Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Jeg skriver eksamen i disse dager, og sliter med å finne forskning som støtter det jeg hele tiden leser på DIB , nemlig at 50/50 fordeling av omsorg/ delt bosted ikke er anbefalt. Kan nok ikke bruke dib som kilde, så da lurer jeg på om noen kan fortelle hvor de har lest at "man" ikke anbefaler 50/50, og hvem er det egentlig som ikke anbefaler dette, og hvorfor? Hadde vært supert om noen kunne sende meg i riktig retning. Har googlet, prøvd ulike tidsskrifter, bufetat sine sider osv., men finner det bare ikke. Hjelp!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #2 Skrevet 2. november 2012 Div eksperter, barnepsykologer o.l. har ihvertfall uttalt seg i Foreldre & Barn, de har hatt artikler om dette. Problemet er vel at de vet lite om senvirkningene dette enda, det er jo forholdsvis nytt. At mange prøver, men må gå vekk fra det fordi det er tydelig at barna blir stresset og ikke trives med situasjonen har det vel blitt skrevet lite om, man ser det bare i omgangskretsen sin at det er flere som må slutte med det. Det blir jo ikke skrevet rapporter over slike endringer i samværsavtaler så det er lite statistisk materiale på det.
Gjest peacock Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 Tror du må søke på barnefordelingssaker, ikke på 50/50 deling. Kanskje det står noe da. Om du skal forske på noe må du ikke være forutinntatt! Du må se på generel forskning om fordeling, og finner du at noen skriver at 50/50 er en dårlig løsning kan du sitere det. Men da må du huske å drøfte i begge retninger; den sier det, mens den andre sier noe annet. Så kan du konkludere med hva som virker mest sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Tror du må søke på barnefordelingssaker, ikke på 50/50 deling. Kanskje det står noe da. Om du skal forske på noe må du ikke være forutinntatt! Du må se på generel forskning om fordeling, og finner du at noen skriver at 50/50 er en dårlig løsning kan du sitere det. Men da må du huske å drøfte i begge retninger; den sier det, mens den andre sier noe annet. Så kan du konkludere med hva som virker mest sannsynlig. Takk for hjelp. Jeg skal ikke forske. Jeg har en caseoppgave hvor det har vært en 50/50 deling. Jeg ønsker drøfter bla. omsorgssituasjonen og samvær og ønsket å belyse at det er stor uenighet på området og at flere og flere uttaler seg kritisk til en 50/50 ordning. Om det er tilfellet selvsagt. HI
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 Men når så mange her inne skriver gang på gang at "man" ikke anbefaler en 50/50 fordeling for barn under 7 år. Hvor har dere det fra? Og hvem er det som ikke anbefaler dette? HI
Gjest peacock Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 Men når så mange her inne skriver gang på gang at "man" ikke anbefaler en 50/50 fordeling for barn under 7 år. Hvor har dere det fra? Og hvem er det som ikke anbefaler dette? HI Mye tror jeg er synsing, og mye skyldes sikkert egne erfaringer (som jo gjerne er preget av utgangspunktet at man enten ikke liker faren til barnet, eller at man opplevde å ikke høre til når man var liten). De færreste herinne tror jeg har lest mye forskning på emnet. Uansett tror jeg du bør gå med åpent sinn til oppgaven din, ikke vær forutinntatt om 50/50 er bra eller dårlig Lykke til!
