Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Har en lege lov å fortelle ektefellen til en person om hva som står i journalen hans/hennes uten vedkommendes samtykke?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 Om ektefelle er oppført som nærmeste pårørende og det ikke er gitt eksplisitt beskjed om at denne IKKE skal informeres vil det nok ikke sees på som noe brudd på taushetsplikten om lege informerer... Det kommer jo også an på situasjonen, om noe akutt er skjedd vil man alltid informere nærmeste pårørende........Men hvem som helst skal ikke informeres nei......
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 Om ektefelle er oppført som nærmeste pårørende og det ikke er gitt eksplisitt beskjed om at denne IKKE skal informeres vil det nok ikke sees på som noe brudd på taushetsplikten om lege informerer... Det kommer jo også an på situasjonen, om noe akutt er skjedd vil man alltid informere nærmeste pårørende........Men hvem som helst skal ikke informeres nei...... Selvfølgelig vil det anses som brudd på taushetsplikten! Det ER brudd på taushetsplikten. Ektefelle og andre nære pårørende kan be om å få se journal etter dødsfall men det er slett ikke sikkert de får det. Nære pårørende har ikke innsynsrett i voksne, myndige menneskers journal.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 Det er ikke lov, men jeg tror ikke jeg hadde stolt helt på det uten å spesifikt ha sagt ifra til legen om at det er viktig at det ikke sies noe til mannen. Om du har noe du ikke vil at mannen skal vite ville jeg altså sagt fra til legen om at mannen ikke vet om dette og jeg vil ikke at han skal vite noe heller, så slipper legen forsnakke seg uten å tenke over at det skal være hemmelig. Jeg og mammaen min brukte samme lege tidligere, og da jeg ble gravid med mitt første barn valgte vi å ikke fortelle noe til familien før vi var 12-13 uker på vei. Da jeg var på kontroll hos legen i uke 10 hadde mamma hatt en time tidligere samme dag og legen spurte meg om jeg hadde fortalt mamma om svangerskapet. Han ble helt sjokkert da jeg sa nei, for han hadde holdt på å gratulere henne med å skulle bli bestemor. Han tok det som en selvfølge at døtre fortalte mammaene sine slikt med en gang, men heldigvis hadde han tatt seg i det og ikke sagt noe... Leger kan glippe de også. Om du HI er samme som har skrevet her tidligere, om hun som vil ta en provosert abort uten at mannen vet det fordi han er voldelig og hun vil bort fra han ville jeg absolutt sagt sannheten til legen. Legen har ikke lov å si noe, men om en bekymret ektefelle ringer og har spørsmål vedrørende aborten til kona (som mannen tror er en spontanabort) kan legen finne på å si noe han ikke skulle sagt altså.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #7 Skrevet 2. november 2012 Ektefellen har i en del tilfeller rett til å få opplysninger om ting fra journalen. Her fra Helse og omsorgsdepartemanget: http://www.regjering....html?id=306102 11.4.2.3 Opplysninger til pårørende Pasientens pårørende har etter dagens legelov § 26 krav på opplysninger om pasientens sykdom, tilstand og behandling. Tilsvarende bestemmelse er gitt i jordmorloven § 4. I forarbeidene til legeloven (Ot prp nr 1 (1979-80) s 145) er det bl a uttalt: «Pasienten er ikke et enkeltindivid som lever sitt isolerte liv, han er et sosialt vesen med foreldre, søsken, ektefelle, barn, naboer, slekt, yrke, stilling, arbeidskontrakter m v. Mange vil trenge orientering, mer eller mindre. Ofte må legen gi opplysninger uavhengig av pasientens ønske, han kan iblant være den minst orienterte.» Det kan imidlertid tenkes å foreligge motstrid mellom pasientens ønske og bl a pårørendes ønske når det gjelder om og i tilfelle hvilke opplysninger sistnevnte skal ha. Pårørendes krav på informasjon antas å burde vike for pasientens krav på taushet, og i de tilfeller det kan tenkes at pasientens og pasientens pårørendes interesser ikke er sammenfallende, bør opplysningsplikten i forhold til pårørende stå tilbake for pasientens krav på taushet. I de tilfeller pasienten er for syk til å ivareta sine tarv, vil pårørende tre inn som pasientens stedfortreder, og opplysninger bør kunne gis etter en nærmere vurdering av behovet de pårørende har for informasjon.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #8 Skrevet 2. november 2012 Nei, dette er vel strengt tatt ikke lov - men tror nok det "syndes" mye ute blant leger i forhold til dette. Mamma har feks fått time på vegne av pappa (han slet psykisk, og mamma trengte å diskutere ham med lege). Det var da åpen diskusjon mellom legen og mamma, uten av pappa var med. Jeg har også fått informasjon på vegne av min mann, som har en kronisk sykdom. I våre tilfeller har det vært positivt at legen har diskutert ektefellen, men skjønner jo selvsagt veldig godt at det ikke alltid er tilfellet!
☆☆☆ Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 Om ektefelle er oppført som nærmeste pårørende og det ikke er gitt eksplisitt beskjed om at denne IKKE skal informeres vil det nok ikke sees på som noe brudd på taushetsplikten om lege informerer... Det kommer jo også an på situasjonen, om noe akutt er skjedd vil man alltid informere nærmeste pårørende........Men hvem som helst skal ikke informeres nei...... Feil. Det er berre når ein sjølv ikkje kan ta beslutningar pårørande blir involvert. Om ein sjølv er bevisst og oppegåande har ikkje legen nokon grunn til å involvere pårørande.
Elsker livet Skrevet 2. november 2012 #10 Skrevet 2. november 2012 I en slik situasjon er det i alle fall viktig å fortelle legen om sin hjemmesituasjon, at man frykter for livet sitt om mannen får vite. Min mann har altid et ønske om å snakke med mannen til en kvinne som ber om abort, for å forsikre seg om at kvinnen ikke blir presset. Da kan han kanskje avveerge en abort og gi kvinnen råd om hvordan hun skal komme seg bort fra han. Men jeg tviler på han hadde kontaktet mannen uten å forhøre seg med kvinnen. Man skal jo ikke bryte noen lover, men det finnes alltid gråsoner der lovverket ikke er helt tydelig eller det er lover som går mot hverandre.
<3 duracellkanin <3 Skrevet 2. november 2012 #11 Skrevet 2. november 2012 Legene har et merkesystem der pasientene blir merket "røde" dersom ingen skal vite om at de er på sykehus eller at pårørende ikke skal ha noen beskjeder. Bortsett fra det så har nermeste pårørende rett til opplysninger. Jeg har f.eks min mor som pårørende og nå mens jeg er på sykehuset kan hun når som helst få vite hva som skjer i min behandling så lenge jeg ikke sier at hun IKKE kan få det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå