Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 "Lille fantegutt" Er ikke det like ille som å si neger, mulatt, hottentott, indianer osv? Fant ble jo brukt som negativ betegnelse på tatere/sigøynere
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Hm? Det visste jeg ikke. Når du sa "fant", tenkte jeg på Lady og Landsstrykerens hannvalp, han het da Fant, gjorde han ikke? Fant da jeg var liten, var "din fant!" = "din ramp!" eller noe i den dur.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Hm? Det visste jeg ikke. Når du sa "fant", tenkte jeg på Lady og Landsstrykerens hannvalp, han het da Fant, gjorde han ikke? Fant da jeg var liten, var "din fant!" = "din ramp!" eller noe i den dur.
mamma.no Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Kan ikke si meg enig i det, nei... Men opplever jo at akkurat slike ting varierer fra sted til sted. men jeg har aldri sett en sammenligning mellom fant og neger? Jeg kommer fra Hordaland, men bor i Stavanger. Jeg kan kalle guttene mine for "bajas"... Brukes ikke særlig hjemme, men her i Stavanger derimot... Lille fantegutt er fort meg det samme som "vetle rakkar"
Marjoriee Dawes Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Jeg kaller min det, men der er nettop fordi vi er tatere ;-) Men nei jeg har aldri tenkt over andre som kaller ungene det. Det er jo ett utrykk som menes som "ramp" for andre har jeg hørt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Fant betyr i utgangspunktet "ramp" ja. Og ble brukt om omreisende fordi de var "ramper". "fantefolk", "nå kommer det fant til gårds" osv.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Der jeg kommer fra brukes fant om å tøyse. Et barn som er fantete er en liten skøyer og fant/fante er et positivt ord. Lille Fantegutt er dermed det samme som Lille skøyer.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #8 Skrevet 2. november 2012 Trodde fant hadde noe med dårlig råd og slikt å gjøre.. + uttrykket - vi må gjøre som fantten.. ?
Fiemamma Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 Jeg kaller mannen min for fant når vi tuller.. Som i tissefant.. Hoho
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå