Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jeg har en 5 åring som synes det er veldig stas å gå i butikken uten voksne. Hun har gått en del ganger sammen med storesøster, enten bare for å kjøpe en is til seg selv eller for å kjøpe noe for meg. Det er ikke mange hundre meterene å gå og ingen veier å krysse. Gangvei helt frem. Nå har det hendt to ganger at jeg har tillatt henne å gå helt alene for å kjøpe noe vi var tomme for og som hun gjerne ville ha (en gang melk og en gang et spesielt pålegg). Tror dere de i butikken synes det gjør noe at så små barn kommer alene eller er det helt vanlig, bare at jeg ikke har lagt merke til det?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Jeg har en 5 åring som synes det er veldig stas å gå i butikken uten voksne. Hun har gått en del ganger sammen med storesøster, enten bare for å kjøpe en is til seg selv eller for å kjøpe noe for meg. Det er ikke mange hundre meterene å gå og ingen veier å krysse. Gangvei helt frem. Nå har det hendt to ganger at jeg har tillatt henne å gå helt alene for å kjøpe noe vi var tomme for og som hun gjerne ville ha (en gang melk og en gang et spesielt pålegg). Tror dere de i butikken synes det gjør noe at så små barn kommer alene eller er det helt vanlig, bare at jeg ikke har lagt merke til det? Hadde jeg jobbet på butikken, tror jeg at jeg hadde lurt på om ungen egentlig var eldre enn hun så ut til. Min er nesten 6 og hadde aldri fått gå på butikken alene. Men kanskje jeg undervurderer henne. Hun hadde sikkert fått det til, men vi har svært trafikkert vei bort til butikken. Hadde ikke kommet på å sende henne inn alene om vi var i nærheten.
Tredjemann på vei :D Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Jeg hadde ikke en gang latt min 7-åring gå i butikken alene, selv om han fint kunne greid det. Men en 5-åring - aldri i livet... Er altfor redd for barna mine til at jeg lar et så lite barn få vandre rundt uten tilsyn...
Februargullet2013 Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Spørs vel hvor stor søsteren er det hvis ho er 12-13 år så hadde ikke jeg sett på det noe galt,men yngre enn det hadde jeg lurt
Allison Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Hvis det ikke er så altforlangt og det er gangsti/fortau hele veien og hun ikke må krysse veien, så er det vel bare å la henne gå. Barn trenger litt utfordringer, og jeg er sikker på at hun er kjempesolt av seg selv etter å ha mestret å gå på butikken alene. Og hun føler seg sikkert kjempenyttig - hun har jo hjulpet mammaen sin å kjøpe melk!
(Want to be a) MILF! Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 6-åringen vår har av og til syklet til butikken for å handle når han har vært på besøk hos farmor på landet. Det er lite trafikk, og "alle" vet hvor gutten "hører hjemme", så hvis noe skulle ha skjedd, hadde farmor fått beskjed med en gang. Jeg ble litt paff første gang hun sendte ham avgårde (for å kjøpe honnikorn, hehehe), men jeg kunne samtiidig ikke se hva galt som kunne skje, så jeg lot henne sende ham avgårde, og det gikk strålende! Gutten var kjempestolt, og vokste mye på det Jeg mener at det er større sjanse for å "gjøre skade" mot barna ved å overbeskytte dem, enn ved å gi litt mer slipp enn man kanskje ønsker av og til.
Gjest Heartbroken Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Vi har en nærbutikk som det er helt vanlig at så små barn handler alene i. De kjenner godt de som jobber der og det er stor stas å få gå og handle selv. Det kommer selvsagt an på hvordan det er med trafikk ol, men jeg ser ikke problemet med at en femåring som ønsker det får gå alene så lenge du som mor har en god følelse vedr det.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Tja, her jeg bor er det umulig å gjøre det, men ser foreldre som sitter igjen i bilen på parkeringsplassen, mens unger på 5 + år går alene inn på butikken, og synes det er fint å se, mange som nekter ungen å gjøre slikt før de er 8 + år... Hadde det vært en nærbutikk, med lite trafikk på veien og man slipper å krysse, så haddejeg nok gjort det samme uten problem, siden det er snakk om noen 100 meter
*bolla pinnsvin* Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Guttungen vår på seks kan fint gå i butikken for meg for å handle melk eller noe annet enkelt. Unger klarer mer enn vi tror
Tyra79 Skrevet 1. november 2012 #10 Skrevet 1. november 2012 Jeg hadde ikke en gang latt min 7-åring gå i butikken alene, selv om han fint kunne greid det. Men en 5-åring - aldri i livet... Er altfor redd for barna mine til at jeg lar et så lite barn få vandre rundt uten tilsyn... Men hva er du redd for at skal skje da? I HIs tilfelle virker det da som en sikker vei, hun kan jo nærmest se at han går hele veien bort, etter det jeg forstår ut av innlegget. Skulle ikke sagt noe om veien var sterkt trafikkert, men hva er det egentlig vi frykter skal skje? Jeg tenker også at unger i seks/ sju årsalderen vil vokse på å få lov å dra på butikken for å kjøpe konkrete ting, da selvfølgelig dersom veien dit tilater det! Vi ønsker jo at ungene våre skal greie seg best mulig her i livet, at de skal bli selvstendige!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #11 Skrevet 1. november 2012 Min fikk ikke lov til det da han var fem, men som seksåring har han fått lov. Det er 150-200 meter til butikken, og en liten vei å krysse i boligfeltet. Han er så stolt og føler seg stor når han går i butikken alene For 20 år siden gikk jeg og broren min i butikken alene, 5 og 3 år gamle. Var aldri noe problem det, men det var helt bilfritt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #12 Skrevet 1. november 2012 Jeg synes det høres altfor tidlig ut, men så har jeg en 5 åring som ikke hadde greid det.. tror jeg da Han er ganske umoden ennå.. kan være ute alene med venner ( bor ved skauen uten noe trafikk), men å skulle finne fram i butikken, betale og alt det der hadde nok ikke gått. Men siden det er så kort vei og hun greier det fint, så er det vel bra at hun får vært litt selvstendig Når det er sagt så husker jeg veldig godt at jeg gikk å handlet for mamma, kunne ikke vært mer enn max 4-5 år, vi var nærmeste nabo til butikken da
Mandalas Skrevet 1. november 2012 #13 Skrevet 1. november 2012 Vi har ca 600 meter til butikken, og mine har ikke gått dit selv enda. Men de er alene hver morgen og etter skolen, samt går alene til og fra skolen (1 km), så de kunne selvsagt fint gått i butikken alene også De er 6 og 9 å gamle. Jeg syns det høres flott ut at datteren din får prøve seg selv. Tenk så stolt hun er og så stor hun føler seg!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 Hadde butikken vært så nær som i HIs tilfelle, og med trygg vei, så kunne mine helt glatt gått i butikken alene. Frihet under ansvar, tenker jeg, og jeg vet at ungene både hadde klart det helt fint og vokst på det. Men vi bor 3 km unna butikk. :-(
Gjest Kornblå Skrevet 1. november 2012 #15 Skrevet 1. november 2012 Det største frykten er vel at de skal bli påkjørt siden de fleste matbutikker har stor parkeringsplass rett utenfor døren, og mange bilister ser ikke små barn når de rygger.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #16 Skrevet 1. november 2012 Eller lokket inn i en bil av en pedofil.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #17 Skrevet 1. november 2012 Eller lokket inn i en bil av en pedofil. Det kan skje og selvsagt skal man ta sine forholdsregler. Men.... Dette kan skje når som helst, hvor som helst. Og uansett hvor vanskelig det er å innse, så kan vi ikke beskytte oss mot gale folk.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 1. november 2012 #18 Skrevet 1. november 2012 Mine på 9 og 6 går ærend for meg, det er ca 1 km til butikken fra huset vårt. 9-åringen har ofte handleliste og større summer, imens 6-åringen får bli med storesøster eller handle enkeltting imens jeg venter i bilen. De er kjempekry når de har greid jobben, og det har de faktisk gjort hver gang! 9-åringen handlet faktisk inn til sin egen barnebursdag (sammen med to venninner) fordi vi kom litt i tidsklemma. Det var kjempestemning!
JØBEN Skrevet 1. november 2012 #19 Skrevet 1. november 2012 Jeg syntes det høres flott ut at hun får gå til butikken. Hos oss er det 1,5 km til butikk og her har gutten fått lov og gå alene siden sommeren før han skulle begynne på skolen. Da var han nesten seks. Har sykler ofte og kjøper noe for meg. Ikke noe problem så lenge veien er trygg. Dette skal vi fortsette med, og det kan du trygt også gjør, HI.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #20 Skrevet 1. november 2012 Jeg syntes 5 år er alt for liten til å gå helt alene, kan godt la de prøve å betale mens jeg står litt unna men de kan ikke gå dit uten meg nei. 7-8 muligens 9-10 ja helt greit. Det sagt hvis jeg ikke flytter på meg blir nok mine større før de kan gå alene. Da vi bor en times gåtur unna butikken. Altså en time hver vei, så har litt vanskelig å se at de kommer til å ha store ønsker om å ta turen heller.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #21 Skrevet 1. november 2012 Jeg er overrasket over at flere her mener det ikke er greit. Og ikke før de er 9-10 år?? Er barna deres så uselvstendige eller er dere bare hysteriske?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #23 Skrevet 1. november 2012 Jeg sender ungene i butikkene alene, de ønsker å gå til butikken alene. Her krangler de om å gå, og hun sniker i kjøleskapet i håp om å finne noe vi mangler slik at hun kan i butikken. Jeg syns det er helt greit de går i butikken alene, men jeg slipper de ikke ut før jeg vet de er flinke i trafikken. De må ønske det selv og jeg må kunne stole på at de gjør det og ikke plutselig finner på noe annet på veien. Vi har kort vei til butikken, og vanligvis er det en ganske rolig vei Men nå er det mye trafikk grunnet omkjøring på e-18. Om jeg spør om noen vil gå på butikken fo meg, titter de ut av vinduet og ser om det er mye biler. Noen ganger vil de, mens andre ganger syns de det er for mye biler. Jeg ser de blir mer og mer modene, de vurderer situasjonen selv og tar en avgjørelse. Jeg har selv sett om det er mye trafikk, og jeg sender de ikke ut i rushtrafikken. Men ser de vokser på dette. De har ti meter å gå før de kommer på gangfeltet, og da er det gangfelt hele veien, to overganger på veien. Hadde vi kunne fjerne noen hus og trær så hadde vi kunne se butikken fra oss, så det er ikke så langt unna. Jeg jobber i butikk og ser mange unger hver dag som handler for foreldrene. De fleste er veldig flinke og det virker som foreldrene har lært de opp til dette. Ser på de at de er ganske kjent i butikken, og når de spør om hjelp så er det etter at de selv har prøvd å finne ting. Disse er også flinke med pengene de har med seg. får de lov å handle noe til seg selv så betaler de gjerne varene først for å se hva de får igjen. Men så har du de ungene som ofte er over 10år og det virker som de aldri har vært i en butikk. De står i butikken og bare kikker, det virker som de syns det er kjempe skummelt. De skulle kjøpe melk, men når de står forran melkedisken og ser alle slaga aner de ikke hva de skal ta lenger. Disse barna er ikke så vanskelige å se, så når jeg spør om de trenger hjelp er det noen ganger enkelt å hjelpe de, men for ungene er det ikke like enkelt og ikke minst vanskelig. Jeg trenger bare å spørre de om hvilken melk de pleier å ha i kjøleskapet, og da vet de hvem det er. Så det er viktig at foreldrene lærer opp ungene til å gå i butikken før de sender de avgårde. For oss som jobber i butikk er det ikke ett problem, men for ungene blir det vanskelig. Så la barna være med når dere handler, be de hente melk, smør osv uten å peke på alt. La de se om de finner frem uten at du trenger å si noe mer. Kommer de til ting som har flere forskjellige størrelser kan du spørre de om de husker hvem størrelse dere pleier å ha hjemme, da husker ungene det som oftes Slike ting er greit å lære de for da blir det enklere for de når de skal ut på egenhånd. Og skal barna få kjøpe seg noe for resten av pengene, lær de til å handle det de skal først for så å gå inn igjen for å finne seg noe for resten vis de ikke har mye penger med seg. Mange skuffa barn som må legge tilbake ting, og de føler seg ofte velig brydd når det står mennesker bak de i kø og dette skjer.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #24 Skrevet 1. november 2012 Jeg sender ungene i butikkene alene, de ønsker å gå til butikken alene. Her krangler de om å gå, og hun sniker i kjøleskapet i håp om å finne noe vi mangler slik at hun kan i butikken. Jeg syns det er helt greit de går i butikken alene, men jeg slipper de ikke ut før jeg vet de er flinke i trafikken. De må ønske det selv og jeg må kunne stole på at de gjør det og ikke plutselig finner på noe annet på veien. Vi har kort vei til butikken, og vanligvis er det en ganske rolig vei Men nå er det mye trafikk grunnet omkjøring på e-18. Om jeg spør om noen vil gå på butikken fo meg, titter de ut av vinduet og ser om det er mye biler. Noen ganger vil de, mens andre ganger syns de det er for mye biler. Jeg ser de blir mer og mer modene, de vurderer situasjonen selv og tar en avgjørelse. Jeg har selv sett om det er mye trafikk, og jeg sender de ikke ut i rushtrafikken. Men ser de vokser på dette. De har ti meter å gå før de kommer på gangfeltet, og da er det gangfelt hele veien, to overganger på veien. Hadde vi kunne fjerne noen hus og trær så hadde vi kunne se butikken fra oss, så det er ikke så langt unna. Jeg jobber i butikk og ser mange unger hver dag som handler for foreldrene. De fleste er veldig flinke og det virker som foreldrene har lært de opp til dette. Ser på de at de er ganske kjent i butikken, og når de spør om hjelp så er det etter at de selv har prøvd å finne ting. Disse er også flinke med pengene de har med seg. får de lov å handle noe til seg selv så betaler de gjerne varene først for å se hva de får igjen. Men så har du de ungene som ofte er over 10år og det virker som de aldri har vært i en butikk. De står i butikken og bare kikker, det virker som de syns det er kjempe skummelt. De skulle kjøpe melk, men når de står forran melkedisken og ser alle slaga aner de ikke hva de skal ta lenger. Disse barna er ikke så vanskelige å se, så når jeg spør om de trenger hjelp er det noen ganger enkelt å hjelpe de, men for ungene er det ikke like enkelt og ikke minst vanskelig. Jeg trenger bare å spørre de om hvilken melk de pleier å ha i kjøleskapet, og da vet de hvem det er. Så det er viktig at foreldrene lærer opp ungene til å gå i butikken før de sender de avgårde. For oss som jobber i butikk er det ikke ett problem, men for ungene blir det vanskelig. Så la barna være med når dere handler, be de hente melk, smør osv uten å peke på alt. La de se om de finner frem uten at du trenger å si noe mer. Kommer de til ting som har flere forskjellige størrelser kan du spørre de om de husker hvem størrelse dere pleier å ha hjemme, da husker ungene det som oftes Slike ting er greit å lære de for da blir det enklere for de når de skal ut på egenhånd. Og skal barna få kjøpe seg noe for resten av pengene, lær de til å handle det de skal først for så å gå inn igjen for å finne seg noe for resten vis de ikke har mye penger med seg. Mange skuffa barn som må legge tilbake ting, og de føler seg ofte velig brydd når det står mennesker bak de i kø og dette skjer.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. november 2012 #25 Skrevet 1. november 2012 (endret) det er ikke aktuelt her, men vi camper mye på sommeren. Da går ungene mellom campingvogna, sanitæranlegg, lekeplass og butikk, uten at vi har stålkontroll hele tiden. De besøker også nye venner i sine campingvogner. Mine barn er nå 6 og 8,5 år. Selv om det er skummelt de første gangene så kan man ikke sperre ungene inne, de trenger å lære å bli selvstendige. Selv vokste jeg opp ved en middels trafikkert vei, med endel tungtrafikk. Der hadde jeg mine første trillepikeerfaringer, på tvillinger på under året, selv var jeg 7,5 år! Mine søskenbarn og deres foreldre var helt hysteriskenår det gjaldt veien, men jeg kunne trafikkregler. Jeg visste hvor jeg skal gå, hvor jeg skulle se meg for osv. Når det er sagt, en 7 åring hadde aldri fått trille mine barn alene, selv her midt i skogen uten trafikk Endret 1. november 2012 av den perfekte mor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå