Gå til innhold

Noen som vil lære bort sitt beste husmortips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar imot alle råd!

Hvordan holde hvite klær hvite, hvordan fjerne div. flekker osv......:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør ting ordentlig med en gang! Da bruker du i det store og hele mye mindre tid.. ;)

Skrevet

tja, bruke oppvaskmaskinpulver til å løsne fastbrent mat og rengjøre kaffekanner. Bare la det stå ei stund, så løsner det:)

Kjøre en skål med vann og eddik i mikroen, bare å tørke av etterpå.

Skrevet

Gjerne mange kan, men jeg har truffet på en del folk som ikke visste dette.

Har du telys holdere eller noe i den duren. Også ska ha vekk rester av starin.

Ta varmt vann i vasken, så løsner starinen seg av automatisk. Trenger bare å ta kjøkken kosten for å rotere rundt med...starinen detter av som flue :) så slipper man å stresse for å få det av og det ser ut som det aldri har blitt sølt starin på...funke med en varm klut på skinnsofa også.

Skrevet

Legg de oppi vasken, med varmt vann som går over, gjerne glovarmt*

Skrevet

Skyll bordkluten i iskaldt vann før du vrir den opp og legger den fra deg. Reduserer bakterievekst kraftig, og gjør at den ikke blir sur så raskt.

Har du småbarn som tegner på møbler og vegger med tusj og lignende: Hårspray er et supert middel for å fjerne slikt! Spray på rikelig, og tørk av med fuktig klut før det tørker.

Skikkelig klissete søl på klær, f.eks. skiklister på ullklær, eller oljebasert maling, kan være lettere å fjerne med smør/margarin enn vanlig vaskemiddel. Gni inn smør godt i flekken, jobb til det meste av griseriet har løst seg opp i fettet. Deretter fjerner du fettet med varmt vann og rikelig med vanlig zalo. Til slutt vasker du plagget på vanlig vis.

En regel som jeg synes er lur: Ikke ta ned nyvaskede klær fra stativet og sleng dem i en haug et sted for å "ta dem senere". Da blir det ofte ikke gjort før haugen er enorm og skapene er tomme... Brett dem kjapt sammen samtidig som du tar dem av snora, sortèr i en stabel for hvem som eier dem og legg dem på plass i skapene med en gang etterpå.

Ellers: Gi litt blaffen, vi som er mødre og yrkesaktive i dag har ikke sjans til å holde 50-tallets husmorstandard uansett!

Skrevet

Jeg bruker iskaldt vann og zalo for å fjerne stearin. Stearinet trekker seg sammen, og det er bare å plukke det av og kaste det i søpla. Skyller de med varmt vann når stearinet er borte, og ingenting havner i vasken.

Bakepulver er supert til å rense kaffekanner og termoser med, og sitron er desinfiserende.

Ellers så har jeg en regel om å rydde en halvtime hver dag, og går aldri fra rot på kjøkkenet før jeg legger meg.

Galle er bra mot flekker på ull, og det kan kjøpes på f-eks Claes Olson.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...