Gå til innhold

Hjelp! Vannkopper i hus og gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er stesønnen min kommet hit og har vannkopper!

Det sies at du ikke kan bli smittet to ganger av det ... men det samme sier de om kyssesjuken - som jeg har hatt tre ganger!

Nå sitter jeg og er livredd for at jeg skal bli smittet enda en gang med det..

Har tilogmed hatt røde hunder som ikke skal være mulig siden jeg har hatt det en gang før når jeg var liten..

Ja, jeg har dårlig immunforsvar etter en autoimmun sykdom.

Og samboeren mener det er ikke krise om jeg blir smittet igjen(??!), for da blir det jo bare kraftig forkjølelse. Hva i alle dager med fosteret i magen blir misdannet pga dette?! Er bare 1. trimester..

Bare fordi barnemora ikke gidder å ha guttungen siden hun skal på fylla i morgen, så kunne vi hatt han den helgen vi egentlig vi skal ha barnefri...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut at du får alt to- tre ganger. Viser prøver hos legen at du har ulike sykdommer, eller diagnostiserer du deg selv? Vel uansett. Faren for smitteoverføring til foster avhenger av hvor du er i svangerskapet. Har du hatt vannkopper før, så har kroppen lagret antistoffer. Dette vil beskytte fosteret dersom du blir smittet på nytt.

Skrevet

Det sies at du ikke kan bli smittet to ganger av det ... men det samme sier de om kyssesjuken - som jeg har hatt tre ganger!

Har tilogmed hatt røde hunder som ikke skal være mulig siden jeg har hatt det en gang før når jeg var liten..

Og samboeren mener det er ikke krise om jeg blir smittet igjen(??!), for da blir det jo bare kraftig forkjølelse. Hva i alle dager med fosteret i magen blir misdannet pga dette?! Er bare 1. trimester..

Bare fordi barnemora ikke gidder å ha guttungen siden hun skal på fylla i morgen, så kunne vi hatt han den helgen vi egentlig vi skal ha barnefri...

Er du sikker på at du har hatt disse sykdommene flere ganger? Det høres helt feil ut,,, Uansett, er det vel farligst med vannkopper sent i svangerskaper er det ikke, slik at ungen kan bli smittet om den kommer ut? Røde hunder er farlig for gravide, men tror ikke vannkopper er det.

Skrevet

Kjære vene, verden stopper ikke bare fordi du er gravid. Det går nok bra skal du se.

Skrevet

Er du sikker på at du har hatt disse sykdommene flere ganger? Det høres helt feil ut,,, Uansett, er det vel farligst med vannkopper sent i svangerskaper er det ikke, slik at ungen kan bli smittet om den kommer ut? Røde hunder er farlig for gravide, men tror ikke vannkopper er det.

Vannkopper er svært farlig for gravide. I første halvdel er det størst risiko for fosteret, i andre halvdel er risikoen størst for mor. Det er også svært farlig dersom fødsel setter i gang mens mor har vannkopper.

Skrevet

Høres rart ut at du får alt to- tre ganger. Viser prøver hos legen at du har ulike sykdommer, eller diagnostiserer du deg selv? Vel uansett. Faren for smitteoverføring til foster avhenger av hvor du er i svangerskapet. Har du hatt vannkopper før, så har kroppen lagret antistoffer. Dette vil beskytte fosteret dersom du blir smittet på nytt.

Det er blitt bekreftet av leger.

Skrevet

Gunnar Oftedal, barnelege, skriver: "Vannkopper i de første 3 måneder av svangerskapet kan i sjeldne tilfeller ramme fosteret, men etter 12 ukers alder regner man med at denne risikoen ikke er tilstede."

Så du kan slappe av og nyte helgen med stesønnen :)

Skrevet

Gunnar Oftedal, barnelege, skriver: "Vannkopper i de første 3 måneder av svangerskapet kan i sjeldne tilfeller ramme fosteret, men etter 12 ukers alder regner man med at denne risikoen ikke er tilstede."

Så du kan slappe av og nyte helgen med stesønnen :)

Risikoen er liten, men konsekvensen er stor.

Så vidt jeg vet er det dessuten første halvdel man regner som mest farlig for fosterert (ikke bare de første 3 mnd).

Min lege sjekket dette veldig nøye da jeg var gravid med nr 2 og nr 1 fikk vannkopper. Jeg har nemlig ikke hatt vannkopper selv.

Skrevet

Spesielt utsatt er personer med svekket immunforsvar. Andre utsatte er nyfødte av mødre som blir smittet rundt fødselen. Smitte tidlig i svangerskap kan i meget sjeldne tilfeller føre til misdannelser.

Hos immunsupprimerte pasienter og hos nyfødte kan vannkopper ha et meget alvorlig forløp med høy dødelighet. Fosterskader er svært sjelden, men kan bl.a. gi dårlig vekst, øyne- og hjerneskader.

Vaksine anbefales til kvinner som ikke har hatt vannkopper tidligere, og som prøver å bli gravide. Vaksinen anbefales ikke til gravide.

Alt dette er fra folkehelseinstituttet sine hjemmesider. Jeg hadde ikke tatt noen sjanser...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...