Gå til innhold

Gymlærer og gravid. Hva slags tilrettelegging kan jeg forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at ihvertfall tre av timene mine vil det bli vanskelig å ha helt frem til permisjon. Kjenner det litt i bekkenet i dag etter tre timer gym. Jeg er ikke med på alt elevene gjør, men lokalet er stort, så det ble litt løping på meg likevel. Det er ikke veldig vondt, men jeg blir litt skeptisk av å kjenne tendensene. Nå er det bare litt ømt,og jeg føler meg litt stiv når jeg skal gå. Er i uke 18. Hva kan egentlig arbeidsgiver gjøre for å tilrettelegge? Kan jeg forvente å få bytte underisning med andre lærere? Eller blir det sykemelding når jeg ikke kan ha denne undevisningen lenger? Arbeidsgiver har et rimelig dårlig forhold til meg også, så det er ikke så lett å skulle fortelle henne at jeg ikke kan gjøre jobben min fullt og helt. I mitt forrige svangerskap hadde jeg et litt skranglete bekken de to siste mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg byttet timer med en annen lærer! Var veldig greit det!

Skrevet

Å bevege seg i svangerskapet (om det er normalt) er ikke noe skadelig. Prøv selv å tenke på løsninger for å fortsette i den jobben du har og på alternativer. Dersom du ikke finner egne løsninger, så ville jeg tatt det opp med arbeidsgiver. Så lenge du er frisk, er det ingen grunn til å ikke være i jobb.

Lykke til!

Skrevet

Det er ikke bare for hovedinnlegger å tenke på løsninger selv når hun jobber som lærer. Hun kan ikke selv sette inn vikar hvis det er behov, og dersom hun føler at elevene ikke lenger får den undervisningen de har krav på, må arbeidsgiver finne en løsning.

Da jeg var gravid sist, fikk jeg problemer med å ha mat og helse-timene de siste månedene pga. mye ståing, gåing og trangt skolekjøkken. Det som da skjer (og som mest sannsynlig også vil skje i ditt tilfelle hovedinnlegger) er:

1. Du underretter arbeidsgiver om problemene med å utføre de arbeidsoppgavene/timene du sliter med. Arbeidsgiver har da plikt til å prøve å tilrettelegge, men læreryrket er noe spesielt i og med at det trengs vikar dersom du ikke kan utføre enkelte timer, og det er ofte relativt få andre arbeidsoppgaver man som lærer kan utføre på huset.

2. Dersom det er mulig for arbeidsgiver å omorganisere arbeidet, så skjer dette. Hvis ikke, skal du ha svangerskapspenger (tror jeg det heter?). Det må da dokumenteres at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet for deg.

For min del ble jeg sykemeldt de timene jeg ikke kunne ha lenger. Dette var egentlig ikke riktig da jeg burde hatt svangerskapspenger som nevnt ovenfor, men i og med at jeg hadde høyt blodtrykk under svangerskapet gikk det på den "kvoten".

Så: ta det snarest opp med arbeidsgiver. At hun ikke har et godt forhold til deg fra før skal IKKE ha noe å si for deg - dette er hun faktisk pliktig til å ta tak i. Hvis ikke, finnes det rettigheter for deg.

Masse lykke til med å få ordnet opp i timene - og lykke til med svangerskapet framover :)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...