Gå til innhold

Er dette dårlig mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grønnsaker i fra frysen, joikaboller, maxboller, boller til suppe, toro supper og sauser? Visst det er hvorfor? Det lages jo en plass er det noe være en om det lages på kjøkkenet hjemme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Joikaboller er min største synd. Elsker det men kan sammenlignes med junkfood..

Skrevet

Grønnsaker fra fryseren er helt greit.

Ferdigmat som og halvfabrikata inneholder mye vi ikke trenger, som salt, fargestoffer, alle mulige E-stoffer, konserveringsmidler osv. Er vel ikke direkte farlig, men det er bedre for kroppen og spise mat uten disse tilsetningsstoffene...

Men jeg spiser både ferdigmat og halvfabrikata selv jeg altså, bare prøver å holde det til et minimum.

Skrevet

Grønnsaker fra fryseren er ofte bedre enn de "ferske" i grønnsaksdisken.

Joikaboller er greit nå og da.

Maxboller?

Boller til suppe - nå og da er det vel ok.

Toro supper og sauser er lettvint, men ikke mye mer lettvint enn å lage alt fra bunnen av. Og de inneholder unødvendig mye salt.

Poenget er "alt med måte". Hvis du bare spiser joikaboller og makaroni blir det litt dårlig stelt ift kosthold, men med variasjon i hva kostholdet kan alt brukes.

Skrevet

Hvis du leser innholdslisten bak på feks maxbollene så ser du nok endel ting du aldri ville brukt på kjøkkenet hjemme.

Skrevet (endret)

Grønnsaker fra fryseren er sundt, alt det andre er ikke ;) Leser du innholdsfortegnelsen ser du at de alle innholder store mengder salt, sukker og konserveringsmiddler som du ikke bruker på ditt eget kjøkken. I tillegg består maxboller og flere andre lignende "kjøtt på boks" av MUK, som egentlig ikke er kjøtt, men slintrer, brusk og fett, de tingene du selv helt sikkert ville skjært bort og kastet hadde du laget det hjemme. Personlig ser jeg ingenting galt i å spise denslags mat engang i blant, men det er ikke sundt å leve utelukkende på den slags type mat ;)

Endret av Miitii
Skrevet

Grønnsaker i fra frysen, joikaboller, maxboller, boller til suppe, toro supper og sauser? Visst det er hvorfor? Det lages jo en plass er det noe være en om det lages på kjøkkenet hjemme?

Grønnsaker fra fryser er vel egentlig ganske bra har jeg hørt - men kanskje litt vassent på smak?

resten er vel egentlig ikke helt topp - spesielt fordi det er veeeldig mye salt og fett i det - hovedsakelig for å få god smak.

Vi spiser ikke sånt fordi vi ikke tåler det uansett (masse mel i det meste).

Skrevet

Grønnsaker fra fryseren er det ingeneting i veien med.

Joikaboller er et "farseprodukt" på lik linje med maxboller og boller til suppe. Toro supper og sauser inneholder konserveringsmidler, salt mv, og er mindre sunt enn dersom du hadde laget samme suppen fra grunnen selv. Suppene med grønnsaker mv i har mistet store deler av sin næringsverdi i produksjonsprosessen, inkl å tørke det for å gjøre det om til posemat.

Skrevet

Frosne grønnsaker er det i hvert fall ikke noe galt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...