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 2. november 2012 #7 Skrevet 2. november 2012 Rettssystemet anbefaler det iallefal ikke før en alder. En del leger og psykologer fraråder det for barnet bør ha en base. Du kan jo bevege deg inn på teoretikere. De har ikke sagt noe konkret om 50/50 selvsagt, men at hjemmet må være en trygg base ol. Les Erik Eriksson, skinner, bandura, bronfenbrenner. Lykke til! Ring til bufetat de har jo ofte mekling og omsorgsfordelig blant foreldre. Lykke til
hol(L)y COW Skrevet 2. november 2012 #8 Skrevet 2. november 2012 Tviler på at det finnes mye forskning på dette. Fordi det er så nytt har ikke mange barn rukket å bli voksne enda. Og det er ikke mulig å forske tradisjonelt på det - man kan ikke plassere barn rundt om kring og flytte på de alt etter som, for å se hvordan det går. Dette er noe du kan skrive. Du kan også selvsagt trekke inn sunn fornuft men ikke la det bli avgjørende, og poengter at det er det du gjør. Eks: Pro: Barna får se foreldrene like mye, Con: Flytte frem og tilbake, kanskje ikke stabil hverdag. Alltid på vei til den andre. Alltid passe på hva man har hvor.....osv.osv. Men det blir uansett umulig å trekke en slutning, fordi noen foreldre bor tett i tett, andre 1 mil fra hverandre. Noen har ikke strikse regler og lar barna komme og gå til den de vil, mens andre nekter nesten å se barna om det ikke er "deres" uke.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 Men når så mange her inne skriver gang på gang at "man" ikke anbefaler en 50/50 fordeling for barn under 7 år. Hvor har dere det fra? Og hvem er det som ikke anbefaler dette? HI Både barnevernet, familievernkontoret og barnepsykolog har fortalt oss det. Vi prøvde 50/50 men det skar seg. Ungen fikk problemer (var 5 år, og bodde 50/50 i nesten to år). Dreide seg om emosjonelle vansker og tilpasningsvansker, så jeg angrer veldig på at vi sjanset på det. Både faren og jeg er oppegående, likestilte mennesker som samarbeidet godt, men det var ungen det gikk utover. Nå har han normalt samvær, men ungen løper litt fra og til siden vi bor i nærheten. Det er mye bedre for ungen å ha et bosted.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #10 Skrevet 2. november 2012 Barn fra 8-18 år: Forskerne trakk følgende hovedkonklusjon: «Ut fra våre undersøkelser kan vi konkludere med at delt bosted kan fungere bra for mange barn. Vi har imidlertid ikke hold for å konkludere med at delt bosted vil fungere bra for alle eller de fleste barn. Tvert imot har vi funnet at for noen foreldre og barn er delt bosted en problematisk ordning, og om ordningen passer for ett barn, er det ikke sikkert at den passer så bra for eventuelle søsken. Vi mener derfor at prinsippet om å vurdere barnets beste konkret ut fra hvert enkelts barns situasjon må være utgangspunktet i valget av bostedsløsninger for barnet.» - hentet fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2008/nou-2008-9/13/3/2.html?id=508231 http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2012/Mars/Skilsmissebabyer-pa-flyttefot-hver-uke/ Google: "forskning delt omsorg barn under 7 år" og les om tilknytning, stabilitet osv. for barn under 7 år. Da kan du trekke dine egne konkulsjoner basert på det du leser
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #11 Skrevet 2. november 2012 Barn fra 8-18 år: Forskerne trakk følgende hovedkonklusjon: «Ut fra våre undersøkelser kan vi konkludere med at delt bosted kan fungere bra for mange barn. Vi har imidlertid ikke hold for å konkludere med at delt bosted vil fungere bra for alle eller de fleste barn. Tvert imot har vi funnet at for noen foreldre og barn er delt bosted en problematisk ordning, og om ordningen passer for ett barn, er det ikke sikkert at den passer så bra for eventuelle søsken. Vi mener derfor at prinsippet om å vurdere barnets beste konkret ut fra hvert enkelts barns situasjon må være utgangspunktet i valget av bostedsløsninger for barnet.» - hentet fra: http://www.regjering....html?id=508231 http://www.barnehage...tefot-hver-uke/ Google: "forskning delt omsorg barn under 7 år" og les om tilknytning, stabilitet osv. for barn under 7 år. Da kan du trekke dine egne konkulsjoner basert på det du leser Thank you Det var noe slikt jeg letet etter. Jeg skal ikke trekke så mange konklusjoner, mer bare drøfte litt frem og tilbake for å vise at dette er omdiskutert og at det kan være tilfeller (som i min case med høyt konfliktnivå, ekstremt dårlig samarbeid, skadelidende barn osv. ) hvor man kanskje bør se på andre løsninger. Oppgaven er mye større, men jeg ønsket å slenge inn noe om barnefordelingen for å vise at jeg har tenkt på det. Tusen takk til alle som svarer. Dib kan jammen meg brukes til alt
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 2. november 2012 #12 Skrevet 2. november 2012 Kan anbefale deg å lese denne http://www.barneombudet.no/publikasjoner/barnasstemme/ - "Barnas stemme stilner i stormen". Den rapporten har mange utsagn fra barna selv
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #13 Skrevet 2. november 2012 Kan anbefale deg å lese denne http://www.barneombu...r/barnasstemme/ - "Barnas stemme stilner i stormen". Den rapporten har mange utsagn fra barna selv Takk. Dette er supert. HI
Gjest Antarctica Skrevet 2. november 2012 #14 Skrevet 2. november 2012 Men når så mange her inne skriver gang på gang at "man" ikke anbefaler en 50/50 fordeling for barn under 7 år. Hvor har dere det fra? Og hvem er det som ikke anbefaler dette? HI I mitt tilfelle var det barnelegen/terapeuten på familievernkontoret som sa at dette ikke anbefales, og henviste til ett eller annet jeg har glemt nå. Men hun brukte 3 år som grenseverdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå