Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 Jentungen skal ha med noen hjem fra barnehagen. Det barnet lever stort sett på pølse og pizza. Noen som har et forslag til hva som kan serveres til kresne barn, og kanskje falle i smak?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Spagetti og kjøttdeig pleier å være trygt, eller spagetti og kjøttboller. Noen kresne barn vil ha "tørr" mat, altså ikke blandet sammen og ikke saus, så kanskje du må steke kjøttboller i stekepannen og ha saus ved siden av. Fiskekaker spiser vel de fleste barn?
Gjest Filifjonka Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Jeg tror jeg ville tenkt litt gjennom hva som er målet for denne matserveringen. Er målet å få i henne noe, slik at hun spiser litt og blir mett, så serverer du noe du vet hun liker. Pølser eller pizza for eksempel. Er målet å utfordre henne i matveien så serverer du noe du kanskje tror at hun muligens liker. Du risikerer da at hun sier nei takk og ikke spiser noen ting før hun blir hentet.
Spiffie Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Barn spiser jo ofte helt annerledes borte enn hjemme, så kanskje det går bra uansett Serverer du noe ditt barn liker kan det jo hende hun tar etter. Noen barnevennlige forslag til hverdagsmat: pølselapskaus, fiskegrateng, macaronigrateng (macaroni, pølser og eggestand eller hvitsaus med egg + at jeg pleier å lure inn mais, finraspet gulrot og most kokt blomkål og/eller brokkoli) gratinert med ost, lasagne, hjemmelaget burger, fiskeburger. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Hvis du gjerne vil servere noe hun liker, så ville jeg unngått spesielle og/eller sterke smaker. Jeg var et veldig kresent barn selv, og husker jeg led meg gjennom utallige middager hos en klassevenninne. (Jeg turte ikke å si at jeg ikke likte maten.) De hadde ofte en spesiell saus som jeg aldri har smakt hverken før eller senere, som jeg bare ikke klarte smaken av, fikk brekninger og prøvde å skjule det så godt jeg kunne. Og alt var selvfølgelig OPPI den sausen, så jeg ikke kunne unngå den. Ungene i det huset elsket den, så den var sikkert egentlig god, selv om jeg ikke klarer å skjønne det... For min del hadde det fungert mye bedre med nøytral Toro saus.
ellen-propellen Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Jeg ville servert noe jeg vet barnet liker. Om du ønsker å velge noe annet så liker ihvertfall mine barn velgid godt toro tandori kylling eller knorr curry kylling. Jeg serverer med nanbrød og salat (eplebiter,mais,agurk og ananas)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Jeg ville gitt noe jeg vet de liker, spesielt hvis det ikke er så ofte de er der. Ikke kjekt for dem om de må sitte og presse i seg mat de ikke liker. Det kan de heller øve seg på hjemme da, så får du det litt enklere også.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #8 Skrevet 1. november 2012 Uavhengig av hva jeg vet om matvanene til barnet som skal være med hjem, serverer jeg alltid "barnevennlig" mat når det er avtalt at noen skal være med hjem. Vi har bare ett barn i være-med-hjem-alderen foreløpig, og de går på sfo og har mye sosialt der, så det er egentlig ikke så veldig ofte noen er med hjem. Har et nokså kresent barn selv, og synes i tillegg det er hyggelig om besøkende barn liker maten og får spist seg mett hos oss. Jeg har ingen interesse av å prøve å oppdra besøkende barn matmessig. Eksempler på middager er grandiosa, pølser, makaroni, nudler, pannekaker, taco, risgrøt. Til flere av disse rettene kan man jo ha ulikt tilbehør, slik at alle finner noe de liker. For eksempel til pølser kan man ha poteter og grønnsaker, men også sette fram pølsebrød/lomper. Slik blir det en brukbart næringsrik middag for de som liker det slik, men mulighet for kun pølser i brød for de som liker det slik.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #9 Skrevet 1. november 2012 Vi serverer bestandig den maten vi normalt spiser i familien. Om det er noen som ikke liker det kan de få brødskiver. Liker de ikke brød heller kan de spise når de kommer hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå