Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jeg må avgårde for å få tatt celleprøve og testet meg for forskjellige kjønnssykdommer..nekter å gjøre det hos legen da jeg har problemer med mannlige leger og gu. Har ikke noe annet jeg skulle ha tatt opp hos legen, må jeg virkelig møte opp for å¨få en henvendelse? Og, det er få kvinnelige gynekologer her jeg bor, faktisk bare en praktiserende. Kan man velge hvem man vil bli henvendt til? Takk for svar
Gulosten™ Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Du må vel få en henVISNING. Legen din må vel skrive et navn på den, menn du kan bruke den hvor du vil.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Har du sjekket at denne kvinnelige gynekologen krever henvisning da? Hvis hun er privatpraktiserende er det ikke sikkert hun krever det. Sjekk det før du bestiller time hos fastlegen din. Ellers er det som gulosten sier, du kan levere henvisningen til hvem du vil. Fastlegen må ikke en gang skrive et spesifikt navn på henvisningen, kan bare skrive "henvisning til gynekolog".
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Oki, takk for svar Selvfølgelig skal det være henvisning hehe, skjønner ikke hvor jeg fikk henvendelse fra Men jeg må møte opp hos legen altså? Det holder ikke med en telefon? Gynekologen er så himla dyr, 1500,- for en time syns jeg er drøyt.. hi
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Hvis det koster 1500 kroner for en time hos gynekologen, så kan jeg nesten garantere at det er snakk om en privat gynekolog og at du dermed ikke trenger å ha henvisning. Det finnes ingen gynekologer med offentlig støtte som tar så mye for en vanlig gynekologisk undersøkelse, selv med ultralyd inkludert. Vanlig egenandel hos spesialist er 307 kroner, og så evt betaling for materialer i tillegg. Hilsen meg som spurte om du hadde sjekket om gynekologen er privat eller offentlig lengre opp.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Hvis det koster 1500 kroner for en time hos gynekologen, så kan jeg nesten garantere at det er snakk om en privat gynekolog og at du dermed ikke trenger å ha henvisning. Det finnes ingen gynekologer med offentlig støtte som tar så mye for en vanlig gynekologisk undersøkelse, selv med ultralyd inkludert. Vanlig egenandel hos spesialist er 307 kroner, og så evt betaling for materialer i tillegg. Hilsen meg som spurte om du hadde sjekket om gynekologen er privat eller offentlig lengre opp. Har vært inne og lest på hjemmesiden, hun er privat ja, men tar imot og henvisninger. Og om jeg får det billigere enn det så gjør jeg selvsagt det hi
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Men det bør være en annen pris hvis du kommer med henvisning da, definitivt (?). Hvis ikke ville jeg stusset veldig. Så lenge hun driver delvis med statlig støtte, har hun ikke lov å ta mer enn fastsatt egenandel for de pasientene som kommer med henvisning. Resten skal hun få inn via refusjoner fra Helfo. Jeg vet ikke om du må ha time hos fastlegen din, men jeg tror de fleste vil det. Du kan jo evt spørre når du likevel ringer dem, forklare hva som er ærendet ditt og spørre om dette kan ordnes over telefon eller om du må ha time. Du må jo betale noe for henvisningen om du ikke har time, men mindre om du må møte opp til time. Min erfaring er at det varierer veldig fra lege til lege hvorvidt de krever at du kommer til time eller ikke. Du får nesten bare spørre rett og slett.
Lille♥mitt Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Du kan helt sikkert ringe til legen din, evt få han/henne til å ringe deg opp i telefontiden, det går an på mitt legekontor. Så snakker du med legen og ber om henvisning. Da slipper du å møte opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå