Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Datteren min blir 9 år om en måned, og har den siste uken klaget over at hun har veldig vondt rett bak den ene brystvorten. Idag fortalte hun meg at det er en kul der, og ba meg kjenne, og ganske riktig så var det en liten kul. Jeg spurte om den andre også var vond, eller om det var en kul der også, men det var det ikke sa hun. Hun ville ikke at jeg skulle kjenne på den. Holder hun på å få bryster? Er det vanlig at puberteten starter så tidlig? Hun er forøvrig ei slank jente, som ligger lavt når man ser vekt i forhold til høyde på percentilskjemaet. Hun har imidlertid vokst veldig i høyden det siste halve året. Jeg husker ikke når jeg begynte å få bryster selv, men jeg tror at jeg antakelig kan ha vært rundt 10 år, og jeg var blant de første i klassen. Jeg fikk i hvert fall mensen som 11-åring. Jeg husker ikke om det var vondt å få bryster. Er det slik det er i begynnelsen når man jenter får bryster, eller bør vi kanskje ta henne med til legen? Hun virker forresten frisk.
HvittHus Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Ja det er slik for mange i starten. Mine jenter hadde mye ubehag før brystutviklingen kom så langt at smertene slapp. Dette virker som en helt normal begynnende pubertetsutvikling etter min erfaring.
stearin Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde også en venninne som kom tidlig i puberteten. Jeg visste ikke om det når jeg var barn, men i ettertid har min mor fortalt hva jentas mor har fortalt henne da. Min venninne var 9 år gammel når hun fikk mensen. Og hun var også en slank jente, ikke det at jeg tror vekt har så mye å si. Tror ikke det er nødvendig med legebesøk. Noen kommer tidlig i puberteten, andre sent. Jeg tror det er litt vondt å få bryster, men husker ikke helt.
Miss Chocolate Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Føler meg ung nå, siden jeg husker hvordan det var å få pupper Men JA, det gjør vondt!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Ok, takk for svar, da er antakelig puberteten i gang. Søren, altså, hadde håpet at hun skulle komme senere i puberteten enn meg, ikke tidligere... :-( Hvor lang tid pleier det å ta fra man merker at det blir ømt til det blir noe synlig? Hvor lang tid pleier det å ta fra det blir ømt til de får mensen? Håper i det minste mensen kan vente noen år...
ærlig talt Skrevet 31. oktober 2012 #6 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg begynte faktisk å utvikle bryster allerede som 7 åring!! Jeg trenger vel ikke si at det var flaut? Selv om det er leeeenge siden, husker jeg det godt. Det var som blåmerker og gjorde vondt!
ærlig talt Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 Forresten, jeg fikk ikke mensen før jeg var 11 år, så det kan ta lang tid før hun får mensen
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2012 #8 Skrevet 31. oktober 2012 Forresten, jeg fikk ikke mensen før jeg var 11 år, så det kan ta lang tid før hun får mensen Godt å høre! Selv syntes jeg det var dødsflaut å få mensen som 11-åring, så jeg kunne godt tenke meg at hun blir litt eldre enn det før hun får mensen. - Og så så styrete da, i forhold til bading, for eksempel...
Von Hertelhofen Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 Ja, det var vondt å få pupper. Spesielt hvis noen var borti, og da var det også flaut. Tror det var kuler i puppene i minst ett år, sikkert lenger også. Jeg hørte et sted at puberteten kommer litt tidligere for hver generasjon. (men det kan jeg ikke garantere er riktig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå