Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Alle ønsker vel å ha et avslappet men profesjonelt forhold til barnas lærer??? Men er det greit å ha en ledig tone når en for eksempel er på samling med klassen og foreldre, eller skal det alltid være stramt og profesjonelt? Er det lov å spøke og le sammen med læreren? Hvor går egentlig grensen? Jeg lurer fordi jeg er lærer selv, og har et veldig godt forhold til foreldrene i min klasse. Vi ler og spøker masse når vi er sammen på tilstelninger. Men vi er også profesjonell når vi har en samtale rundt et spesielt tema, vurderingssamtaler, alvorlige hendelser ol. Nå har jeg vert lærer for disse elevene i tre år og kjenner foreldre og barn ganske godt. Hva tenker dere er greit?
Miss Chocolate Skrevet 2. november 2012 #2 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg har ikke skolebarn enda, men liker ikke når folk jeg skal ha et profesjonelt forhold til trår meg for nære. Spøk og latter er ok, men ikke fortell for mye personlig om deg selv. Ikke spør for mye personlig heller, så lenge det ikke angår deg ang barnet. Jeg liker å kunne si fra om ting på en ordentlig måte og ha en profesjonell tone, uten å føle på at du som fagperson skal like/mislike meg som "venninne". Du skal altså se på meg som mor til eleven din, ikke noe annet.. Jeg hadde en gang barnet mitt i en familiebhg der hun som drev den sa en av de første dagene at hun var blitt venninne med alle mødrene til barna. Vel, sånt liker jeg IKKE. Men dette er meg da, og sånn jeg liker det Endret 2. november 2012 av chocolate
MrsMilla Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 Ja, forholdet skal være profesjonellt, men også løst og ledig. Et stort tillitsforhold er vel kanskje mest beskrivende, der det er fint mulig å le sammen og ha small-talk så det holder. Venneforhold? Tjaaa kanskje ikke bestevenn? Men i omgangskretsen - helt greit - enda mer viktig å være veldig obs på å ikke diskutere klassen eller likende selvsagt. Veldig nøye på taushetsplikten.
MrsMilla Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Jeg har ikke skolebarn enda, men liker ikke når folk jeg skal ha et profesjonelt forhold til trår meg for nære. Spøk og latter er ok, men ikke fortell for mye personlig om deg selv. Ikke spør for mye personlig heller, så lenge det ikke angår deg ang barnet. Jeg liker å kunne si fra om ting på en ordentlig måte og ha en profesjonell tone, uten å føle på at du som fagperson skal like/mislike meg som "venninne". Du skal altså se på meg som mor til eleven din, ikke noe annet.. Jeg hadde en gang barnet mitt i en familiebhg der hun som drev den sa en av de første dagene at hun var blitt venninne med alle mødrene til barna. Vel, sånt liker jeg IKKE. Men dette er meg da, og sånn jeg liker det Vi hadde det motsatt- ei venninne av meg startet familiebarnehage, og det var kun barn av venninner der. Ble en møteplass for oss alle, og et skikkelig lim i nærmiljøet. Helt fantastisk!
Miss Chocolate Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 Jeg har ikke skolebarn enda, men liker ikke når folk jeg skal ha et profesjonelt forhold til trår meg for nære. Spøk og latter er ok, men ikke fortell for mye personlig om deg selv. Ikke spør for mye personlig heller, så lenge det ikke angår deg ang barnet. Jeg liker å kunne si fra om ting på en ordentlig måte og ha en profesjonell tone, uten å føle på at du som fagperson skal like/mislike meg som "venninne". Du skal altså se på meg som mor til eleven din, ikke noe annet.. Jeg hadde en gang barnet mitt i en familiebhg der hun som drev den sa en av de første dagene at hun var blitt venninne med alle mødrene til barna. Vel, sånt liker jeg IKKE. Men dette er meg da, og sånn jeg liker det Vi hadde det motsatt- ei venninne av meg startet familiebarnehage, og det var kun barn av venninner der. Ble en møteplass for oss alle, og et skikkelig lim i nærmiljøet. Helt fantastisk! Ja, det er sikkert fantastisk om det fantisk blir sånn. Det har sikkert mye med personligheten til de som driver bhg å gjøre, for hu her var sånn som buste ut med alt mulig rart og var ikke akkurat venninnemateriale for meg. Hu kunne f.eks si idet vi leverte gutten: "har dere ikke vært til legen med han enda??!!" enda det ikke var noe å oppsøke legen for.. Hu stresset en førstegangsmor, kan man si
MrsMilla Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 Jeg har ikke skolebarn enda, men liker ikke når folk jeg skal ha et profesjonelt forhold til trår meg for nære. Spøk og latter er ok, men ikke fortell for mye personlig om deg selv. Ikke spør for mye personlig heller, så lenge det ikke angår deg ang barnet. Jeg liker å kunne si fra om ting på en ordentlig måte og ha en profesjonell tone, uten å føle på at du som fagperson skal like/mislike meg som "venninne". Du skal altså se på meg som mor til eleven din, ikke noe annet.. Jeg hadde en gang barnet mitt i en familiebhg der hun som drev den sa en av de første dagene at hun var blitt venninne med alle mødrene til barna. Vel, sånt liker jeg IKKE. Men dette er meg da, og sånn jeg liker det Vi hadde det motsatt- ei venninne av meg startet familiebarnehage, og det var kun barn av venninner der. Ble en møteplass for oss alle, og et skikkelig lim i nærmiljøet. Helt fantastisk! Ja, det er sikkert fantastisk om det fantisk blir sånn. Det har sikkert mye med personligheten til de som driver bhg å gjøre, for hu her var sånn som buste ut med alt mulig rart og var ikke akkurat venninnemateriale for meg. Hu kunne f.eks si idet vi leverte gutten: "har dere ikke vært til legen med han enda??!!" enda det ikke var noe å oppsøke legen for.. Hu stresset en førstegangsmor, kan man si Ja, krever litt av den som driver barnehagen :-) Dette var en tobarnsmor av den avslappede men ansvarlige typen - som var ut med ungene i all slags vær - veldig dedikert - og jaggu ble med på joggetur på kveldstid med oss mødrene hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå