Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Har aldri vært plaget av hodepine (annet enn ved sykdom og dagen derpå) men har de siste tiden vært MYE plaget. 3-4 kvelder i uka. Leser litt om hodepine, og kjenner meg igjen i det som står om migrene. Hodepinen sitter alltid på venste side av hodet (bak øyet) Jeg føler meg ELENDIG Klarer ikke noe lyd Klarer ikke lys Må ha det kjølig Blir kvalm (og har kastet opp noen ganger) Kan på en måte føle at det er på vei før det kommer (har lest om noe som heter aura, men er usikker på om det er dette som menes) paracet/ibux hjelper ikke. Blir heeeelt fjern, klarer ikke snakke (ordene bare stokker seg) Men leser at migrene gjerne debutterer i tenårene. kan dette være noe annet enn migrene? Dere som har migrene, hvilke smertestillende bruker dere. Blir jo helt satt ut av dette her.
Raych Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Det finne jo ulike typer migrene, så kanskje du har fått en litt annen type enn "vanlig" migrene? Jeg fikk påvist såkalt øyemigrene da jeg var 25. Jeg har aldri hatt hodepine i hele mitt liv, så det var en ny erfaring kan man si. Legen fortalte at øyemigrene er typisk stressrelatert, og jeg fikk det første anfallet noen dager etter siste eksamen på utdanningen min. Jeg fikk et forvarsel ca en halvtime før selve hodepinen. Det var en skygge/flimring som oppsto i ytre synsfelt på den siden hodepinen kom i etterkant. Jeg klarte heller ikke å snakke ordentlig da det sto på. Jeg følte at jeg sa det jeg skulle, men det som kom ut av munnen hørtes ut som bare tull. Jeg har kun hatt en 3-4 tilfeller av dette på de siste 10 årene, så man kan vel kanskje si at jeg stresser veldig lite, hehe Hør med legen din du, om det kan være migrene (noe som virker veldig sannsynlig), og om du kan få noe for det. Jeg har klart å forhindre noen tilfeller hos meg ved å gå og legge meg på et mørkt stille rom når jeg merker "forvarselet" med flimring i synsfeltet.
Tovehvit Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 Fikk migrenediagnosen da jeg var 21. Jeg har noen av de symptomene du beskriver de, men de kan forandre seg fra anfall til anfall. Jeg bruker imigran nesespray for det. Smaker dritt og faen, men rimelig verdt det om det blir tatt i rett tid
Viiii Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har hatt migrene siden jeg var 4 år. Men migrene slo ut i full blomst når jeg var rundt 30. Jeg fikk da migrenemedisin for første gang. Jeg har prøvd tabletter, smeltetabletter, nesespray og sprøyte. Tror nok at noen kan få migrene når en er 30. Du kan jo ha hatt migreneanfall tidligere bare av en lettere variant. Da fungerer gjerne søvn og vanlig Paracet o.l. Enkelte får jo sitt første anfall under graviditet. Det som er med migrene er at den enkelte må prøve ut ulike typer medisin og finne ut hva som passer best for DEG. Snakk med fastlegen din. Er du heldig så kan legen litt om migrene. Jeg hær brukt en privat spesialist. Viktig å lage seg ei slags dagbok, hvor du skriver ned hvordan det oppleves når du har hodepine/ migrene. Får du medisin bør du fylle ut en migrenekalender. Blir du ofte plaget, kan forebyggende medisin være til hjelp. Jeg har brukt Zarotex ved graviditet og under prøving. Jeg har også brukt en slags betablokkere - husker ikke navnet i farta. Anfallsmedisiner anbefales ikke under graviditet. Migrene legen min sier at min zomig nasal, kan brukes før uke 20. All forskning viser at det ikke gir høyere abortrisiko. Jeg har ikke prøvd bevisst, men har tatt medisin før jeg visste at jeg var gravid. Ble kanskje litt rotete skrevet, men sliter litt m redigeringen når jeg bruker nettbrett....
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Moren min sin migrene oppsto da hun var ca 30, så det kan nok det.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Det er migrene i familien min, men jeg var i midten av 30-årene når jeg fikk det. Fysioterapeuten min trodde kanskje det ble "utløst" etter at jeg hadde flere ivf-behandlinger, (pga hormonendringer i kroppen, mange får det jo f.eks i starten av puberteten). Jeg får aura, tåler ikke lys, lyder, lukter, men tror ikke jeg har så ekstrem migrene allikevel. Ellers hjelper veldig å passe på hva jeg spiser, har jeg oppdaget, jeg spiste lavkarbo i vår/sommer (ikke noe ekstremt, men unngikk sukker og hvitt hvete) og fikk ikke vondt i hodet en eneste gang. Etter sommerferien sklei det veldig ut og jeg har spist brød og sukker og har vært i elendig form, vondt i hodet og migrene regelmessig, så nå har jeg kuttet brødmat ut igjen og merker allerede stor bedring! Pussig nok satte jeg ikke det i sammenheng før jeg merket hvor mye bedre jeg "plutselig" følte meg når jeg sluttet med brød igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå