Gå til innhold

Utslitt, bør jeg sykemelde meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå orker jeg snart ikke mer! Er så trøtt. Og kun 6 uker på vei!!! Jeg står opp, kjører lille i bhg, går på jobb, henter lille, lager mat til ho så legger jeg meg sammen med ho!. Sover fra 19-07! Hver dag. Og er konstant kvalm. Sliter veldig på jobb med å utføre jobben riktig. Føler jeg surrer og bare lager mere jobb for de andre. Men så tørr jeg jo ikke å sykemelde meg. Føler ikke det er god nok grunn?!?! Huff, føler meg så dårlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Du får gå til legen, så finner h*n en løsning, trenger jo ikke sykmelde deg 100% heller, bare prøve deg frem på % sykmelding.

Skrevet

Nå er det slik at det er legen som sykmelder, ikke du. Ta deg en tur til legen du, og hvis han / hun etter å ha snakket med deg finner grunn til å sykmelder deg så takker du ja til det.

Ingen på jobben din som har noe med årsaken til at du er sykmeldt.

Skrevet

Det er ikke du som sykemelder deg, om det er grunnlag for sykemelding er det legen som gjør det, og du følger legens anbefaling.

Ta en tur til lege, fortell hvordan du har det og hør hva kan sier.

Kanskje kan du gå på en gradert sykemelding, jobbe f.eks 50% en periode og ha halve dager eller jobbe annenhver dag?

Men jeg skjønner hva du mener da, jeg hadde antagelig ikke gått til legen engang, men heller brukt all min fritid på å sove disse første trøtte månedene av svangerskapet (har vært gjennom det samme fire ganger ;))

Skrevet

Er folk så dumme, at ikke de tror at hun vet at det er legen som sykemelder henne? At de er nødt til å påpeke det.

Skrevet

Er folk så dumme, at ikke de tror at hun vet at det er legen som sykemelder henne? At de er nødt til å påpeke det.

Det er jo litt for å lette på samvittigheten.

Hun sier hun ikke har samvittighet til å sykemelde seg, men det er ikke hun som sykemelder seg, det er legen som sykemelder henne av helsemessige årsaker. Hun skulker ikke av vrangvilje, hun har fravær fra jobb fordi legen hennes anbefaler det.

Skrevet

Ellers vil jeg jo si at det er helt naturlig å være trøtt og kvalm i starten av et svangerskap. Jeg også sover ofte fra 19 i den perioden, og det er vel greit... Det går over;) Har du prøvd med akupunktur og kokt ingefær, og en tur ut i frisk luft på ettermiddagen? Du kan jo også ta deg et par dager hjemme. Lykke til med svangerskapet ihvertfall:)

Skrevet

Nå orker jeg snart ikke mer! Er så trøtt. Og kun 6 uker på vei!!! Jeg står opp, kjører lille i bhg, går på jobb, henter lille, lager mat til ho så legger jeg meg sammen med ho!. Sover fra 19-07! Hver dag. Og er konstant kvalm. Sliter veldig på jobb med å utføre jobben riktig. Føler jeg surrer og bare lager mere jobb for de andre. Men så tørr jeg jo ikke å sykemelde meg. Føler ikke det er god nok grunn?!?! Huff, føler meg så dårlig.

For det første: du kan ikke sykemelde deg. Det kan bare legen, og da håper jeg du har en god lege. For enkelte leger er slik at når du er gravid, så har du ikke lov til å føle deg dårlig eller være sykemeldt. Du skal holde ut.

Jeg var så trøtt de første tolv ukene av svangerskapet. ødela mye på jobben, så andre måtte ordne opp i det for meg. Jeg sovnet på jobb og sov gjerne to timer før noen etterlyste meg. Var flere ganger hos legen, men kunne glemme sykemelding. Jeg var jo ikke syk, bare gravid. Så tiltak ble satt inn. Madrass så jeg kunne hvile i løpet av dagen, lettere arbeidsoppgaver o.l. Tilslutt ble det slik at andre utførte min jobb, mens jeg ble mer og mer stresset og hadde svart samvittighet for å plage de andre. Helt til jeg kollapset på jobb. Da var det rett inn på sykehuset og jeg endte opp med sykemelding likevel.

Det tok ikke mange uker med hvile før jeg var meg selv igjen. Nå, i uke 20, skal jeg tilbake i jobb. Men jeg tenker at jeg kanskje kunne sluppet unna med færre uker hjemme om jeg fikk tatt det med ro tidligere.

Rart det der, om en ikke-gravid plutselig hadde fått sovesyken og ødelagt jobb for alle andre, hadde hun vel ikke fått gå på jobb engang. Men bare fordi du er gravid må du holde ut alle mulige plager.

Gå og snakk med legen, du. Ikke bare sover du mye, men hvis du er utslitt resten av døgnet også, så trenger du iallefall mye hvile framover hvis du skal holde deg på beina.

Skrevet

Ta en tur til legen og legg fram problemet. Men vær forberedt på at du kanskje ikke får sykmelding, i alle fall ikke full sykmelding. Det du beskriver er veldig vanlig i begynnelsen av svangerskapet, og det virker jo egentlig som det går rundt bare du sover nok. Slik er det ofte for "nygravide" - det er kjedelig å måtte bruke all fritida si på å sove, men det er for en kort periode.

Jeg var mye trøtt og dårlig i begynnelsen av andre svangerskap, og hadde samtidig en krevende jobb, som også krevde en del overtid på kvelder og i helger (i tillegg til på dagtid). Var hos legen i uke 7 ca. og "prøvde meg" på sykmelding, men fikk blankt avslag. Men da jeg kom tilbake i uke 28 - tung og utslitt, fikk jeg gradert sykmelding uten problemer av samme lege. Men i uke 7 fikk jeg beskjed om at slik var det, og det var bare å sove all ledige tid.

Sykmelding eller ei - har du en mann som kan avlaste deg litt? Trenger kanskje ikke være du som både henter og leverer hver dag, for eksempel?

Skrevet

Ellers vil jeg jo si at det er helt naturlig å være trøtt og kvalm i starten av et svangerskap. Jeg også sover ofte fra 19 i den perioden, og det er vel greit... Det går over;) Har du prøvd med akupunktur og kokt ingefær, og en tur ut i frisk luft på ettermiddagen? Du kan jo også ta deg et par dager hjemme. Lykke til med svangerskapet ihvertfall:)

Det er helt naturlig. Kroppen jobber på spreng. Når kroppen er trøtt så bør man ta hensyn til det og følge kroppens signaler. da gjør man bare det man absolutt må. å gå på jobb er ikke en av tingene man så lenge det ikke er livsviktig, og det er det liten sjansen for at er tilfelle her.

Skrevet

Takk for svar dere:) Jeg vet da godt at det er legen som sykemelder meg:D Men føler fortsatt at jeg skuffer på jobb selv om legen hadde ment at jeg trengte å være sykemeldt. Har første svangerskaps time hos legen til uka, så får vel ta det opp med han da:) Kan bare ikke huske at jeg var så utslitt så tidlig sist svangerskap:P Menmen man glemmer fort! Hehe. Nei, nå skal jeg legge meg;) Dere får ha en fin kveld jenter:)

-HI

Skrevet

jeg har faktisk hatt det slik de to siste sv.skapene mine, og vært sykemeldt i varierende grad, men aldri mindre enn 50%. Det var ikke bare utslitthet, men sv.skapsdepresjon - man blir trøtt, tiltaksløs og tung av det. Og kanskje det kan veksles med "bare" trøtt?

Gå til legen, som de andre sier, du trenger iallefall noe pusterom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...