Gå til innhold

Kan en fastlege..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..henvise meg til en psykolog selv om jeg takker nei?

Jeg misset uansett dette brevet og fikk en regning på 300 kr. I regningen sto det at siden jeg ikke møtte opp ville jeg heretter ikke få flere innkallinger.

Så kom det plutselig en ny time i posten uka etter.. hrmf...

Jeg åpnet meg for fastlegen og fortalte om mine, ja la oss kalle de "psykiske problemer" (da det gir daglige utfordringer for meg), og han fortalte at det eneste han hadde å tilby meg var en spesialist i tankeendring. Jeg takket høflig nei, jeg har klart meg fint i 20 år uten hjelp og jeg vet at tankeendring ikke er løsningen på mitt problem.

Jeg lurer på om han tror jeg er helt ko-ko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei psykolog er frivillig så lenge du ikke er under en form for tvang.

Ta en tlf til fast legen først, fortell om regninga. Så ringer du psykologen og forteller det til han.

Men du kan jo gi psykologen et forsøk da?:)

Skrevet

..henvise meg til en psykolog selv om jeg takker nei?

Jeg misset uansett dette brevet og fikk en regning på 300 kr. I regningen sto det at siden jeg ikke møtte opp ville jeg heretter ikke få flere innkallinger.

Så kom det plutselig en ny time i posten uka etter.. hrmf...

Jeg åpnet meg for fastlegen og fortalte om mine, ja la oss kalle de "psykiske problemer" (da det gir daglige utfordringer for meg), . Jeg takket høflig nei, jeg har klart meg fint i 20 år uten hjelp og jeg vet at tankeendring ikke er løsningen på mitt problem.

Jeg lurer på om han tror jeg er helt ko-ko?

Nei, han kan ikke det. Så lenge han mener at du ikke er til fare for deg selv eller andre, noe du neppe er, så kan han ikke tvinge deg til noe som helst.

Men du skriver at "han fortalte at det eneste han hadde å tilby meg var en spesialist i tankeendring". Jeg bare lurer på en ting, når du går til en vanlig fastlege og forteller at du sliter psykisk, hva forventer du da at legen gjør? Han kan faktisk ikke ordne dine mentale problemer i løpet av det kvarteret som konsultasjonen varer. Og da er det helt vanlig og tilby henvisning til noen som faktisk har utdannelsen til å behandle slike ting. For det ligger faktisk utenfor en allmennleges fagfelt. På lik linje som en blir henvist til andre spesialister. En allmennlege er ikke en trollmann, en kan ikke kurere psykiske problemer med en piller og sykemelding.

Sier ikke at at det var det du var ute etter, men føler at mange stiller helt urealistiske krav og forventninger til fastlegene sine.

Skrevet

Når du får en innkalling til en time du ikke vil ha, må du ringe og avbestille den. Det må du også gjøre selv om du i utgangspunktet ikke ba om den. Hvis ikke må du betale. Ring og gi beskjed før du må betale for neste time også. Lykke til med problemene dine. :)

Skrevet (endret)

Kva var det du ønskte fastlegen skulle gjere då? Om du fiksar problemet sjølv ser eg ikkje kvifor du skulle gå til fastlegen med det..

Timen må sjølvsagt avbestillast om du ikkje vil ha den!

Men nei, han skal ikkje henvise når du takkar nei.

Endret av ★

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...