Sol123 Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Gutt 7 år har startet på concerta. 18 mg, ingen effekt, 27 mg, ingen effekt.. Er det ofte de må opp i dose for å se effekt?? Og ville en ha sett noe effekt, dersom denne medisinen var den rette??
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 Du må prate med legen som har skrevet ut medisinen! Mange ganger så bytter legen medisin hvis det er ingen effekt, mye bivirkninger osv. Regner med det er mot adhd kanskje? Hilsen legesekretær.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Når det gjelder spm ditt om det alltid er slik at man må opp i dose for å se effekt så er svaret nei. Mange ganger må man prøve et annet medikament. hilsen meg igjen.
Vera prøver Skrevet 3. november 2012 #4 Skrevet 3. november 2012 Vår sønn har nå over 3 uker brukt Ritalin og skolen er fornøyd og har sett resultater. Vi har sett noe og var egentlig ganske så fornøyde, for for oss så er det hvordan han fungerer på skolen som teller mest. Vi prøvde oss på 10, 20 og 30 mg med litt mer virkning for hver uke. Nå i dag begynte vi på Concerta 36 mg, men har selvsagt ikke merket noen forskjell ennå. Vi fikk beskjed at det er noen prosent som disse medisinene ikke fungerer på. Vil nok tro at dere vil måtte prøve ut andre typer siden Concerta ikke virker på dere gutt.
Sol123 Skrevet 3. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2012 Vi vet at det kanskje ikke er rett medisin. Men samtidig er det viktig å finne rett dose. Min bekymring nå er vel at siden vi ikke ser noe bedring enda, at han er av de få det ikke virker på. Men er det noen som har erfart eller hørt at effekten plutselig kommer når dosen er høy nok? Og vil ritalin være et alternativ? Har lest og hørte fra legen at dette hadde samme virkestoff. Noen som har efart eller opplevd at det ikke virker på samme måte?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #6 Skrevet 3. november 2012 Methylphenidat er virkestoffet i både Ritalin og Concerta. Uansett hva ungen din trenger i dose etter tilvenning, så skulle virkningen i starten vært en litt sløv unge(som en "startfeil" som går over etter noen uker), eller en unge som endret oppførsel tvert ved bl a å være tilsnakkendes uten å hente ungen ned fra taklampa Jeg har ADHD selv og har også barn med ADHD. Vi har mye erfaring med både Ritalin og Concerta(en av de første i Norge til å bruke Concerta da den kom, og før det var der år med Ritalin). Forskjellen er bare hvordan virkestoffet slippes fra tabletten, og virketiden. Ikke selve virkningen, for den er lik. Eneste er at der er mer topper og bunner med Ritalin. Concerta er mer jevn i virkning.
Sol123 Skrevet 3. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2012 Anonym: mener du at siden vi ikke merker noe enda, ikke bivirkninger heller, at dette ikke er det riktige? Han veier 25 kg og bruker altså 27 mg. Vurderer å øke dosen til uka. Takk for svar forresten
*gurimallaika* Skrevet 3. november 2012 #8 Skrevet 3. november 2012 Er det kapsler han tar? Jeg har selv prøvd Concerta,men valgte å gå tilbake til Ritalin. For å få best mulig utbytte av Concerta kapsler må man drikke mye og ofte for å få frigjort virkestoffet. Jeg klarte ikke det, og begynte på Ritalin kapsler istedenfor. Jeg tok Ritalin tabletter før jeg prøvde Concerta.
Verbena Skrevet 3. november 2012 #9 Skrevet 3. november 2012 Har en 7åring som har gått på concerta siden mars. Vi fikk beskjed om at det kunne ta noen uker før vi så noen endring når han startet med den. Han fikk noe effekt av concerta med engang, men vi har justert dosen både opp og ned og opp igjen iløpet av måndene som har gått. Det beste er jo at gutten selv kjenner på kroppen at han er mer rolig og at han har bedre kontroll enn før på reaksjonsmønstrene sine. Nå må vi muligens justere dose igjen fordi at vi plutselig har en god del raseriutbrudd igjen og han er mer ufokusert enn han har vært på lenge. Om jeg var deg ville jeg tatt en telefon til legen og tatt en prat om hvordan dere opplever hele medisinutprøvingen. For noen tar det desverre litt tid før man ser noen endring. Og man skal huske at dette ikke er noen mirakelkur som fjerner alle adferdsproblemmer på et blunk, så vi har mye å jobbe med også med medisin som fungerer. Lykke til med medisinutprøvingen, håper dere finner en type og dose som passer for gutten din!
Sol123 Skrevet 3. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2012 Takk for gode svar. Vi håper at vi får økt dosen til uka, tenker at det fremdeles er litt for liten dose ift vekta hans. Men visste ikke effekten kunne komme over tid, trodde effekten var mens medisinen var i kroppen?!? Godt med erfaringer fra dere som har prøvd, ikke alltid teorien er like reell...
*gurimallaika* Skrevet 3. november 2012 #11 Skrevet 3. november 2012 (endret) Da guttungen tok en test uten og med 10mg Ritalin, sa hun som tok testen at de har gått bort i fra å se på vekta. Nå går det på graden på adhd'en. Min sønn utførte testen dårligere på Ritalin, enn uten. Men som hun sa så var det ingen tvil om hva han har.. Bare 1% på samme alder har utført testen dårligere enn han. Lykke til! Endret 3. november 2012 av *gurimallaika*
Cinnamon4 Skrevet 3. november 2012 #12 Skrevet 3. november 2012 Hei Min på 7 begynte på Concerta i august. Startet på 18 mg og merket forskjell med en gang. Økte til 36 mg pga vekt og det funker supert. Matlysten forsvant dog i de første ukene og jeg som bekymret mor prøvde gå tilbake til 18 mg for å se om matlysten kom tilbake OG at effekten var der på 18 mg. Det var den ikke, uroen kom tilbake, konfliktene i skolen etc. Nå står han på 36 mg fast, matlysten er opp og ned, men heldigvis spiser han godt til frokost og kveld, middag hvis det er noe som frister. Vår psykiater på BUP hadde klare meninger; Han gikk alltid rett på Concerta istedenfor Ritalin. Concerta har lengre virkningstid, mindre bivirkninger og er i USA mer brukt og generelt et bedre preparat. Vi er iallefall superfornøyde - hittil... Min sønn veier 26 kg og skal ha 36 mg, kanskje dere må opp til dette dere også?
Sol123 Skrevet 3. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2012 Høres fantastisk ut for dere som har god effekt! Vi har et stort håp om at dette kan hjelpe vår gutt også. Vi satser på at økt dose gjør susen :-)
Sol123 Skrevet 5. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2012 Cinnamon4 : fått økt dose til 36 mg nå. Så dere fulle effekten allerede første dag, eller kom noe over tid. Tenkervat mye av adferden er jo så innlært og forsvinner vel ikke helt av at han føler seg rolig?!? Gleder meg til å prøve ut imorgen...
Cinnamon4 Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Hei Sol123. Vi så full effekt fra dag 1. Han startet på 18 mg en uke før skolestart, økte til 36 mg et par dager før skolestart. Læreren kjente ikke igjen sønnen min da de startet på skolen. Hun har ikke kjent ham igjen helt frem til nå, hvor han virker som om begynner å få de bivirkningene som er depresjon Men det er mulig også han bare ikke er i form, klager over vondt i magen og har vært hjemme fra skolen idag. Så vi får se. Hans adferd før medisin har vi ikke sett NOE til etterpå. Den blir ikke innlært på så kort tid som ett år tror jeg. Ikke om gutten innerst inne er en god gutt som bare tyr til dårlig adferd for å "overleve". Hjemme var han bare god og snill, for her var han trygg og visste rutiner/regler. Det var kun på skolen og noen ganger ute blandt flere unger adferden kom. Har du tett kontakt med kontaktlærer? Det hadde jeg og da er det enda lettere å følge virkningen av meds Lykke til, håper du skriver her inne ikveld om hvordan dagen har vært!!!
BareMeg73 Skrevet 5. november 2012 #16 Skrevet 5. november 2012 Hva heter de andre medisinene som blir brukt? Det er seks forskjellige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå