Gå til innhold

Deltid student + jobb eller NAV dagpenger og foreldrepenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ca 9 uker gravid og mister min jobb i slutten av året. Da vil jeg ha rett på NAV dagpenger.

Vet ikke ennå om jeg skal finne en jobb eller bli arbeidsledig (skal i hvertfall prøve å finne en jobb).

 

Jeg ønsker å studere deltid under graviditeten. Så jeg blir enten både student og arbeidstaker eller både student og arbeidsledig.

 

Hvordan blir det med foreldrepenger da? Mister jeg retten på dem eller er det greit så lenge jeg samtidig er hos NAV / i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

F. eks AAP gir rett på foreldrepenger.

Men du må vel ha mottatt dem en ganske lang stund før du har rett på foreldrepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få dagpenger hvis du er student (fikk jeg beskjed om fra NAV for få dager siden). Hvis du finner en jobb, kan du tjene opp til foreldrepenger og samtidig være student. Ellers må du bare ta dagpenger og vente med studiene til etter barnet er født, for da kan du få foreldrepenger (da er det lov å være student).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks AAP gir rett på foreldrepenger.

Men du må vel ha mottatt dem en ganske lang stund før du har rett på foreldrepenger?

Takk for hjelpen :) Jeg har aldri mottatt AAP, så jeg tror ikke det kan være katuelt for meg. Leste litt om det på NAV sin side, forstår ikke alt, men tror ikke jg kan ha rett på det.

Du kan ikke få dagpenger hvis du er student (fikk jeg beskjed om fra NAV for få dager siden). Hvis du finner en jobb, kan du tjene opp til foreldrepenger og samtidig være student. Ellers må du bare ta dagpenger og vente med studiene til etter barnet er født, for da kan du få foreldrepenger (da er det lov å være student).

Takk for svaret dit :) Er ikke sikker på hva du mener med "Hvis du finner en jobb, kan du tjene opp til foreldrepenger og samtidig være student". Betyr det at da kan jeg få foreldrepenger for den graviditeten eller for den eventuelle neste?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har jobbet i minst seks av de ti siste månedene før babyen kommer, så har du rett til foreldrepenger. Dersom du får dagpenger, vil dette sidestilles som om du er i jobb. Jeg ville meldt meg arbeidsledig med en gang du blir det, og motta dagpenger mens du leter etter ny jobb. (Begynn allerede nå å lete etter ny jobb :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har jobbet i minst seks av de ti siste månedene før babyen kommer, så har du rett til foreldrepenger. Dersom du får dagpenger, vil dette sidestilles som om du er i jobb. Jeg ville meldt meg arbeidsledig med en gang du blir det, og motta dagpenger mens du leter etter ny jobb. (Begynn allerede nå å lete etter ny jobb :) ).

Takk for opplysningene :)

Ja, jeg har lett etter en jobb siden jeg fikk vite om at arbeidsforholdet mitt vil ta slutt (for en drøye uke siden) og håper på at jeg skal finne en. Orker ikke å ikke gjøre noe.

 

Så du mener da at jeg ved siden av det kan studere deltid uten å miste foreldrepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke få dagpenger hvis du er student (fikk jeg beskjed om fra NAV for få dager siden). Hvis du finner en jobb, kan du tjene opp til foreldrepenger og samtidig være student. Ellers må du bare ta dagpenger og vente med studiene til etter barnet er født, for da kan du få foreldrepenger (da er det lov å være student).

Mente NAV hvis du bare er student eller mente de selv om du jobber ved siden av og har oppfylt kravet om å jobbe 6 av de 10 siste månedene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har jobbet i minst seks av de ti siste månedene før babyen kommer, så har du rett til foreldrepenger. Dersom du får dagpenger, vil dette sidestilles som om du er i jobb. Jeg ville meldt meg arbeidsledig med en gang du blir det, og motta dagpenger mens du leter etter ny jobb. (Begynn allerede nå å lete etter ny jobb :) ).

Takk for opplysningene :)

Ja, jeg har lett etter en jobb siden jeg fikk vite om at arbeidsforholdet mitt vil ta slutt (for en drøye uke siden) og håper på at jeg skal finne en. Orker ikke å ikke gjøre noe.

 

Så du mener da at jeg ved siden av det kan studere deltid uten å miste foreldrepenger?

Du kan ikke studere mens du mottar dagpenger, men du kan visstnok studere mens du mottar foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få dagpenger hvis du er student (fikk jeg beskjed om fra NAV for få dager siden). Hvis du finner en jobb, kan du tjene opp til foreldrepenger og samtidig være student. Ellers må du bare ta dagpenger og vente med studiene til etter barnet er født, for da kan du få foreldrepenger (da er det lov å være student).

Mente NAV hvis du bare er student eller mente de selv om du jobber ved siden av og har oppfylt kravet om å jobbe 6 av de 10 siste månedene?

 

Du får foreldrepenger hvis du er student og har jobbet. Dagpenger gjelder også som opptjening. Men hvis du er student, kan du ikke få dagpenger, og må derfor jobbe ved siden av studiene, ikke være arbeidsledig, hvis du vil ha foreldrepenger. Forutsatt at du ikke allerede har tjent opp til foreldrepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Aap - arbeidsavklaringspenger er blant annet også dagpenger ved arbeidsledighet. Det er en fellesbetegnelse for noen ytelser hos NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap - arbeidsavklaringspenger er blant annet også dagpenger ved arbeidsledighet. Det er en fellesbetegnelse for noen ytelser hos NAV

Dette er helt feil!

Dagpenger går ikke under AAP.

AAP erstatter rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uføre.

Dagpenger eksisterer fortsatt som dagpenger.

 

Anonym poster: 920a3bc4c6fcf4f2e68ce94f16b141f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK men det var i alle fall det som var intensjonen en gang i tiden, Da la de dagpenger inn under begrepet, Det ligger faktisk et skriv her i huset om det etter et kurs jeg var på, det kurset er det mange år siden jeg var på så jeg skal ikke være påståelig her :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK men det var i alle fall det som var intensjonen en gang i tiden, Da la de dagpenger inn under begrepet, Det ligger faktisk et skriv her i huset om det etter et kurs jeg var på, det kurset er det mange år siden jeg var på så jeg skal ikke være påståelig her :)

 

:)

Da tror jeg nok du husker feil. Det har ikke vært snakk om å ha dagpenger inn inder ytelsen AAP.

AAP er ytelser man får pga sykdom eller skade.

Dagpenger har ikke noe med sykdom å gjøre, og er en ytelse man får fordi man en periode er uten arbeid og er aktiv arbeidssøkende.

Det er helt ulike vilkår for disse to ytelsene.

 

Anonym poster: 920a3bc4c6fcf4f2e68ce94f16b141f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...