for at vi greier det fint vi også :)

 

HI

Skrevet

Det blir til å gå bare godt skal du se :)

Har ei på 3 år og tvillinger på 7 mnd. Rett etter jul melder to til sin ankomst, så må si jeg er veldig spent på hvordan dette blir til å gå. For oss har det hjulpet veldig å ha rutine. Tok litt tid før vi klarte å få inn en rutine som passet alle 3, men nå går det over all forventning. Prøv å få barna inn på samme rutine, det kommer til å hjelpe mye.

Men ikke stress! lær deg å ta en dag om gangen når den tid kommer. Det kan være krevende i begynnelsen, men jeg vet at du kommer til å takle det. Mye kommer jo også an på hvordan det nye barnet er :) Alle finner sine måter å takle hverdagen på, og husk at det som er best for oss, ikke nødvendigvis er det som kommer til å passe best for dere :)

 

Wow...jeg tar av meg hatten. 14 måneder mellom mine to og det er jammen meg tett nok, 5 barn på 3,5 år er jo intet mindre enn imponerende (min farmor fikk forøvrig 5 barn på 3 år og 4 måneder men dette var på 40-tallet:-)

Skrevet

Invester i et godt bæresjal til minstemann, det vil nok spare deg for mye hodebry :) Og JA - bleiestasjon i stua blir toppers så du slipper å fly sånn i trappene, mange spedbarn bæsjer jo hver gang de spiser :P Husk å ta med storesøster på alt fra bleieskift til å finne smokk til minstemann. Og la storesøster selv ta initiativ til kos og lek med minste, så hun kan gjøre det på sine premisser. Skal du ha eldste i bhg etterhvert?

Skrevet

Hei HI :)

 

Så spennende med ny baby :)

 

Jeg har to med 15 mnd mellom. Jeg er alene halve året, da mannen min jobber på sjøen.

 

Som ei over her nevnte; rutiner! Jeg har rutiner på alt jeg gjør fra husarbeid, til når jeg legger meg osv. Og ikke vær redd for å be om hjelp. Jeg ble helt utslitt og fikk depresjon og panikkangst, men det var en vekker og jeg ringte til venninner og familiemedlemmer en etter en og fortalte hvordan det lå an. Da fikk jeg hjelp, og nå har jeg fri en og annen helgen når mannen er på sjøen. :) Så ikke vær redd for å overlate barna til andre, og husk at du skal ta vare på deg selv også. Og hvis du kjenner at det blir for mye for deg, så ta grep!

 

Andre råd jeg kommer på er:

-Lær minste å ta flaske i tillegg til pupp, så har du muligheten for å bli avlastet. Men vent gjerne litt til ammingen og produksjonen er godt i gang (hvis du skal amme da).

- La største flytte på eget rom før babyen kommer hvis hen ikke gjør det alle rede.

- Når noen sier at det er bare å si fra så kan de trille en tur eller sitte litt bv på kvelden så husk det og spør dem en og annen gangen :)

- La største begynne i bhg.

- lær deg å planlegge middager og handle inn en gang i uka. Bleier og slike ting som holder seg kan en handle inn for en mnd av gangen.

- søk andre i samme situasjon, slik at du kan finne på ting sammen med dem. Mitt sosiale liv består av å besøke/ få besøk av andre med små barn, ikke mye annet :)

- Du vil nok savne alenetid med den største, kanskje det går an å lage en fast avtale med noen som tar minste ei stund mens du kan gjøre noe med den største?

- Kjøp lekegrind, min minste lå alltid i den hvis jeg ikke bar han, for å være trygg fra den eldste. Da minsten var ca 7 mnd kunne de holde på litt i lag på gulvet.

 

Masse lykke til, det går nok veldig bra! En blir i en liten boble en stund, men slik er det og det blir bare bedre og bedre. Og fødselen med minste var så enkel at jeg kunne gjort det igjen dagen etter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...