Gå til innhold

arbeid vs. sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVor mange av dere er i full jobb?

Jeg er 33 uker på vei nå, og kroppen og formen er egentlig ganske bra. Føler at jeg ikke har lagt på meg alt for mye, og kroppen fungerer ganske godt tatt i betraktning at magen begynner å bli kjempestor. Men jeg er så sliten. Sover dårlig, og med barn fra før som krever at dagliglivet går sin gang er hverdagen relativt hektisk. Føler at det er tungt å gå til og fra jobb, orker ikke gå fort, og i alle fall ikke i motbakker, trapper er slitsomme osv. Kynnere kommer oftere og oftere, og de begynner å bli såpass ubehaglige at jeg må ta pauser når jeg går.

Å utføre jobben min er absolutt ikke noe problem, og jeg ser for meg at jeg kommer til å være i arbeid den siste mnd før permisjon, men bør jeg be om 20 % sykemeldig el.l? Det er jo ikke selve arbeidet som er problemet, problemet er å ha overskudd til familien, hjemmet og alt annet i hverdagen i tillegg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du ikke er syk så kan du selvsagt ikke sykemelde deg.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg ble sykemeldt rundt uke 35 tror jeg, og kjente da at det var veldig på tide. Jeg sov dårlig om natten, og alt var fryktelig tungt, selv om jeg ikke var SYK (les: i behov av medisiner). Den verste jobben er faktisk ikke tilbakelagt når fødselen kommer, det er da den ofte begynner. Måneder med nattevåk, hormonelle forandringer i kropp og sinn, og hele den nye livssituasjonen krever en del av deg som menneske. Ikke hør på de som krever skikkelig sykdom for å bli sykemeldt i slutten av svangerskapet, er det ditt eller deres liv? Man kan godt ha behov for sykemelding på grunn av fysisk og psykisk utmattelse, for eksempel.

Skrevet

Selvsagt kan du sykemelde deg om du er sliten. Jeg synes faktisk man bør bli mye flinkere å ta vare på kroppen når man er gravid. Det er ikke en sykdom nei, men det er viktig både for deg og barna dine inkludert den lille i magen at du fungerer.

Det er et evig jag og mas etter å gå på jobb og gjøre 100% innsats til enhver tid. Det er faktisk ingen som klapper deg på skuldra når du sliter deg ut.

Hent 20% sykemelding med den beste samvittighet.

Skrevet

Tilrettelegging skal prøves før sykemeldig og når du skriver at du er i fin form så får du neppe en sykemelding av legen.

Be mannen om å bidra mer hjemme så du kan slappe av etter jobb. De fleste av oss er sliten etter jobb. Vi flyr ikke til lege for å få sykemeldinger av den grunn.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Tilrettelegging skal prøves før sykemeldig og når du skriver at du er i fin form så får du neppe en sykemelding av legen.

Be mannen om å bidra mer hjemme så du kan slappe av etter jobb. De fleste av oss er sliten etter jobb. Vi flyr ikke til lege for å få sykemeldinger av den grunn.

De fleste av oss er ikke høygravid, med alt det det innebærer, til en hver tid, år ut og år inn.

Skrevet

Jeg er fult klar over at graviditet ikke er en sykdom, og jeg har ikke tenkt til å sykemelde meg selv, det er det legen som får ta seg av. Men #2, kan man egentlig være syk i forbindelse med graviditet?

Takk for forståelse UndrendeUllteppe. Det er ikke sånn at jeg ønsker å bli sykemeldt. Jeg trives utrolig godt i jobben, og har masse spennende å oppgaver å holde på med. Jobben gjør og at ventetiden på mini blir mye kortere, så jeg ser utelukkende på jobben som noe positivt. Det er vel derfor jeg har kvaler med å gå til legen får å rådføre meg også...

Skrevet

Det er tydelig at du aldri har vært i denne situasjonen. Førstegangsgravid 7 uker på vei?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg er fult klar over at graviditet ikke er en sykdom, og jeg har ikke tenkt til å sykemelde meg selv, det er det legen som får ta seg av. Men #2, kan man egentlig være syk i forbindelse med graviditet?

