Gå til innhold

Krystallsyke/virus på balansenerve

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har hatt det? Hvordan var det og hvor lenge varte det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det det nå for noen uker siden, det vil si, jeg hadde virus på balansenerven - ikke krystallsyken. Det er nemlig noe annet. Jeg var på grundig utredning hos ØNH-spesialist som stilte diagnose. Svimmelheten varte vel et par-tre ukers tid, men da med en topp midt i hvor jeg var helt elendig. Så ble det bedre av seg selv. Jeg hadde forØrvig såkalt nautisk vertigo, et vanvittig sug nedover liksom, sinnsykt ekkelt, og jeg ble overraskende dårlig synes jeg. Men nå er alt som fØr, heldigvis!

Skrevet

Takk for svar! Ble du sykemeldt? Kunne du kjøre bil?

Gjest pizzadilla
Skrevet

Jeg hadde krystallsyken. Det er da de steienene i balanseorganet driver og flyter runt der de ikke skal:-)

Var sykemeldt fra før, men på grunn av "farlig" jobb så hadde jeg blitt det uansett.

Var helt grusomt. Våknet en morgen og snudde meg raskt til venstre i sengen da det smalt. Kastet opp og var helt kaputt. Gikk tre dager før jeg dro til legevakta og fikk litt kvalmestillende og en runde med epleys manøver. Samboeren min gjorde det noen ganger hjemme og før det gikk over. Jeg hadde krystallsyken i nesten to uker fra det startet til jeg følte jeg var normal:-) Kunne ikke kjøre bil. Det hadde vært livsfarlig

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg har også hatt krystallsyken en gang, og det var ikke noe morsomt!

Ble sykemeldt fra jobben i omkring to uker, fordi jeg klarte nesten ikke å gå uten og holde meg fast.

Fikk tips fra legen min om å gå til naprapat, og der gjorde hun noen øvelser for å få disse "steinene" til å falle på plass igjen. Det var jævlig å gjøre øvelsene, trodde jeg skulle svime av hver gang, men det hjalp veldig. Legger ved link til øvelsene, som du også kan gjøre hjemme:

http://www.helse-bergen.no/pasient/behandlinger/Documents/Hjemme%C3%B8velser%20mot%20BPPV%20%28krystallsyken%29.pdf

Tror jeg ble kvitt det ordentlig etter 3-4 uker.

Skrevet

Jeg ble 50% sykemeldt i ca en uke, burde nok hatt høyere % for jeg endte opp med å avspasere litt også. Jeg kjørte ikke bil, men hadde ikke behov for det heller - ville nok ikke kjørt om jeg hadde trengt det! Jeg sykla da, men ikke når det stod på som verst. Følte likevel at det var som om jeg var bedre når jeg var i bevegelse - ihvertfall før og etter den verste perioden.

Hilsen #2

Skrevet

Jeg har mest sannsynlig hatt virus på balansenerven.

Jeg sier mest sannsynlig da det ikke er påvist, men heller ikke avvist og de regner med det var det.

Var da svimmel og kvalm i ca 2 mnd. I begynnelsen kjørte jeg ikke bil nei, og jobbet ikke.

Gjorde egentlig ingen ting. Lå på sofaen hele tiden og sto/gikk bare når jeg måtte for det var så ubehagelig, men etterhvert bedra det seg heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...