Gå til innhold

Hvor alvorlig barnevernssak er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett vennepar har mistet omsorg for barna sine.

Barna ble tatt rett ut av hjemmet på uventet besøk, dagen etter at legevakten hadde meldt ifra til barnevernet pga en bruddskade hos ett av barna.

Søskenflokken er splittet, og har sjeldent eller ingen kontakt med hverandre. Foreldrene har kun to samvær med barna i året, under oppsyn i to timer. De hadde heller ingen ankerett.

Foreldrene selv sier at det er en grov feil av barnevernet, at de aldri har gjort barna noe, og at det KUN handler om at ene barnet datt fra sofaen og fikk en brudd i benet. Ikke mer enn det. Men de har blitt meldt to ganger fra bekjente, og en gang ifra legevakten. De har også opprettet sympati og støttegruppe til seg selv på facebook der de jabber ut om hvor urettferdig de blir behandlet.

Jeg er vel den eneste som har gjennomskuet de.. For alle andre mener det ikke er dems feil i det hele tatt. Og de kommer med de merkeligste forklaringer om at barnevernet og advokater har hemmelige forhold til hverandre, og at de driver korrupt å planlegger så at de ikke skal få til bake barna noen gang... Ikke bare det, men barnevernet kommer vist ukentlig med hån mot foreldrene, og sier til foreldrene at de er dumme, idioter, stygge osv.. Den ene saksbehandleren skulle vistnok spionere på verandaen dems en vinter også, på privaten..

HVOR alvorlig må det være for at en sak skal ende slik som dette? KAN foreldrene virkelig ha rett? Jeg syns det høres helt idiotisk ut.. Spesielt da de i tilegg lager seg en sympatigruppe på facebook.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan i utgangspunktet ha rett i at barnevernet har tatt feil, det er ikke sånn at det aldri skjer. Men alt det andre du forteller høres lite sannsynlig ut.

Hvor alvorlig det må være... tja, mishandling kanskje? Er vel det de mistenkes for siden det er snakk om et brudd?

Skrevet

De sier at det står i rapporten at det er mishandling ja.. Men de nekter for det selv.. Jeg tenker det at det umulig kan skje etter bare ett brudd i benet? Da skal man jo måtte pakke inn barna i bobleplast da, i fare for at barna brekker noe så barnevernet kommer å tar dem ut av hjemmet for godt nesten.

Skrevet

Ett brudd kan være nok, hvis det er andre ting som tilsier at det er overveiende sannsynlig at dette bruddet er påførst av foreldrene. Om det har skjedd andre ting, eller hva barnevernet har lagt til grunn i vurderingen om det er foreldrene som har gjort det eller ikke, er vanskelig å vite sånn ut av løse luften.

Skrevet

Enig. Men utrolig sært å lage seg en sympatigruppe med masse gnål og løgn.

Skrevet

Det skal svært mye til for at barnevernet går til omsorgsovertakelse. Det er selvsagt ankemuligheter.

Så vidt jeg kan skjønne av det du skriver, så har barna blitt akuttplassert. Det vil vare frem til saken har vært oppe i fylkesnemnda om jeg ikke husker feil (er lenge siden jeg jobbet i tilknyttet bransje). I saken hos fylkesnemnda skal alle bli hørt så vidt jeg vet og de kan fatte vedtak om videre plassering, tilbakeføring til foreldre og eventuelle tiltak.

Skrevet

De sier at det står i rapporten at det er mishandling ja.. Men de nekter for det selv.. Jeg tenker det at det umulig kan skje etter bare ett brudd i benet? Da skal man jo måtte pakke inn barna i bobleplast da, i fare for at barna brekker noe så barnevernet kommer å tar dem ut av hjemmet for godt nesten.

Mener å ha hørt at noen typer brudd kan man se at er påført ved vridning e.l.

Det kan jo også hende at blåmerker etter fingre e.l. gjorde at legevakten mente bruddet var følge av mishandling.

En unge som faller ned og brekker et ben er ikke automatisk grunn til bekymringsmelding altså, når legevakten tar det skrittet er det noe ved skaden og forklaringen til foreldrene som overhodet ikke henger på greip.

Jeg mener at folk som lager slike sympatigrupper, konspirasjonsteorier osv gjerne er mennesker som totalt mangler selvinnsikt og nekter samarbeide med barnevernet og å motta hjelp der de selv feiler. De nekter å se egne feil og når de da mislykkes i omsorgsjobben står barnevernet ganske hjelpeløse når de vil inn å hjelpe. Når det er så alvorlig som misbruk og vold har de ingen annen mulighet enn å ta barnet ut av hjemmet.

Skrevet

Grunnen til at legevakta meldte fra var nok at det ikke henger på greip at et (friskt) barn får beinbrudd av å dette ned fra sofaen - det kreves traume med mye høyere energi for at slikt skal skje. Foreldrene høres også litt paranoide ut, så jeg tipper BV ikke ble særlig beroliget av atferden deres da de kom på hjemmebesøk :P

Skrevet

Moren min var barnevernspedagog, så jeg har hørt endel om dette området (selvfølgelig ikke konkrete saker) gjennom årene. Jeg husker ikke alle detaljene rundt dette, men er det ikke slik at for at man faktisk skal bli fratatt omsorgen for barna sine må det vedtas av namsmannen i retten? Det er sikkert noen her med fagbakgrunn som kan bekrefte/avkrefte dette.

Uansett vet jeg fra moren min at det skal veldig mye til for å bli fratatt omsorgen for barna sine... Alle slike saker i media blir jo helt unøytrale siden man bare får høre saken fra den ene siden (bv har taushetsplikt).

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ærlig talt, de har blitt meldt to ganger tidligere, pluss nå legevakten. Friske barn bekker ikke beinet av å ramle ned fra sofaen, med mindre de har beinskjørhet eller andre sykdommer. Stakkars, stakkars barn.

Skrevet

De har allerede vært i retten. Så de er i de hjemmene de skal forbli i.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sønnen min brakk lilletåa når han ramlet ned fra nest nederste trinn i trappa, så det er faktisk mulig å brekke noe uten så mye kraft.

Nå ble ikke vi meldt pga det da, og hadde det skjedd ville jeg blitt fra meg.

Skrevet

Herregud.. dette henger ikke på greip..

Er disse menneskene tilbakestående eller noe?

- Jeg mener, at de er så dumme og lager sympatigruppe på facebook fordi de er mistenkt for barnemishandling, og har mistet ungene. Samtidig som de har vært oppe i tingretten og ikke har muligheten til å anke..

Er hvertfall noe som ikke er riktig kobla hos dem!!!

Skrevet

De fleste barn som brekker noe, blir iallefall ikke meldt til barnevernet. Det må være omstendigheter rundt det som gjør at de blir meldt, for eksempel at typen brudd ikke stemmer med forklaringen.

Opplevde selv at ei venninne fikk beinet sitt brukket av moren sin, og moren påstod hardnakket at hun hadde falt. Der ble det fosterhjem til hun ble voksen. Jenta var også blitt skremt til å si at det var et fall, men etter en tid i fosterhjem, sa hun sannheten.

I utgangspunktet tror jeg at det er en veldig dårlig ide å lage sympatigrupper osv. Det vitner om dårlig selvinnsikt, og når de i tillegg påstår at det dreier seg om konspirasjoner og penger, er det jo tydelig noe feil med foreldrenes syn på virkeligheten. Hadde de vært helt normale, ville de nok reagert annerledes enn med forfølgelsesteorier. Så jeg tror ikke at et brukket bein alene er grunnen til at barna er fjernet fra hjemmet sitt.

Skrevet

Sønnen min brakk lilletåa når han ramlet ned fra nest nederste trinn i trappa, så det er faktisk mulig å brekke noe uten så mye kraft.

Nå ble ikke vi meldt pga det da, og hadde det skjedd ville jeg blitt fra meg.

Stor forskjell på ei tå og en fot. Skjelettet til barn er så myekt at det brekkes ikke av å dette ned fra sofaen. Da må barnet ha benskjørhet.

Skrevet

Barnevernet har helt sikkert et større grunnlag enn det ene bruddet, når de har tatt barna, og foreldrene ikke får samvær mer enn to ganger i året. Da er det fordi foreldrene er alvorlig ustabile.

Skrevet

Stakkars naive mennesker isåfall, som er medlem av gruppa og kanskje får for seg at dette er en helt vanlig oppførsel av barnevernet. Syns dette høres rimelig alvorlig ut ja!

Skrevet

Når barn akuttplasseres, altså "tas rett ut av hjemmet" er dette på grunn av et vedtak om at barna står i akutt fare for å bli alvorlig skadelidende om de forblir hjemme.

I løpet av 48 timer skal slike vedtak behandles og gis godkjenning av Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker, som er den første rettsinstansen i barnevernsaker.

Dersom foreldrene klager på vedtaket - og det har de rett til med gratis advokatbistand - skal saken behandles for Fylkesnemnda innen en uke. Dette er vanligvis en tretimers høring med foreldre, advoakter, barneverntjenesten og aktuelle vitner. Om foreldrene får medhold i sin klage, tilbakeføres barna.

Etter et akuttvedtak har barneverntjenesten seks uker på seg til å avgjøre om planen er tilbakeføring av barna eller omsorgsovertakelse. Om det legges opp til omsorgsovertakelse, skal dette igjen behandles med en full sak for Fylkesnemnda.

Dersom Fylkesnemnda avgjør at omsorgen for barna skal fratas foreldrene, kan foreldrene anke til Tingretten. Dersom Tingretten er enig med Fylkesnemnda, kan foreldrene anke til Lagmannsretten.

Dersom det endelige vedtaket er at barna ikke skal tilbake til foreldrene, kan foreldrene likevel ta opp saken for Fylkesnemnda på nytt en gang i året for å be om mer samvær eller tilbakeføring.

Gjennom hele prosessen har de rett på gratis advokatbistand.

...det er med andre ord ingen sannsynlighet i den versjonen som presenteres.

Det at noen får bare to samvær med barna i året er også uvanlig lite. Saken skal vanligvis da være spesielt grov eller foreldrene ha uvanlige dårlig samværskompetanse.

Skrevet

Da jeg var liten var det en liten gutt som datt ned fra verandaen i fjerde etasje. Han brakk en arm.

Men en av nabojentene datt ut av sportsvogna og fikk brudd på hodeskallen og brakk den ene armen.. Så jo, barn kan fint brekke beinet av å dette ut av sofaen. Spørs helt på hvordan de lander, det.. Men å bli meldt bekymring for barna kun på grunnlag av et beinbrudd, det hørtes rart ut. Derfor tror jeg nok det ligge andre grunner bak at de ble meldt. Tror og håper legevakta har såpass med erfaring at de vet hva de driver med?

Jeg skal i fylkesnemnda å vitne for ei venninne i en barnevernssak nå snart. Der var det snakk om mor og far som ruset seg. Aldri med ungene tilstede, men allikevel...

De mistet omsorgen for barna, og foreldrene har heldigvis skilt lag. Moren har fått seg ny mann som er en ordentlig kar, men faren holder fortsatt på i samme gamle tralten. Mor har samvær en dag i måneden. Ikke mye, men mer enn mange andre. Så om dette paret bare har samvær et par ganger i året og i tillegg med en barnevernsansatt til stede så vil jeg tro det gjelder noe veldig alvorlig!

Skrevet

De kan være meldt inn feil og at barnevernet har gjort feil, og barnevernet kan ha gjort rett...

Etter alt jeg har hørt og der jeg opplevde som barn selv, så er det nok mye rart i barnevernet og vanskelig og si hva som stemmer eller ikke...

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Selvfølgelig kan det være en feil av barnevernet, men sjansen for at det ligger mye mer bak enn et beinbrudd er enda større. Og når foreldre reagerer med konspirasjonsteorier og slike ting, ja - da bekrefter det ofte at det er noe som ikke stemmer.

Når de atpåtil har blitt meldt et par ganger, skal det vel mye til at disse foreldrene er helt uskyldige.

Skrevet

Minner meg om en ravende gal dame som oppholdt seg på ADHD-debatten før... Er vel åpenbart at disse ikke bør ha ansvaret for barn.

Skrevet

Det at man bretter ut barnas privatliv på nettet, taler vel ikke for deres sak. Dessuten er det du har hørt deres gjengivelse av barnevernets saksgang. Etter min erfaring er barnevernet særdeles imøtekommende og kompetente. Barnevernsbarn, på sin side, melder unisont at barnevernet har all for lang saksgang i omplasseringssaker. Jeg tror ingenting på at omsorgen "plutselig" er overtatt.

Skrevet

Jeg nekter å tro på at bv tok barna på den måten bare pga et benbrudd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...