Takk for forståelse UndrendeUllteppe. Det er ikke sånn at jeg ønsker å bli sykemeldt. Jeg trives utrolig godt i jobben, og har masse spennende å oppgaver å holde på med. Jobben gjør og at ventetiden på mini blir mye kortere, så jeg ser utelukkende på jobben som noe positivt. Det er vel derfor jeg har kvaler med å gå til legen får å rådføre meg også...

Gradert sykemelding høres jo ut som tingen for deg! ;)

Skrevet

Takk for hyggelig tilbakemeldinger fra dere andre og.

Antar at 2 og 5 er den samme.. Jeg har allerede en jobb som er tilrettelagt. Har bekkenløsning og har fått behandlig for dette i en mnd allerede. Arbeidsplassen min gjør alt for å ha meg ut tiden, det er en flott arbeidsplass. Men, satt på spissen så tviler jeg sterkt på at de er villig til å transportere meg i taxi til og fra jobb for å beholde meg. jeg drar hjemmefra kvart over 7 hver morgen, og er hjemme igjen i fem-tiden. mannen min bidrar nok mer enn de flest fortiden, så det er ikke han det står på. han kan heller ikke tisse for meg annen hver time, hele døgnet: :)

Skrevet

Jeg er 100% sykmeldt og ble det i uke 28. Har skrevet under papirer i forhold til tilrettelegging men så ingenting til det. Jeg kastet inn håndkle etter en kveldsvakt jeg følte jeg ikke fikk gjort noe, så at dagen etter ville bli passe tøff (altså ingen mulighet til å ta pauser eller følge eget tempo) og at min mann måtte hente meg på jobben pga utslitt. Har ca 300 m til jobb.

Nå har jeg energi til å gjøre litt hjemme og det var på tide, for hus og hjem har vært forsømt i mange uker nå.

Må jo si at min alder/overvekt/svangerskapsdiabetes/bekken gjør at det gjør det tyngre denne gangen. Ga meg ved samme tid for 10 år siden men da hadde jeg en 1 åring hjemme som gjorde det tyngre.

Be om gradert sykmelding, du gjør ingen en tjeneste ved å slite deg ut.

Skrevet

Dersom du har mulighet til det i forhold til arbeidsoppgaver, så kunne det kanskje være fornuftig med litt kortere dager? Mulighet for litt sykmelding tatt ut gjennom å jobbe litt mindre hver dag?

Skrevet

Jeg hadde det som deg. Slet meg helt ut på jobb og hadde null overskudd hjemme. Mistrives veldig og hadde konstant dårlig samvittighet for alt hjemme. Fortalte dette til legen fordi hun lurte på hvordan det gikk, og hun sykemeldte meg 50% på flekken. Jeg hadde ikke forventet å kunne få sykemelding pga dette, men det kan man absolutt!

Så snakk med legen din!!

Skrevet

De fleste av oss er ikke høygravid, med alt det det innebærer, til en hver tid, år ut og år inn.

Og skulle man være så sliten som HI uten at man er gravid, så bør man ta seg en tur til legen for en sjekk av kroppen.

Skrevet

Det er tydelig at du aldri har vært i denne situasjonen. Førstegangsgravid 7 uker på vei?

Har 3 barn. Tydelig at du er veldig ung og frekk

Skrevet

Med nr en og tre jobbet jeg ut, med nr to var jeg mye syk. Barna er tette. For ett år siden ville jeg svart som mange andre her, men nå har jeg ryki på en eller annen smell... Kroppen fungerer overhode ikke. Tror ikke selv jeg bare er utslitt, men legen mener det. Er det slik det er å være utslitt vil jeg råde alle til å lytte langt bedre til kroppen sin og respektere at andre kanskje har en annen terskel enn seg selv. Jeg har aldri vært redd for å bli sliten og har sett ned på andre som trengte mye hvile, vel nå sitter jeg her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...