Gå til innhold

Ekstrem svangerskapskvalme, definisjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker nesten som folk prøver å "skryte" på seg at de har vært så kvalme, så lenge, stakars dem som har greid seg gjennom dette osv. Også viser det set at de bare har vært kvalme noen uker, og kanskje også bare kvalme, ikke spydd...

 

Man kan vel ikke kalle det ekstrem svangerskapskvalme om man ikke spyr? Og heller ikke hvis man ikke er kvalm lenger etter 12-14 uker. "Alle" er jo kvalme i 1 trimester...

 

Hva skal en i tilfelle kalle oss som spyr mange ganger daglig til man har født da? DET er ekstremt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definert ekstrem svangerskapskvalme som så ille at man må legges inn på sykehus pga man ikke får i seg noe mat. Spyr mye helt fram til fødsel ville jeg kalle veldig ille svangerskapskvalme og uheldige...:-/ Spyr man ikke ville jeg kaldt det vanlig svangerskapskvalme.

Skrevet

Har en venninne som var innagt på sykehus hele svangerskapet. Kastet opp alt av væske og mat. Var dausjuk.

 

Ellers er vel resultatet av ekstrem svangerskapskvalme enebarn.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Fra nhi.no (norsk helseinformatikk):

 

"En mye brukt definisjon er kvalme og brekninger før 20. svangerskapsuke, og som fører til mer enn 5% vekttap i forhold til vekten før graviditeten startet, påvisning av ketoner i urinen og dehydrering, samt væske- og elektrolyttforstyrrelser. Den ekstreme kvalmen bedrer seg som regel utover i svangerskapet."

Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis, ekstrem svangerskapskvalme, i begge svangerskap. Diagnose satt av legen.

Jeg ha vært syk fra uke 6 til hhv. 12 og 17, har spydd mye, noen dager flere ganger om dagen, andre dager slapp jeg unna. Men jeg har hatt store vekttap, og det at jeg ikke har spydd mer skyldtes nettopp at jeg har ligget i sengen min HELE dagen HVER dag i disse uken. Hver gang jeg beveget meg fra rom til rom i leiligheten og dermed ble utsatt for luktendringer, spydde jeg. Lå jeg i sengen slapp jeg unna med brekninger ved hver minste bevegelse eller luktendring.

 

Utrolig at folk ikke skjønner at det er ulike grader av "bare kvalme", det er ikke alle som spyr konstant selv om de så absolutt kvalifiserer til hyperemesis.

Skrevet

Det virker nesten som folk prøver å "skryte" på seg at de har vært så kvalme, så lenge, stakars dem som har greid seg gjennom dette osv. Også viser det set at de bare har vært kvalme noen uker, og kanskje også bare kvalme, ikke spydd...

 

Man kan vel ikke kalle det ekstrem svangerskapskvalme om man ikke spyr? Og heller ikke hvis man ikke er kvalm lenger etter 12-14 uker. "Alle" er jo kvalme i 1 trimester...

 

Hva skal en i tilfelle kalle oss som spyr mange ganger daglig til man har født da? DET er ekstremt det.

 

det er den lammende, konstante og _ekstreme_ kvalmen som hemmer normal funskjon i hverdagen, som er ekstrem svangerskapskvalme.

For noen innebærer det hyppig oppkast, for andre hyppige brekninger.

 

"alle" er ikke ekstremt kvalme. Er du litt kvalm, spyr for så å fungere fint igjen noen timer, har du ikke _ekstrem_ svangerskapskvalme som i diagnosen.

Er du _esktremt_ kvalm, og har ingen pauser fra kvalmen i løpet av dagen, og klarer ikke fungere i hverdagen - selv om du ikke spyr - har du ekstrem svangerskapkvalme.

 

Har du ikke kjent det selv, er det forsåvidt forståelig at du ikke klarer å sette deg inn i hvordan det er å være en sånn "sytepave" som ikke engang spyr, men du er i hvert fall på akkord med hvordan legene bruker begrepet.

Skrevet

Det virker nesten som folk prøver å "skryte" på seg at de har vært så kvalme, så lenge, stakars dem som har greid seg gjennom dette osv. Også viser det set at de bare har vært kvalme noen uker, og kanskje også bare kvalme, ikke spydd...

 

Man kan vel ikke kalle det ekstrem svangerskapskvalme om man ikke spyr? Og heller ikke hvis man ikke er kvalm lenger etter 12-14 uker. "Alle" er jo kvalme i 1 trimester...

 

Hva skal en i tilfelle kalle oss som spyr mange ganger daglig til man har født da? DET er ekstremt det.

 

det er den lammende, konstante og _ekstreme_ kvalmen som hemmer normal funskjon i hverdagen, som er ekstrem svangerskapskvalme.

For noen innebærer det hyppig oppkast, for andre hyppige brekninger.

 

"alle" er ikke ekstremt kvalme. Er du litt kvalm, spyr for så å fungere fint igjen noen timer, har du ikke _ekstrem_ svangerskapskvalme som i diagnosen.

Er du _esktremt_ kvalm, og har ingen pauser fra kvalmen i løpet av dagen, og klarer ikke fungere i hverdagen - selv om du ikke spyr - har du ekstrem svangerskapkvalme.

 

Har du ikke kjent det selv, er det forsåvidt forståelig at du ikke klarer å sette deg inn i hvordan det er å være en sånn "sytepave" som ikke engang spyr, men du er i hvert fall på akkord med hvordan legene bruker begrepet.

 

Hele poenget er jo at jeg hadde ekstrem kvalme. Spydde flere ganger hver dag så og si. Men når man snakker med andre så er jo alle så kvalme. Men så viser det seg at de ikke har spydd en gang, og ikke har de vært kvalme særlig lenge heller, så blir litt oppgitt av at noen skal bruke dette om litt kvalme, ikke ekstrem kvalme.

Skrevet

Ser hva du mener, hi. Jeg vet også av folk som "skryter" på seg vondter, for mange får jo oppmerksomhet rundt det. Har selv vært vitne til "Jammen, jeg hadde den aller verste fødselen"-situasjon, flere ganger. Det er vel det samme når det kommer til symptomer.

 

Synes det er litt latterlig, for jeg vet jo ikke om jeg hadde en verre fødsel enn min venninne, som hadde drømmefødsel :-)

 

 

Vet heldigvis bare av ei til i området som har hatt hyperemesis, foruten om meg. Håper ingen andre får det! :-)

Skrevet

Jeg kastet opp hver dag, flere ganger om dagen, i mange uker. På slutten kastet jeg opp bare jeg tok en slurk med vann og ble lagt inn pga underernæring og måtte få intravenøst.

 

Kan jeg da si at jeg har hatt det? :P

Skrevet

Gratulerer, Anonym! Du kan si du har hatt det ;-) Jeg var også der, så kan si det lavt til noen venner :-)

Skrevet

Min erfaring er at de som virkelig har hatt det ille holder stort sett kjeft og har lite behov for å 'skryte' av det, mens de som har fungert i hverdagen kombinert med kvamle angivelig har vært dausjuke med stort 'skryte' behov..

 

Selv gikk jeg ned 10 kg på fra uke 6-12, innlagt i perioder, kastet opp flere ganger for dag hele svangerskapet, siste gang før jeg dro til føden når fødselen var igang.

 

Når temaet kommer opp med venninner og bekjente kjenner jeg at jeg ikke har behov for å overbevise noen som helst om at jeg har hatt det ille. Jeg vet det med meg selv, trenger ikke jubel fra andre..

Skrevet

Jeg var innlagt en liten periode pga jeg spydde opp alt av veske og mat. Jeg fikk uansett ikke noe "diagnose", fordi jeg ikke gikk nevneverdig ned i vekt. Heldigvis gikk det over i uke 16 og da var jeg frisk og fin resten av svangerskapet.

 

Kjenner også til de som "skryter" på seg å ha ekstrem svangerskapskvalme. Har faktisk en venninne nå som er sykmeldt for "ekstrem" svangerskapskvalme. Hun sukker å bærer seg samtid som hun har gjester på kaffi og kake...

Skrevet

Jeg spydde ikke når jeg hadde det legen kalte ekstrem svangerskapskvalme, var vel kanskje eneste grunnen for at jeg ikke ble innlagt.

 

Men jeg spiste ikke for å unngå å spy, lå strak ut og klarte ingen verdens ting... Men den er ikke "godkjent" da siden jeg ikke vrengte magen...

Skrevet

Jeg spydde ikke når jeg hadde det legen kalte ekstrem svangerskapskvalme, var vel kanskje eneste grunnen for at jeg ikke ble innlagt.

 

Men jeg spiste ikke for å unngå å spy, lå strak ut og klarte ingen verdens ting... Men den er ikke "godkjent" da siden jeg ikke vrengte magen...

 

Akkurat samme her. Lå i senga hele dagen, gikk bare ut av senga for å gå på toalettet. Spiste ingenting og gikk ned en del kg. Konstante brekninger og den verste, konstante kvalmen som aldri gikk over.

 

Men det er vel heller ikke bra nok, etter som jeg bare spydde ca annenhver dag ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...